Hur har ni fått in er musik i bilen?
Published by Göran Hanser Matsson on
- Detta ämne har 23 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 30 januari, 2015 kl. 21:35 av Thomas Sjölin.
-
FörfattareInlägg
-
21 januari, 2015 kl. 20:17 #14594
Alla bilar har olika mycket utrustning, min Brera hade varken blue & me eller aux men däremot navigatorn och cd-växlare. Efter knappt en vecka tröttnade jag på att bränna ut nya skivor och stoppa in i den och började läsa på nätet om olika lösningar. Bestämde mig ganska snabbt för en xcaraudio! Kostade ca 2000kr och man kopplar in den i cd-växlarporten bak på stereon. Riktigt enkel installation och plötsligt hade man aux, bluetooth och en usbport till stereon! Var bara intresserad av bluetoothlösningen och har därför endast använt den. Funkar väldigt bra, telefonen och bilen kopplar ihop sig direkt när man startar bilen och det är bara att trycka på play, rattreglagen funkar som vanligt, dock kan man bara byta spår 12 gånger genom bilen, eftersom att bilen fortfarande tror att det är en skiva i. Men är ju bara att byta via telefonen istället. Ljudkvaliteten är grym även om originalljudet inte är det bästa. Den lilla apparaten har jag i handsfacket, behövde inte borra hål eller något, var bara att lyfta bort en liten lucka i handsfacket, var liksom förberett för att man skulle dra en kabel där.
/Göran
Attachments:
Alfa Romeo 159 Ti 24 JTDM & Alfa Romeo Brera 3.2 V6 Q4
21 januari, 2015 kl. 20:24 #14595Vad menar du med att bara byta 12 gånger, är det när du spelar från telefonen eller Xcar+ Jag har en likadan men har inte det problemet. Har haft min nu i snart 3 år och bara positiv. Köp en förlängningskabel till USB s kan du använda USB minne. Jag köpte en med ett fäste som sitter på höger sida om konsolen. Den tar ju dessutom SD kort. Jag är dock inte så nöjd med BT kopplingen, har dock inte provat på länge, kanske ska göra ett nytt försök med den nya telefonen.
21 januari, 2015 kl. 20:39 #14596Inlägg av Håkan Petersson på 2015-01-21 20:24
Vad menar du med att bara byta 12 gånger, är det när du spelar från telefonen eller Xcar+ Jag har en likadan men har inte det problemet. Har haft min nu i snart 3 år och bara positiv. Köp en förlängningskabel till USB s kan du använda USB minne. Jag köpte en med ett fäste som sitter på höger sida om konsolen. Den tar ju dessutom SD kort. Jag är dock inte så nöjd med BT kopplingen, har dock inte provat på länge, kanske ska göra ett nytt försök med den nya telefonen.Eftersom att den är inkopplad via cdväxlarporten tror ju bilen att den är en cdskiva som man spelar, bilen tror att det bara är 12 spår på denna skiva och man kan därför bara byta spår framåt 12 gånger : Kör via spotify så vill inte ha något usbminne! Har också sdkort på min.
21 januari, 2015 kl. 20:49 #14597Då har du något som inte stämmer. Du kan ha 100 låtar på varje “skiva” om det är MP3 och du kan växla mellan dessa utan problem. Samma sak gäller för CDn i originalsteron. Den tar 100 låtar av MP3. Om du kör med MP3 så kan du ha 10 skivor a 100 låtar totalt 1000 låtar på ett USB minne eller SD kort. Även en CD skiva med vanlig musik kan ju innehålla mer än 12 låtar.
21 januari, 2015 kl. 21:30 #14598Efter att ha kopplat in en bluetoothadapter till originalstereon i min 156 har jag noterat att mobiltelefoner är väldigt olika i hur signalen de skickar ut är, både kvalitativt och volymmässigt. Provade min gamla Xperia Pro och det lät inte alls kul, låg volym och svag bas. Då provade jag min gamla Nokia N97 och den hade mycket bättre ljud så jag har haft den i bilen enbart som musikspelare. Nu har jag en Xperia Z3 och med den har jag inget att klaga på, varken ljudkvalitén eller volymen så hädanefter kan jag lämna antikviteten hemma.
Går dock inte styra spelaren i mobilen från varken ratt eller basenhet med den lösning jag har, det måste jag sköta på mobilen tyvärr. Kommer kanske en dag då jag byter ut hela klabbet men jag vill ogärna göra det då originalstereon inte är särskilt stöldbegärlig.
21 januari, 2015 kl. 22:15 #14599Grattis till den fina bilen Göran! Exakt likadan inredning som i min. Kul att fler uppskattar den heta röda inredningen.
Verkar vara en bra pryl du kopplat in. Även min saknar B&M så det där kan ju vara något. Har nöjt mig med motorns musik och en och annan skiva med blandade italienska klassiker, men spotify hade ju varit smidigt att kunna spela upp. Tack för tipset!
21 januari, 2015 kl. 23:13 #1460022 januari, 2015 kl. 19:21 #14601Inlägg av Magnus Berg på 2015-01-21 22:15
Grattis till den fina bilen Göran! Exakt likadan inredning som i min. Kul att fler uppskattar den heta röda inredningen.Verkar vara en bra pryl du kopplat in. Även min saknar B&M så det där kan ju vara något. Har nöjt mig med motorns musik och en och annan skiva med blandade italienska klassiker, men spotify hade ju varit smidigt att kunna spela upp. Tack för tipset!
Ja den röda är ju något speciellt! Provkörde också en vit Brera med brunt läder, det var riktigt snyggt! Om du vill veta hur man kopplar in lätt och får ut stereon, om du har den med stor skärm så är det bara att fråga! Är inte det lättaste att få ut den.
/Göran
22 januari, 2015 kl. 22:46 #14602Mmm den är riktigt läcker i den kombon med! Snyggare och skönare stolar är svårt att hitta i en annan bil till samma pris.
Jag vet att man behöver ha två 4mm skruvar eller gängstänger minst 50mm långa för att använda de förbereda hålen för att dra ut den. Sen kan man ju pilla ut den på annat sätt med men med större risk att man repar mittkonsolen. Men har du några andra heta tips mer än det som är bra att veta så tar jag gärna emot det. Har du t.ex. hittat något bra ställe för mikrofonen och kunnat dölja kabeln till den?
22 januari, 2015 kl. 22:50 #14603Inlägg av Thomas Grahn på 2015-01-21 23:13
http://www.xcarlink.co.uk/cart.phpoch så
http://www.brodit.se/productList.ht…prod
Vad va de sista för mojäng? Länken verkar blivit knas.
24 januari, 2015 kl. 09:20 #14604Inlägg av Magnus Berg på 2015-01-22 22:46
Mmm den är riktigt läcker i den kombon med! Snyggare och skönare stolar är svårt att hitta i en annan bil till samma pris.Jag vet att man behöver ha två 4mm skruvar eller gängstänger minst 50mm långa för att använda de förbereda hålen för att dra ut den. Sen kan man ju pilla ut den på annat sätt med men med större risk att man repar mittkonsolen. Men har du några andra heta tips mer än det som är bra att veta så tar jag gärna emot det. Har du t.ex. hittat något bra ställe för mikrofonen och kunnat dölja kabeln till den?
Jo jag läste också på nätet om att man behövde skruvar eller gängstänger för att få ut den men jag åkte iväg till min polare som sysslar mycket med billjud och då han inte hade något av innan nämnda grejer så testade vi med två blompinnar (sista lösningen) och då fick man ut den lätt som en plätt! Verkar dock som att någon av de två tidigare ägarna på bilen har försökt med någon mejsel i ett hörn på stereon för att trycka ut den men verkade inte som det gått något vidare.
Micken drog jag upp via handsfacket, genom konsolen där av/på grejen för airbagen sitter och sedan upp bakom en list till taket och sen fram till backspegeln. Så den syns inte alls. Ska dock nämnas att jag inte har fått det att funka än med att ringa samtal via xcaraudion..
/Göran
24 januari, 2015 kl. 10:08 #14605Ok, ja de va ju enkel lösning. Tack för tipset! Får vara försiktig bara så man inte knäcker en pinne…vore trist att ha en fastkörd blompinne i stereon
Lät som en smidig dragning av kabeln.De va ju mindre bra att det inte fungerar. Har du felanmält hos dom du köpte den från?
24 januari, 2015 kl. 13:07 #14606Inlägg av Magnus Berg på 2015-01-24 10:08
Ok, ja de va ju enkel lösning. Tack för tipset! Får vara försiktig bara så man inte knäcker en pinne…vore trist att ha en fastkörd blompinne i stereonLät som en smidig dragning av kabeln.De va ju mindre bra att det inte fungerar. Har du felanmält hos dom du köpte den från?
Pratar aldrig i telefon nästan så ingenting som jag stör mig så mycket på. Har dock aldrig fått auxen att funka och det felanmälde jag och då ville de att man skulle skicka in den så fick man en ny men det är så mycket jobb att ta lös allting. Huvudsaken är att blåtanden funkar, jag är nöjd!
Dock så är ljudet inte nå vidare i bilen, får se om man går någonting åt det i sommar kanske.
24 januari, 2015 kl. 14:16 #14607Inlägg av Göran Hanser Matsson på 2015-01-24 13:07
Inlägg av Magnus Berg på 2015-01-24 10:08
Ok, ja de va ju enkel lösning. Tack för tipset! Får vara försiktig bara så man inte knäcker en pinne…vore trist att ha en fastkörd blompinne i stereonLät som en smidig dragning av kabeln.De va ju mindre bra att det inte fungerar. Har du felanmält hos dom du köpte den från?
Pratar aldrig i telefon nästan så ingenting som jag stör mig så mycket på. Har dock aldrig fått auxen att funka och det felanmälde jag och då ville de att man skulle skicka in den så fick man en ny men det är så mycket jobb att ta lös allting. Huvudsaken är att blåtanden funkar, jag är nöjd!
Dock så är ljudet inte nå vidare i bilen, får se om man går någonting åt det i sommar kanske.
Skumt att så mycket av vad som ska fungera inte gör det. Känns ju som man skulle vilja titta på en annan produkt då.
Ok, men du har Bose eller? Upplever ljudet som bra i min bil, men det beror väl på vad man har för preferenser och krav.
24 januari, 2015 kl. 17:33 #14608Inlägg av Magnus Berg på 2015-01-24 14:16
Inlägg av Göran Hanser Matsson på 2015-01-24 13:07
Inlägg av Magnus Berg på 2015-01-24 10:08
Skumt att så mycket av vad som ska fungera inte gör det. Känns ju som man skulle vilja titta på en annan produkt då.
Ok, men du har Bose eller? Upplever ljudet som bra i min bil, men det beror väl på vad man har för preferenser och krav.
Har tyvärr inte Bose. Funderar på att beställa hem det men vi får se.
/Göran
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.