Hur kollar man om en generator fungerar?

Published by Robert Hultman on

Forum Teknik Hur kollar man om en generator fungerar?

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Robert Hultman
    Deltagare

Bilen i fråga är min bertonekupé (1600 GT Junior -75) 

I källaren står en 2.0 liters nordmotor med generator. Den ser annorlunda ut än den som sitter på motorn i bilen. Skiljer de sig åt på något betydelsefullt sätt mellan 1.6 och 2-litersmotorerna? Eller är det en potentiell ersättare?

Stockholm

Igino Cazzola
    Deltagare

Generatorer handlar mer om årsmodell än cylindervolym.
    Riktig gamla bilar, typ 60-tal, hade likströmsgeneratorer. De vill du inte använda.
    Halvgamla bilar, tidigt 70-tal, hade växelströmsgeneratorer med extern spänningsreglering (en plåtburk, stor som två ciggpaket, som sitter på innerskärmen).
    Moderna bilar har växelströmsgeneratorer med inbyggd spänningsreglering.

Jag är fullständigt Räserskadad

Lars Persson
    Deltagare

Om du menar att kolla den lös så skulle jag ta den till en bilelektrisk verkstad. De brukar ha en testbänk att provköra generatorer i. Kostar nog inte så mycket 

Robert Hultman
    Deltagare

Generatorn fungerar inte.

Kolen lär vara en vanlig orsak.

Vad tror ni om dessa kol. Det ena sticker ut 5 mm ur kolhållaren den andra 4 mm. 

Stockholm

Robert Hultman
    Deltagare

Nu byter jag generator. Den ”nya” har inbyggd regulator. Det blir enkelt och bra att montera, tänkte jag. Men det är två sladdar. En röd och en grön. Den röda går till batteriet. Det har jag listat ut. Den gröna däremot?

Stockholm

Anders Eriksson
    Deltagare

laddningslampan

Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi

Robert Hultman
    Deltagare

Inlägg av Anders Eriksson på 2016-10-17 14:10

laddningslampan

Lysande!

(Nu var jag väl rolig?)

Stockholm

Robert Hultman
    Deltagare

Avrapportering

Nu sitter en ny (begagnad) generator i bilen, som av allt att döma fungerar bra. Ett nytt batteri fick det bli också.

Stockholm

Robert Hultman
    Deltagare

Avrapportering

Nu sitter en ny (begagnad) generator i bilen, som av allt att döma fungerar bra. Ett nytt batteri fick det bli också.

Stockholm

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.