Hur kontrollerar jag om servicen är gjord

Published by Mikael Bengtsson on

Forum Teknik Hur kontrollerar jag om servicen är gjord

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Mikael Bengtsson
    Deltagare

Fick min “nya” beg bil idag (159 2.2 sw ti)

Bilen är köpt hos auk Alfa Romeo återförsäljare och skulle lev nyservad.

Det som gör mig tveksam är:

Stort hål i insugslangen (såg jag när jag hämtade den och påpekadedet, dom skall beställa en ny så inga problem med det dock borde man sett det vid service tycker jag)

Motoroljan ser inte ny ut dock inte 3000 mil gammal ut heller.

Bromsvätskan ser gulbrun ut vad har tutela för färg ny?

När man startar bilen luktar det unket lite som svett från luftutblåsen (min tanke är gammalt pollenfilter men det kan ju vara något annat)

Servicen är ej ifylld i serviceboken (kan dom ju ha glömt)

Benny Steen
    Deltagare

Inlägg av Mikael Bengtsson på 2015-03-17 22:39

Fick min “nya” beg bil idag (159 2.2 sw ti)

Bilen är köpt hos auk Alfa Romeo återförsäljare och skulle lev nyservad.

Det som gör mig tveksam är:

Stort hål i insugslangen (såg jag när jag hämtade den och påpekadedet, dom skall beställa en ny så inga problem med det dock borde man sett det vid service tycker jag)

Motoroljan ser inte ny ut dock inte 3000 mil gammal ut heller.

Bromsvätskan ser gulbrun ut vad har tutela för färg ny?

När man startar bilen luktar det unket lite som svett från luftutblåsen (min tanke är gammalt pollenfilter men det kan ju vara något annat)

Servicen är ej ifylld i serviceboken (kan dom ju ha glömt)

Att bilen skulle leveras  “nyservad”, vad beyder det ?
    Finns det angivet skriftligt vad som som ingick  i servicen. Det kan ju betyda att fylla på luft på däcken och ladda batteriet för dom.

Ett hål på insuget borde märkas både på motorgången, och kanske rentav generera felkoder.

Om luftfilter och kupefilter är bytta syns ju direkt på dom.  Att inte serviceboken är ifylld är ett stort varningstecken. En ifylld servicebok  är väldigt viktigt när du skall sälja vidare bilen. 

Mikael Bengtsson
    Deltagare

Jag vet att det går att se på filterna jag ville bara slippa jobbet, min tanke var om det gick att se i färddatorn när serviceindikatorn var nollad sist men jag plockade ut pollenfiltret idag och kollade (ej bytt). Jag är dock inte så orolig utan jag tror bara det är en miss mellan verkstaden och försäljningen ska ringa imorgon så löser det sig säkert.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.