Hur man justerar fönster och elhiss

Published by Anders Petrini on

Forum Teknik Hur man justerar fönster och elhiss

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Anders Petrini
    Deltagare

Tänkte jag skulle dela med mig av mina erfarenheter i mina försök för att få fönsterhissarna att funka som de ska.

Efter att ha ställt frågor och genomsökt nätet och ställt massor av frågor här, så kom jag fram till att jag skulle försöka renovera motorn. Jag tyckte att det var dyrt med 2700:- för en ny mekanism, när allt jag behövde var en ny motor. Jag tog loss motorn ifrån mekanismen. Som tur var hade jag den nyare varianten där motorn går att lossa. Sedan lödde jag bort kontaktblecken och fick ut motorn. Där var det fullt med smuts och hade ergat en hel del, så det blev till att rengöra och sedan smörja allt och testa om det funkade. Det funkade fint så, jag tänkte att jag tar motorn ifrån passagerarsidan, då den inte används lika mycket och sätter på förarsidan. Så långt allt bra, nu funkade båda sidorna upp och ner. Däremot så blev det lite problem med att autodroppen inte funkade alltid, mera internet. Jag hittade flera sidor där de tog upp ämnet och trodde att jag hade ganska bra koll på hur man gör nu. Både för att justera upp och ned och i sidled. Satte igång med att justera rutan i sidled in mot karossen så att den slöt lite tätare. Hade dessutom problem med att rutan gick lite långt upp och såg ut att klämma listen närmst backspegeln ganska mycket, så en liten justering nedåt behövdes med. Har läst att rutan måste justeras exakt rätt i båda ändarna för att det ska funka och många verkar tycka att det är omöjligt. Men om man tar det väldigt lite i taget så var det inte svårt alls, visst det krävdes några gånger innan det var tätt, men lite tålamod så. Nästa problem var autodroppet som gick ned lite då och då, men den var lätt att fixa, två skruvar sedan var det klart.

Jag ska försöka lägga till några bilder men,,,,,, vi får väl se 

916 gtv 30 24v

Anders Petrini
      Deltagare

Kunde bara lägga till en bild så, här kommer fler.

916 gtv 30 24v

Anders Petrini
        Deltagare

916 gtv 30 24v

Lars Söderman
          Deltagare

Nice! 
            Gjorde också lite justering på rutan idag. Se min Fix&trix tråd.

Anders Petrini
            Deltagare

Nu fick jag in fler bilder

916 gtv 30 24v

Michael Karlsson
              Deltagare

grattis anders .tom fixade det på din födelsedag.

northhammer

Anders Petrini
                Deltagare

Ja, jag hade ju ledig helg, dessutom var jag sjuk så då hade jag ju inget annat för mig. 

916 gtv 30 24v

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.