Hur många varv håller standardbelägg på Kinnekulle?
Published by Arvid Müllern-Aspegren on
› Forum › Bankörning › Hur många varv håller standardbelägg på Kinnekulle?
- Detta ämne har 12 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 9 april, 2014 kl. 22:32 av
Arvid Müllern-Aspegren.
-
FörfattareInlägg
-
25 mars, 2014 kl. 19:13 #40609
Mina belägg på 156:an har gått 1000 (fram) respektive 3000 (bak) mil. Vad jag kan minnas från när vinterdäcken åkte på verkade de vara i skapligt skick. Så vitt jag vet är det standardbelägg och ingen sportvariant.
Hur många varv hinner jag köra på Kinnekulle innan de är slut, tror ni? Jag har aldrig kört på bana förut, så jag kan inte tänka mig att jag är särskilt snabb, men de lär väl få jobba hårt ändå.
Jag tänkte ta med en uppsättning nya belägg, så hemfärden är säkrad (i alla fall med avseende på bromsverkan), men det vore ju trist att behöva pausa för bromsbyte efter tre varv.
25 mars, 2014 kl. 19:42 #40610Kinnekulle är nog den enda svenska banan man kan köra med standardbelägg.
Jag är fullständigt Räserskadad
25 mars, 2014 kl. 20:26 #40611Allt hänger väl på hur du bromsar efter rakan under bron. Sen är det ju inte så mycket mer broms. Kort och stenhårt är väl bäst!
25 mars, 2014 kl. 23:31 #40612Jag tror inte heller det är nåt problem om det bara finns hyfsat med belägg kvar. När mina började bli tunna så blev de för varma, glasartade och krackelerade lite… Jag hade gamla och slitna bromskivor i början, och en sprack efter avkylning efter Kinnekulle minns jag, så det kanske kan vara värt att tänka till på också.
156 2.0 TS Challenge (Gruppo N Olanda), #77 CAR Challenge klass III
26 mars, 2014 kl. 06:47 #40613Även bromsvÄtskan bÖr man se till att byta sÅ du inte tappar bromsverkan totalt
gammal bromsvÄtska kokar lÄttare, och mes lÄtt slitna standardbelÄgg blir det varmt.
26 mars, 2014 kl. 09:06 #40614Hej! Kloka råd och tekniken att bromsa hårt är något de flesta behöver jobba med, dock tycker jag Håkans tips om bromsvätska är något du inte får missa! Ate blue fungerar utmärkt och är prisvärd, byt!
lycka till och ha kul!, Per
26 mars, 2014 kl. 10:50 #40615Standard funkar på Kinnekulle, hade jag på 145an när jag och exet körde där.
26 mars, 2014 kl. 15:31 #40616Om du inte åkt bana förut klarar du dig utmärkt med orginalgrejorna – möjligen byta bromsvätska och ta den vanliga som står på hyllan på OK. Vet du inte hur man byte bromsvätska kan en verkstad göra det enkelt för några hundringar medans du väntar – typ. De flesta Mekonomen och liknande klarar det. HAr du bytt bromsvätska så klarar det sig med typ vart annat år att byta.
Börja i den änden – det är enklast så.
Du kommer att få typ 4 – 5 åkpass på 15 – 20 minuter på ett vanligt banmöte och i nybörjargruppen är inte bromsa sent och hårt det viktigaste om du aldrig kört på en bana tidigare – därför skriver jag som jag gör.
26 mars, 2014 kl. 16:24 #40617Inlägg av Åke Nyberg på 2014-03-26 15:31
Om du inte åkt bana förut klarar du dig utmärkt med orginalgrejorna – möjligen byta bromsvätska och ta den vanliga som står på hyllan på OK. Vet du inte hur man byte bromsvätska kan en verkstad göra det enkelt för några hundringar medans du väntar – typ. De flesta Mekonomen och liknande klarar det. HAr du bytt bromsvätska så klarar det sig med typ vart annat år att byta.
Börja i den änden – det är enklast så.
Du kommer att få typ 4 – 5 åkpass på 15 – 20 minuter på ett vanligt banmöte och i nybörjargruppen är inte bromsa sent och hårt det viktigaste om du aldrig kört på en bana tidigare – därför skriver jag som jag gör.
+1 på den.
Som Åke skriver, behåll dina standardbelägg. Om din bromsvätska är mindre än ett år gammal så kommer den också att funka även med slitna belägg. Behöver du byta vätska så ta en standard. Om du tar en dyr racebromsvätska så kommer du att behöva byta oftare eftersom de tenderar att ta upp mer fukt än standard. Själv rejsar jag med 5.1 bromsvätska och har bara haft problem när den var +12 månader gammal och mina bakbelägg var “helmetalliska”.
Utöver denna tekniska utläggning så kan jag lägga till att för min egen del så kände jag mig väldigt snabb första gången jag kände av lite bromsfading på gamla 75an. Då var det dags för racebelägg (och en massa andra moddar). Det viktigaste är att du kommer ut på banan och kör. Själv våndades jag flera år innan jag vågade mig ut och f-n vad jag ångrade det.
26 mars, 2014 kl. 22:42 #40618Självklart kommer det vara fräsch bromsvätska i! Och fräscha filter och övriga vätskor. Jag tänkte passa in årsservicen i lagom tid innan, så att allt sånt är i toppskick. Sommarfälgarna har flång nya Continental krängda och balanserade, och ligger i garaget och väntar på våren ska komma på allvar.
Det jag mest funderar på är om det är värt att sätta i nya belägg innan banträffen, eller om jag ska köra slut på de befintliga på banan och sätta i de nya efteråt. Eller om jag kanske ska byta både innan och efter bankörningen. Eller om jag kanske både klarar min handfull med nybörjarpass och hemvägen utan att byta alls!
På temat bromsbelägg noterar jag förövrigt att Alfastumper har Pagid-belägg för DKK 300/280 (fram/bak) till min bil, medan belägg från denna tillverkare i övrigt verkar gå lös på SEK2000+ runt om på nätet. Är det värt de extra hundralapparna för Pagid, eller kan man snåla lite och och köpa ATE-belägg på skruvat.se för en (svensk) femhunka?
26 mars, 2014 kl. 22:48 #40619Inlägg av Dan-Erik Hansson på 2014-03-26 16:24
Inlägg av Åke Nyberg på 2014-03-26 15:31
Om du inte åkt bana förut klarar du dig utmärkt med orginalgrejorna – möjligen byta bromsvätska
Som Åke skriver, behåll dina standardbelägg. Om din bromsvätska är mindre än ett år gammal så kommer den också att funka även med slitna belägg.
Där har jag mina svar. Tackar!
Då kör jag och är glad, helt enkelt.
27 mars, 2014 kl. 07:38 #40620Inlägg av Arvid Müllern-Aspegren på 2014-03-26 22:48
Inlägg av Dan-Erik Hansson på 2014-03-26 16:24
Inlägg av Åke Nyberg på 2014-03-26 15:31
Om du inte åkt bana förut klarar du dig utmärkt med orginalgrejorna – möjligen byta bromsvätska
Som Åke skriver, behåll dina standardbelägg. Om din bromsvätska är mindre än ett år gammal så kommer den också att funka även med slitna belägg.
Där har jag mina svar. Tackar!
Då kör jag och är glad, helt enkelt.
Det gör du rätt i!
Får vi se dig på Gelleråsen den 11:e?
I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.
9 april, 2014 kl. 22:32 #40621Inlägg av Björn Ek på 2014-03-27 07:38
Det gör du rätt i!Får vi se dig på Gelleråsen den 11:e?
Den kommer jag inte loss till, så det får bli till att göra bankörningsdebut på Kinnekulle. Om det blir bärgare hem är det ju bra att inte vara allt för långt bort också…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.