Hur mycket olja i Nord 2000 Bertone

Published by Patrik Andersson on

Forum Teknik Hur mycket olja i Nord 2000 Bertone

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Patrik Andersson
    Deltagare

Jag har ett tråg med en oljesticka som inte är originalmonterad. Motorn är i hopsatt av delar från olika bilar och någon ägare i bilen historia har gjort ett eget hål för oljestickan i tråget. Jag undrar därför hur mycket olja det ska vara i motorn? Har googlat men inte lyckats hitta några uppgifter.

Den som är herre över sina passioner är slav under sitt förnuft.

7,2 l om motorn är helt tom.

Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj

Patrik Andersson
    Deltagare

Hittade en uppgift om 6,6 L. Sen var det nån som nämnde att det finns olika höga tråg vilket skulle påverka mängden.

Den som är herre över sina passioner är slav under sitt förnuft.

skulle tro att skillnaden ligger i om du fyller upp en helt tom motor, dvs ingen olja nånstans varken i motorn eller filter.

Sune Karlsson
    Deltagare

6,6 liter för oljebyte. Vet inte varför det skulle vara 6 dl kvar i motorn men man kanske inte tänker sig att man byter oljefiltret.

Går det så går det...

Robert Hultman
    Deltagare

Jag kan väl bidra till förvirringen efter bästa förmåga. I min “Alfa Romeo Giulia-Spider Owners Workshop Manual” finns följande uppgifter:

“Engine sump
    1600 11.2 pints
    1750 and 2000 11.6 pints”

Enligt bokens egen omräkningstabell är 1 pint = 0,57 liter

Det skulle med andra ord innebära 6,612 liter.

Stockholm

Och jag bistår gärna med mer förvirring genom att nämna att jag aldrig fått i mer än 6L efter oljebyte inkl. filter.  0.6L på det så hade oljestickan varit med råge på fullt. 

'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

och jag läste nånstans att minsta acceptabla mängd i motorn skulle vara drygt 4 liter, vilket tyder på att det inte råder nån större exakthet i detta och fyller man på runt 6 liter så torde det vara OK. Kör man tufft med hårda g krafter så kanske man ska ha lite extra koll.

Martin Sipek
    Deltagare

Min spider s4 vill ha 6.6

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.