Hur tar jag bort kedjelåset?

Published by Robert Hultman on

Forum Teknik Hur tar jag bort kedjelåset?

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #33260
    Robert Hultman
    Deltagare

      Det går säkert att ta bort kedjelåset på kamkedjan med tång eller kanske med en skruvmejsel. Men jag vill ju helst inte ha sönder något. Så därför: Hur tar man bort kamkedjelåset på ett “godkänt” sätt? (Kamkedjan sitter på en 2-liters nordmotor. Låset syns på bilden nedan)

      Stockholm

      #33261
      Kenneth Larsson
      Deltagare

        Det allra första du gör är lägger rejäla trasor så att låset inte kan trilla ner i oljesumpen – för då har du problem på riktigt. Sedan så ska du först backa kamkedjesträckaren så att kedjan är lös. 

        Sedan kan du plocka bort kedjelåset med en lite platt tång eller polygrip.

        Jag skulle vilja förstå varför kedjelåset är slite/slipat på sidan och jag skulle inte monterat tillbaka samma igen med det utseendet.

        Har du tömt ut kylvattnet ?

        #33262
        Rickard Bergh
        Deltagare

          jag har nya lås liggande för dubbel kamkedja. 50 spänn för ett sådant. 

          jag kan mäta avståndet mellan länken. 

          Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

          #33263

          +1 på trasor under så att när den, eller lilla biten MELLAN kedjelänkarna faller ner så ligger den på trasan istället för botten av motorn. 

          Ta dessutom najtråd och trä igenom länkar på vardera sida om låset och surra på så sätt fast kedjan mot de två skruvhålen som ventilkåpan satt i i framkant. På så vis, när du lossar kedjan, förhindrar du att en oljeslemmig ålahal kedja glider rätt ur fingrsrna och ner i botten av motorn.  

          Hupp ser nu med suddiga ögon något som liknar det redan! 

          Och ja, byt den slitna biten. (Enkelt nog med näbbtång) Den ser nästan ut att ha piskat mot bröstkåpan eller ventilkåpan och är slut. Kört med dåligt spänd kedja förr? (Det är mer eller mindre normalt med en del kedjespår i ventilkåpan men det kan nog vara en hel del märken i din om man dömer efter kedjelåset. )

           

          Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser

          #33264
          Robert Hultman
          Deltagare

            Tack för tipsen!

            Ett försvarligt lager trasor får det bli. Najtråden är redan på plats. Låset ska jag naturligtvis byta (Rickard får PM). 

            Varför låset är repat har jag ingen aning om. Det finns dock inga märken på resten av kedjan. Låset är ju inte heller den del som sticker ut mest från kedjan, så jag gissar att repan kom till när låset sattes på plats eller hanterades på något annat sätt.

            “…backa kamkedjesträckaren så att kedjan är lös.” Ett utmärkt tips, tror jag. Kamkedjesträckaren… hm. Var hittar man den?

            Kylarvattnet är inte tömt. Inte av mig i alla fall. Återstår alltså också att ta reda på hur man gör.

            Stockholm

            #33265

            Kedjespännaren låses mha den mutter som sitter på sidan av bröstkåpan på passagerarsidan sett. Var den inte något udda mått som 14mm eller så? 

            Äsch i alla fall lossar du skruven lite och tar något långt och hårt som kan rimma på kofot eller liknande och för varsamt ner bredvid kedjan till där sträckaren sitter med sitt lilla kugghjul, tar spjärn mot något och trycker in sträckaren och skruvar åt skruven igen så är sträckaren låst i slackat läge. Fritt fram att dela kedjan nu. 

            Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser

            #33266
            Per Wadén
            Deltagare

              14mm sitter framtill på toppen mot fördelaren. Det räcker att lägga handen på kedjan mellan kammarna.

              PerBerlina

              #33267
              Per Gripenhall
              Deltagare

                …..och vid återmontering, kom ihåg att sätta kedjelåset i rätt riktning, dvs öppningen inte i kedjans rörelseriktning. Sätter man den fel ökar risken att den petas bort om den tar i något, vilket den väl har gjort.

                Varför tömma ut kylarvattnet?

                #33268
                Robert Hultman
                Deltagare

                  Tack allesammans för de goda råden. 

                  Det gick alldeles utmärkt att montera bort både kamkedja och topp.

                  http://www.alfaromeo.org/Forum/tabi…aspx#28996

                  Stockholm

                Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.