Hur tar man bort annons från CAR hemsida?
Published by Daniel Erdeljan on
- Detta ämne har 22 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 27 november, 2015 kl. 14:50 av Björn Ek.
-
FörfattareInlägg
-
5 november, 2015 kl. 18:46 #445936 november, 2015 kl. 08:22 #44594
Men varför ta bort och inte bara klicka i rutan “såld”?
I/utanför garaget:
- Giulietta Sportiva 1.4 TB 170 TCT -14
- 147 GTA -03
- 156 Sportwagon 2.5 V6 TI -04
- Sprint Veloce 1.7 8V -87
- Alfasud TI 1.7 8V -786 november, 2015 kl. 11:52 #44595På något sätt är det ändå komiskt att det inte går att klicka på länken i det första inlägget.
7 november, 2015 kl. 22:29 #44596Om det är mina bakaxelannonser som föranlett denna diskussion, så vill jag tillägga:
Jag kan inte öppna annonserna, och förmodligen ingen annan heller. Se bif bild. Följaktligen kan jag inte komma åt “Radera-funktionen”, eller göra något över huvud taget med annonserna… Väntar sedan i onsdags på att web-master, om sådan finnes, skall radera för min räkning…Om “Såld!-funktionen” enbart markerade grejorna i annonsen som sålda, vore den användbar. – Men, nu flyttas dessutom annonsen av någon obegriplig anledning samtidigt långt ned bland annonssidorna, där ingen ser den. Om man nu använder Såld-funktionen medan man väntar på betalning för en bokad vara, måste man därefter leta bland alla lagrade sidor tills man till slut hittar sin annons på sidan 25 eller var den nu hamnat. Eftersom sökfunktion fortfarande saknas är det både tidsödande och trist. Inte undra på att gamla annonser blir kvar i evighet…
Bättre göra sin egen Såld-markering genom att redigera annonsen och lägga in Såld! i annonstexten.
Björn7 november, 2015 kl. 23:02 #44597Björn, man kan klicka på eget namn uppe vid “logga ut” och se vad man har skrivit på sidan – bland annat annonser man har lagt upp
Det är saker som behöver förbättras med sidan, utan tvekan…
9 november, 2015 kl. 11:47 #44598Oj!
Inte självklart precis, men i brist på sökfunktion, en viss hjälp! Tack för tipset!
Björn
(Jag har en misstanke om varför min första bakaxelannons spårade ur: I annonsrubriken ingick ett procenttecken, 40%, kan det ha varit det som fick servern att krascha? Skulle vilja testa, men om jag har rätt får jag ännu en annons som jag själv inte kan radera…)9 november, 2015 kl. 17:56 #44599Trycker jag på mitt namn får jag bara fram en bråkdel av det jag skrivit på forumet och inte dom nyaste inläggen heller. Kanske är nån slumpgenerator som avgör vad som syns där?
Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17
9 november, 2015 kl. 18:42 #44600Inlägg av Björn Sandberg på 2015-11-09 11:47
Oj!
Inte självklart precis, men i brist på sökfunktion, en viss hjälp! Tack för tipset!
Björn
(Jag har en misstanke om varför min första bakaxelannons spårade ur: I annonsrubriken ingick ett procenttecken, 40%, kan det ha varit det som fick servern att krascha? Skulle vilja testa, men om jag har rätt får jag ännu en annons som jag själv inte kan radera…)Stämmer bra att det var %-tecknet som bråkade, jag har tagit bort de trilskande annonserna nu. Det är inget som kraschar servern direkt, men det gör att länken pekar på en sida som inte finns – det man kan göra i det läget är att ersätta % med _ i länken så hittar den rätt, men det är ju varken smidigt eller lätt att veta… Men det var i alla fall så jag “hittade” fram till annonserna så att jag kunde radera dem.
Dä årner sä...
9 november, 2015 kl. 21:02 #44601Det borde kanske finnas en liten information om vilka tecken man inte bör använda i rubriker, såsom t.ex. % och /
Som det är idag finns ingen sådan information när man skapar annonsen. För oss som kan lite mer om hur webben fungerar är detta inget problem, vi vet det redan, men många andra vet inte och en liten inforuta om “förbjudna” tecken i rubriken kunde vara på sin plats.
9 november, 2015 kl. 21:29 #44602Finns det förbjudna tecken ska det såklart inte ens gå att ladda upp annonsen, eller vad det nu gäller, om nåt sånt tecken är med.
Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17
21 november, 2015 kl. 09:41 #44603Jag är inte insatt i html- eller annan web-programmering, men för mig låter det som en tveksam lösning att använda annonsens rubrik i programkoden… Det måste väl gå att ge varje annons en identitet utan att använda annonstexten? Att annonsens ord tolkas som en del av programkoden, det låter som om man ber om problem…
Undrar om samma kaos utbryter om man skriver ett procent-tecken i en annons på Blocket eller Tradera? Mindre troligt… Observera att jag inte skrev ut procenttecknet i texten här! (-:21 november, 2015 kl. 11:39 #44604Inlägg av Björn Sandberg på 2015-11-21 09:41
Jag är inte insatt i html- eller annan web-programmering, men för mig låter det som en tveksam lösning att använda annonsens rubrik i programkoden… Det måste väl gå att ge varje annons en identitet utan att använda annonstexten? Att annonsens ord tolkas som en del av programkoden, det låter som om man ber om problem…
Undrar om samma kaos utbryter om man skriver ett procent-tecken i en annons på Blocket eller Tradera? Mindre troligt… Observera att jag inte skrev ut procenttecknet i texten här! (-:Jag jobbar som systemadministratör och driver serverhotell sedan 2001, sådant här var ju vanligt för 10-15 år sedan, när det inte fanns lika mycket utmärkta programvaror för webbpublicering lätt tillgängligt.
Och du är på rätt väg Björn, rubriken är dock inte en del av programkoden. procentecken används för att symbolisera variabler. Det finns metoder för att använda vilket specialtecken som helst , inkl. utländska tecken osv. Sådant är standardiserat sedan många år inom webb.
Använder man något etablerat publiceringsvertyg så behöver man aldrig tänka på sådant här. Det mesta är redan gjort och nyupptäcka buggar fixas i samband med nästa uppdateringar. Väljer man däremot att utveckla allting på egen hand kommer man få hålla på att buggrätta i evighet. Nya buggfixar drar oftast med sig nya oväntade fel. Till slut blir allting så skakigt att ingen vågar göra några uppdateringar längre.
26 november, 2015 kl. 08:51 #44605Med andra ord; CAR har satsat en massa pengar på en dålig lösning. Trist…
26 november, 2015 kl. 12:18 #44606Inlägg av Björn Sandberg på 2015-11-26 08:51
Med andra ord; CAR har satsat en massa pengar på en dålig lösning. Trist…
Har bitterklubben sammanträde här eller vad handlar det om?
Benny har absolut rätt i att man kan slippa en del buggar och problem med “välkända och stora publiceringsverktyg”. Men hur många sådana har ett färdigbyggt interface för att ha radannonser? Använda ett forum för annonserna säger en del i kör då. Absolut, men kravet som var ställt var att det just inte skulle vara en diskussionstråd utan en renodlad annons.
CAR har satsat en massa pengar på en lösning där prio 1 var att automatisera och digitalisera medlemshanteringen. Det målet är uppnått. Vi hade också en hel lång lista med önskemål där t ex annonserna var en del av det. Vi har en fungerande annonsdel, som absolut kan behöva skruvas till lite, men ser vi krasst så är det en av de mer levande delarna på sajten så såååådan katastrof som herrarna vill måla upp tycker jag inte att det kan vara.
Dessutom var det otroligt få personer som hjälpte till med test och buggsök när vi byggde sajten, så jag tycker inte att varken Furillo eller DNN som infrastruktur fått någon vidare ärlig chans. Något som jag också saknar är lite konstruktiv feedback. Hur skulle ni vilja se att man löser problemet och vilka vägar skulle man kunna tänkas gå?
I/utanför garaget:
- Giulietta Sportiva 1.4 TB 170 TCT -14
- 147 GTA -03
- 156 Sportwagon 2.5 V6 TI -04
- Sprint Veloce 1.7 8V -87
- Alfasud TI 1.7 8V -7826 november, 2015 kl. 21:13 #44607Inlägg av Björn Sandberg på 2015-11-21 09:41
Undrar om samma kaos utbryter om man skriver ett procent-tecken i en annons på Blocket eller Tradera? Mindre troligt… Observera att jag inte skrev ut procenttecknet i texten här! (-:
Ebay-koncernen där Tradera ingår har årliga intäkter på i runda slängar 100 Miljarder kronor. Club Alfa Romeo Svezia runt 700 Tusen kronor.
Undrar om det på något sätt skulle kunna påverka skillnaden i IT-budgetarna. Tänk om man haft nån från universitetet eller KTH här den hade säkert kunna klura ut det…
I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.