Hur tar man bort krockkudden i ratten?

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Teknik Hur tar man bort krockkudden i ratten?

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #29264

    Läste att man kan bygga på hakarna som tar tillbaka riktningsvisarna, men hur får man bort krockkudden och andra delar som behövs för att komma åt.

    Det gäller 166, 2,0 TS-99. Finns det någon manual eller instruktion som kan vara till hjälp?

    #29265
    Johan Ekelund
    Deltagare

    Det sitter skruvar bakifrån i ratten, det är små hål i varje eker

    #29266
    Igino Cazzola
    Deltagare

    Skall du byta den eller ta bort den permanent?

    Jag är fullständigt Räserskadad

    #29267

    Skall ta bort krockkudden för att komma åt att justera klackarna på riktningsvisarnas tillbakagång.

    Hoppas det skall fungera. Har läst på forumet om någon annan som gjort detta.

    #29268
    Daniel Erdeljan
    Deltagare

    Glöm inte att koppla loss batteriet och vänta 15 min därefter, airbag kan vara farlig!

    #29269

    Koppla ut batteri ca 30min så att bilen är strömlös

    3st insex 5-6mm från baksidan av ratt

    av med airbagen och koppla ur dess enda kontakt. 

    Klart!

    ska du ha av ratten också så krävs mer jobb men det är rätt så enkelt om man tar det lugnt. 

    '06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

    #29270

    Jag har några frågor runt detta att ta loss ratten på 166:an.

    Vilken storlek är det på muttern som håller ratten? Gissar att det är en hylsdimension jag inte har, utan behöver införskaffa innan jag plockar isär.

    Behövs en avdragare för att få loss ratten?

    En annan fråga: Kylexperten har konstaterat att kompressorn till AC-en inte slår till och skall därför ” chimsas om”. Är det en komplicerad operation eller kan man göra det själv utan specialverktyg?

    Hoppas på många bra svar.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    #29271

    Minnet säger mig att det är en 32mm mutter som håller fast ratten men minnet har svikit förr!  

    ingen avdragare behövs. Av med airbagen som sagt och sedan lossar du muttern och skruvar ut den så att den fortfarande sitter kvar på några gängor. Sätt dig bakom ratten och greppa den som vanligt och vicka jäkligt hårt från sida till sida samt uppifrån och neråt. Passa på att slå lite vårdslöst med handloven mot baksidan av ratten också så släpper snart spänningen med ett litet plopp! Det är nu du är glad att du lät muttern sitta kvar på några gängor för då tar ratten stopp mot den istället för att följa med dig till baksätet med sönderdraget kablage som följd. true story..

    '06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

    #29272
    Lars Söderman
    Deltagare

    166 ska ha nästan samma ratt som GTV och där är det Torx T30 för at lossa airbagen och en 24mm hylsa för centrummuttern. 
    Avdragare är ett snyggare sätt än att slå/rycka loss ratten. Det är inte svårt att fixa till en egen av några bitar M8 gängstång och lite skrotbitar.
    Allt finns beskrivet en bit ner på den här sidan: http://www.alfaromeo.org/Forum/tabid/141/aft/145/afpg/7/Default.aspx

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.