Hur tar man bort krockkudden i ratten?

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Teknik Hur tar man bort krockkudden i ratten?

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare

Läste att man kan bygga på hakarna som tar tillbaka riktningsvisarna, men hur får man bort krockkudden och andra delar som behövs för att komma åt.

Det gäller 166, 2,0 TS-99. Finns det någon manual eller instruktion som kan vara till hjälp?

Johan Ekelund
    Deltagare

Det sitter skruvar bakifrån i ratten, det är små hål i varje eker

Igino Cazzola
    Deltagare

Skall du byta den eller ta bort den permanent?

Jag är fullständigt Räserskadad

Skall ta bort krockkudden för att komma åt att justera klackarna på riktningsvisarnas tillbakagång.

Hoppas det skall fungera. Har läst på forumet om någon annan som gjort detta.

Daniel Erdeljan
    Deltagare

Glöm inte att koppla loss batteriet och vänta 15 min därefter, airbag kan vara farlig!

Koppla ut batteri ca 30min så att bilen är strömlös

3st insex 5-6mm från baksidan av ratt

av med airbagen och koppla ur dess enda kontakt. 

Klart!

ska du ha av ratten också så krävs mer jobb men det är rätt så enkelt om man tar det lugnt. 

'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

Jag har några frågor runt detta att ta loss ratten på 166:an.

Vilken storlek är det på muttern som håller ratten? Gissar att det är en hylsdimension jag inte har, utan behöver införskaffa innan jag plockar isär.

Behövs en avdragare för att få loss ratten?

En annan fråga: Kylexperten har konstaterat att kompressorn till AC-en inte slår till och skall därför ” chimsas om”. Är det en komplicerad operation eller kan man göra det själv utan specialverktyg?

Hoppas på många bra svar.

Minnet säger mig att det är en 32mm mutter som håller fast ratten men minnet har svikit förr!  

ingen avdragare behövs. Av med airbagen som sagt och sedan lossar du muttern och skruvar ut den så att den fortfarande sitter kvar på några gängor. Sätt dig bakom ratten och greppa den som vanligt och vicka jäkligt hårt från sida till sida samt uppifrån och neråt. Passa på att slå lite vårdslöst med handloven mot baksidan av ratten också så släpper snart spänningen med ett litet plopp! Det är nu du är glad att du lät muttern sitta kvar på några gängor för då tar ratten stopp mot den istället för att följa med dig till baksätet med sönderdraget kablage som följd. true story..

'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

Lars Söderman
    Deltagare

166 ska ha nästan samma ratt som GTV och där är det Torx T30 för at lossa airbagen och en 24mm hylsa för centrummuttern. 
    Avdragare är ett snyggare sätt än att slå/rycka loss ratten. Det är inte svårt att fixa till en egen av några bitar M8 gängstång och lite skrotbitar.
    Allt finns beskrivet en bit ner på den här sidan: http://www.alfaromeo.org/Forum/tabid/141/aft/145/afpg/7/Default.aspx

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.