I Knislinge ska man leta efter en 159 Q4!

Published by Dan-Erik Hansson on

Forum Allmänt I Knislinge ska man leta efter en 159 Q4!

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 33 totalt)
  • Författare
    Mats Forssén
    Moderator

Ett givet alternativ måste ju vara Alfa 166 3.2 (om du kan nöja dig med 1500kg släpvagnsvikt) 

Gör det!

Har en annan CAR medlem som köper en bil här på Lördag

Dock inte den här.

Curore e Passione!

Ragnar Rosengren
      Deltagare

Inlägg av Mats Forssén på 2014-06-25 11:00

Ett givet alternativ måste ju vara Alfa 166 3.2 (om du kan nöja dig med 1500kg släpvagnsvikt) 

Håller helt med Mats, som har en formidabel förmåga att säga kloka saker. Vill inte här skriva vad jag tycker om 159, låt mig bara säga att jag valt bort den möjligheten… Att jag själv sen släpar runt på prylarna med en Saab är konstig hushållskompromiss (ingen är nöjd). Mitt ideal bland lite äldre bilar är definitivt 166, bland nyare så är det en hemlighet…    Vänta på nya Giulian?

156 2.0 TS Challenge (Gruppo N Olanda), #77 CAR Challenge klass III

Dan-Erik Hansson
        Deltagare

166 3,2 – 1500 räcker inte

Giulia – har väntat sen 2010. Skulle inte nån detaljer avslöjats nu i maj?

Ja, jag vet att jag är negativ. Subban är bästa alternativet så här långt (tror jag )

Mitt tips: Jaguar S-Type 3.0 med 238 Hk 

# – Släpvagnsvikt: 1850 kg

# – Riktigt snygg sedankaross

# – Finns ju med kompressormatad 4.2 l med 395 Hk…låter inte jättetråkig (Kanske bara automat)

# – Ett fåtal manuellt växlade på blocket.

OM…jag någon gång ska byta ut min Alfa blir det en Jagga (automat). Snart har jag åldern inne, rondören har jag redan…

Dan-Erik Hansson
          Deltagare

Inlägg av Michael Emilsson på 2014-06-25 21:11

Mitt tips: Jaguar S-Type 3.0 med 238 Hk 

# – Släpvagnsvikt: 1850 kg

# – Riktigt snygg sedankaross

# – Finns ju med kompressormatad 4.2 l med 395 Hk…låter inte jättetråkig (Kanske bara automat)

# – Ett fåtal manuellt växlade på blocket.

OM…jag någon gång ska byta ut min Alfa blir det en Jagga (automat). Snart har jag åldern inne, rondören har jag redan…

Hmm, ett intressant alternativ, skall definitvt kolla närmare på det. Har för mig att Jag har slutat med +jordning för ett litet tag sedan.

Dan-Erik Hansson
            Deltagare

Inlägg av Patrik Gudmundsäter på 2014-06-24 21:57

Är en 159 V6 3.2 Q4 JTS SW.

Patrik, du har U2U.

/Danne

Toni Sjölander
              Deltagare

Jag går i säljartankar,har en 3,2 q4 Ti -08.

Toni.

Dan-Erik Hansson
                Deltagare

Bilen som hittills är närmast min spec! 

Intressant, du har ett U2U, Toni.

Nusret Ljevo
                  Deltagare

Subaru hahhaha hur kan ni ens jämföra en snygg 159 med en ful subaru ?Åk till tyskland och köp en 159 3.2 q4 som är fullutrustad med allt,istället för Svensksåld.

Dan-Erik Hansson
                    Deltagare

Subarun har vissa drag av sista Scorpion I fronten och påminner lite spontant om en val,

Stämmer väl in på specen om fullständigt bortser från estetiken. Men var lugn, huvudspåret ligger kvar med alla sina subjektiva värderingar!

Tyvärr kan jag fortfarande konstatera att det är alltför enkelt att ha koll på 159 Q4 sedan-utbudet i Europa. Kan ju bli så att jag fortfarande håller på att leta när Giulian kommer…

Mats Forssén
                      Moderator

Inlägg av Dan-Erik Hansson på 2014-06-30 12:53

Tyvärr kan jag fortfarande konstatera att det är alltför enkelt att ha koll på 159 Q4 sedan-utbudet i Europa. Kan ju bli så att jag fortfarande håller på att leta när Giulian kommer…

Det kan även vara så att det är dags att byta ut din kommande Q4a när Giulian väl kommer och blir levererad till Sverige…
                         Jag skulle i alla fall inte bli förvånad om det dröjer ytterligare några år… 

Benny Steen
                        Deltagare

har man E behörighet gäller bruttovikt på släpet. vad det väger vid tillfället. 

Så ett 1800 kg hyrsläp som väger 500kg med en raceAlfa på 1000kg får dras av en bil med 1500kg dragkrok. kör man det med bara B är det indraget körkort…

nu förtiden får man inte ens hyra släpet utan E behörighet.

Att investera 5000 i E kort gör att man får mera att välja på.

Dan-Erik Hansson
                          Deltagare

Already got that t-shirt, för ett antal år sedan. Nu handlar det om att kunna lasta det man vill på släpet (jag har ett 2-tons) och slippa fördela mellan bil och släp så vansinnigt noga. De flesta “normala” storalfor får dra 1500 kg, min GT 1400, 156 1300. Bara 159 Q4 får dra mer…

Överlast eller för tungt släp utan BE = olovlig körning, risk att bli av med kk

Överlast med BE =  “bara” böter 

BE är bra och praktiskt (rätt kul att köra upp igen ocks&aring

Dan-Erik Hansson
                            Deltagare

Just hemkommen efter en premiärlångtur Knislinge – Järfälla. 548 km, nästan nonstop.

Det blev Tonis 159 TI q4 -08, komplett med drag! Den är inte röd men har en mycket snygg och välputsad mörk silverlack.  Och TI-stolarna är riktigt sköna. Med viss hjälp av regnumret har ett fordon i min ägo för första gången fått ett namn, Zeus (hur får ni räkna ut själva). Min första Alfa, en Giulietta 2.0 -84, hette iofs Litenzebrarandig enligt stallchefen men det namnet ville inte riktigt rulla på tungan.
                              Upptäckte f.ö. att det blev trångt på garageuppfarten så den nyservade&besiktigade 156 JTS’en ligger farligt nära en försäljning.

Inga nya bilder än men den kommer att synas på Mittsverigeträffen nästa helg. Vi ses där!

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 33 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.