Hej!
Om den gradvis blev mörkare låter det snarare som bakgrundsbelysningen än invertern. Min gissning är att om invertern spökar så slocknar skärmbelysningen helt. Hade en 166:a som köptes utan bakgrundsbelysning och trodde det skulle vara en enkel match att byta lampa eller belysningskälla. Med hopp om att de var invertern köpte jag en extern sådan för att koppla till skärmens belysning. Tyvärr visade det sig att någon under bilens tidigare liv av någon anledning tagit bort sladdarna för bakgrundsbelysningen 
När jag plockade isär ICS-enheten (i mitt fall en Becker BE 2580) och kom till skärmen visade det sig att det inte är ett gör-det-själv-jobb att byta belysning. Den är integrerad i skärmen och det blir i så fall en fråga om att byta hela den enheten. Den som används var en Sharp LQ5AW126 men även dess ersättare Sharp LQ5AW136 skall passa. Båda finns att köpa på eBay från SEK 1200:- och uppåt, plus frakt. Det finns också flera firmor i Storbritannien som reparerar dessa men vad jag hittade låg reparationspriset på dryga SEK 3500:- och uppåt. Jag hittade också ett antal begagnade på Bildelsbasen med priser på 2500:- och uppåt.
Det bästa i ditt fall är nog att försöka hitta en begagnad ICS privat. Om den inte är bestyckad på samma sätt som din med telefon och/eller navigation går det ju i alla fall att flytta displayen.
Bifogar en bild av Sharp-skärmen jag hade i min.