Import från Italien?
Published by Johan Bergquist on
- Detta ämne har 5 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 8 april, 2017 kl. 15:56 av Johan Bergquist.
-
FörfattareInlägg
-
15 mars, 2017 kl. 14:30 #20643
Funderar på att plocka hem en bil från Italien, (men utan att resa ner för att försöka göra mig förstådd på engelska eftersom jag vet av erfarenhet att det med stor sannolikhet inte kommer funka så bra i Italien…) Glädjen var därför stor när jag fann italienskbilimport.com men det förbyttes till stor snopenhet då det där framgick att verksamheten nu tagit nån slags paus… Är därför tacksam för ev. tips ang. någon som erbjuder motsvarande importhjälp när det gäller Italien.
16 mars, 2017 kl. 19:27 #20644Denna tråd kanske ger tips?
http://www.alfaromeo.org/Forum/tabid/141/aft/2896/Default.aspx
GT 1300 Junior ´67
16 mars, 2017 kl. 19:51 #20645Hej & tack! Jo, jag kikade runt i forumet här först och i tråden där finns matnyttig info. Tyvärr har den där omnämnda italienskbilimport.com tagit ett “uppehåll” enligt hemsidan.
http://www.tysklandimport.se sträcker sig till “norra Italien”… men precis som i Zagato-tråden där så handlar detta om Ancona-trakten. Och det handlar självklart om en Alfa. 😉
24 mars, 2017 kl. 23:39 #20646Hej,
Har under åren importerat ett flertalet bilar, allt från Luxemburg till Rumänien med gott resultat. I vissa fall så har Google Translate fyllt luckorna när språket har brustit. Vad är det som får dig att tveka på att fixa det själv? Italien är lite byråkratiskt, men inte så pass illa att man behöver en mellanhand för att få hem en bil. Önskar dig all lycka till på vägen!
2008 Maserati QP GTS, 2008 BMW 730d, 2016, BMW X2 2018
25 mars, 2017 kl. 23:49 #20647Sedan juli 2014 har exporten från Italien blivit lite mer komplex. Tyvärr går det inte längre att radera fordonet från det italienska registret innan exporten.
D v s att man inte får köra bilen med export skyltar eftersom såna inte finns längre.
Alternativen är två:
– låta en transportör ta bilen till Sverige.I detta fall antingen låter man den gamle ägaren behålla pappret och skyltarna där nere (men behålla en kopia av registreringsbeviset som kommer tillsammans med kontraktet att behövas för registreringen i Sverige) eller man kan ta med sig allting och vid registreringen i Sverige begära en kopia av registreringsbeviset eller ett intyg att registreringen har skett. Detta intyg skall sedan skickas till den gamle ägaren för raderingen i Italien.Transportören måste få påskrivet av mottagaren i Sverige ett intyg (Transport Certifikat) att denne har mottagit bilen. Detta intyg kan användas där nere för att radera bilen innan den är registrerad i Sverige.
– det andra alternativet är att övertyga ägaren där nere att låta en köra bilen till Sverige efter att man har skrivit ett kontrakt. Sedan får man registrera bilen i Sverige och göra samma sak som ovan d v s skicka allt som behövs för ägaren där nere för att radera bilen från registret. Detta alternativ är inte så enkelt. Inte många som litar på en främmande köpare.
Alltså byråkratin i Italien blir aldrig enklare med åren men detta är inte lagstiftarnas fel utan konsekvensen av de många italienarna och utlänningarna som försökt lura myndigheten genom fejkad export för att slippa betala dyrare skatt och dyra försäkringar på bl a större bilar och fortsätta cirkulera vidare där.
Det värsta är att denna krångligare proceduren är krångligare bara för de ärliga personerna. Som vanligt!
Alberto
8 april, 2017 kl. 15:56 #20648Har inte kunnat logga in (eller begära nytt lösenord.. av nån anledning… ) men här kommer ett sent och framför allt stort tack för svar ovan!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.