Import gammelalfa

Published by Mattias Rehn on

Forum Allmänt Import gammelalfa

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 52 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15258
    Mattias Rehn
    Deltagare

    Hej!

    Har hittat en Giulia 1300 TI -67 som jag med stor sannolikhet kommer lägga bud på. Bilen står i Tyskland, och om affären genomförs tänker jag flyga ner och köra den hem.

    Vad bör jag tänka på? Måste man ha några specifika papper, reg. skyltar, köpekontrakt etc? Och om jag nu lyckas få hem bilen, är det någon som vet hur proceduren fungerar i Sverige, tänker på besiktning, registrering, mm. Finns det tex skillnader mellan nybilsimport och gammelbilsimport? Övrigt att tänka på, förutom en hel hög verktyg med på resan hem.

     Mvh

    Mattias

    #15259
    Igino Cazzola
    Deltagare

    Varför kommer jag att tänka på den här?  

    Rule #12: The correct number of bikes to own is n+1.While the minimum number of bikes one should own is three, the correct number is n+1, where n is the number of bikes currently owned. This equation may also be re-written as s-1, where s is the number of bikes owned that would result in separation from your partner.

    Jag är fullständigt Räserskadad

    #15260
    Kenneth Larsson
    Deltagare

    Härligt äventyr!

    Glöm inte handla öl och sprit i Tyskland när du kör hemåt! Annars var det väl inget du glömt….?

    #15261

    Kom ihåg en extra ventil till en växelpropp och att ladda fluxkapacitstorn.  Samt ett extra kardanförgasarsnöre.

    annars kan jag bara lägga till vikten av att ta mängder av bilder och att dokumentera resan utförligt på nätet eller i klöverbladet. blir extra kul med en planerad rutt genom länderna och en faktisk rutt genom länderna. Du skulle bara se rutten jag och en vän råkade ta i en amazon ’68 genom champagnedistriktet haha! 

    '06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

    #15262
    Peter Strandberg
    Deltagare

    Inget speciellt att tänka på, glad inställning till livet hjälper  Min importsemester: http://www.mbsca.com/forum/viewtopic.php?f=31&t=70651 Inget speciellt att tänka på vid besiktning för mig förutom sidoblinkers.

     Forden jag var med till Tyskland och hämtade gick ännu enklare, de kan det där. Finns många importguider och historier om du googlar lite.

    https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsimport-och-ursprungskontroll/Fordonsimport-fran-borjan-till-slut/

    33 4x4 Crosswagon 4x4

    #15263
    Mattias Rehn
    Deltagare

    Haha, ni är för sköna (och hjälpsamma). Jag har fullt stöd hemifrån Igino men tack för omtanken, och Kenneth jag tar ett stopp hos dig på vägen hem och bjuder på en kall.

    #15264
    Gert Bergh
    Deltagare

    Inlägg av Mattias Rehn på 2015-03-24 17:42

    Hej!

    Har hittat en Giulia 1300 TI -67 som jag med stor sannolikhet kommer lägga bud på. Bilen står i Tyskland, och om affären genomförs tänker jag flyga ner och köra den hem.

    Vad bör jag tänka på? Måste man ha några specifika papper, reg. skyltar, köpekontrakt etc? Och om jag nu lyckas få hem bilen, är det någon som vet hur proceduren fungerar i Sverige, tänker på besiktning, registrering, mm. Finns det tex skillnader mellan nybilsimport och gammelbilsimport? Övrigt att tänka på, förutom en hel hög verktyg med på resan hem.

     Mvh

    Mattias

    Egentligen är det inte svårare att köpa en bil i Tyskland än här hemma, du kan gå in på Transportstyrelsen sida och läsa om det mesta.

    vad du ska ha i original vad gäller papper är farzeugbreif ( motsvarigheten till reg.bevis) köpehandlingar i form av ett kontrakt eller så räcker det med ett kvitto.  ska du köra hem den behöver du en speciell reg. skylt men det brukar handlaren hjälpa till med. då ingår i regel försäkring i det priset som du betalar för skylten men det lär vara ganska dyrt numera, jag kan inte dom priserna då det är länge sedan jag hämtade hem något.

    Jag vet att om du kan få reda p chassinr av säljaren så skall du kunna försäkra bilen på ditt eget bolag innan du äker ner för att hämta den.

    Jag vet inte vad du menar med nybilsimport men då det gäller detta så är regeln 6 månader efter första registreringen och minst 600 mil så är det en beg. bil. är det under nämnda siffror är det nybil och du ska momsa den i Sverige, detta gäller även om det är en gammelbil som du skriver OM den rullat mindre än 600 mil.

    Annars ska det inte vara några konstigheter mer än att boka registreringsbesiktning hos bilprovningen och det kan man göra innan man hämtat bilen tror jag för det brukar vara ganska lång väntetid på vissa stationer, och jag tror inte alla stationer reg.besiktigar idag heller.

    Lycka till med affären.

    // Gert 

    #15265
    Mattias Rehn
    Deltagare

    Inlägg av Peter Strandberg på 2015-03-24 19:44

    Inget speciellt att tänka på, glad inställning till livet hjälper  Min importsemester: http://www.mbsca.com/forum/viewtopic.php?f=31&t=70651 Inget speciellt att tänka på vid besiktning för mig förutom sidoblinkers.

     Forden jag var med till Tyskland och hämtade gick ännu enklare, de kan det där. Finns många importguider och historier om du googlar lite.

    https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsimport-och-ursprungskontroll/Fordonsimport-fran-borjan-till-slut/

    Tack Peter,

    satsar på glad inställning till livet och hoppas det andra löser sig. Ska läsa din importresa.

    Mvh

    Mattias

    #15266
    Mattias Rehn
    Deltagare

    Inlägg av Fredrik Assarsson på 2015-03-24 19:38

    Kom ihåg en extra ventil till en växelpropp och att ladda fluxkapacitstorn.  Samt ett extra kardanförgasarsnöre.

    annars kan jag bara lägga till vikten av att ta mängder av bilder och att dokumentera resan utförligt på nätet eller i klöverbladet. blir extra kul med en planerad rutt genom länderna och en faktisk rutt genom länderna. Du skulle bara se rutten jag och en vän råkade ta i en amazon ’68 genom champagnedistriktet haha! 

    Fredrik, det enda jag faktiskt begrepp i ditt inlägg var -68 och Champagne.

    #15267
    Mattias Rehn
    Deltagare

    Inlägg av Gert Bergh på 2015-03-24 19:47

    Inlägg av Mattias Rehn på 2015-03-24 17:42

    Hej!

    Har hittat en Giulia 1300 TI -67 som jag med stor sannolikhet kommer lägga bud på. Bilen står i Tyskland, och om affären genomförs tänker jag flyga ner och köra den hem.

    Vad bör jag tänka på? Måste man ha några specifika papper, reg. skyltar, köpekontrakt etc? Och om jag nu lyckas få hem bilen, är det någon som vet hur proceduren fungerar i Sverige, tänker på besiktning, registrering, mm. Finns det tex skillnader mellan nybilsimport och gammelbilsimport? Övrigt att tänka på, förutom en hel hög verktyg med på resan hem.

     Mvh

    Mattias

    Egentligen är det inte svårare att köpa en bil i Tyskland än här hemma, du kan gå in på Transportstyrelsen sida och läsa om det mesta.

    vad du ska ha i original vad gäller papper är farzeugbreif ( motsvarigheten till reg.bevis) köpehandlingar i form av ett kontrakt eller så räcker det med ett kvitto.  ska du köra hem den behöver du en speciell reg. skylt men det brukar handlaren hjälpa till med. då ingår i regel försäkring i det priset som du betalar för skylten men det lär vara ganska dyrt numera, jag kan inte dom priserna då det är länge sedan jag hämtade hem något.

    Jag vet att om du kan få reda p chassinr av säljaren så skall du kunna försäkra bilen på ditt eget bolag innan du äker ner för att hämta den.

    Jag vet inte vad du menar med nybilsimport men då det gäller detta så är regeln 6 månader efter första registreringen och minst 600 mil så är det en beg. bil. är det under nämnda siffror är det nybil och du ska momsa den i Sverige, detta gäller även om det är en gammelbil som du skriver OM den rullat mindre än 600 mil.

    Annars ska det inte vara några konstigheter mer än att boka registreringsbesiktning hos bilprovningen och det kan man göra innan man hämtat bilen tror jag för det brukar vara ganska lång väntetid på vissa stationer, och jag tror inte alla stationer reg.besiktigar idag heller.

    Lycka till med affären.

    // Gert 

    Tack Gert, glasklart.

    Är väl egentligen mest orolig över en ev. 140-mils hemresa i en 48 år gammal bil.

    /Mattias

    #15268
    Lars Söderman
    Deltagare

    Två bökiga saker:
    Man  måste ta sig till en myndighet för att få en tillfällig registrering för att kunna köra hem bilen. Bara öppet på vardagar.

    Sen är det det här med betalning. Om du köper av privatperson är det i princip cash som gäller om du inte kan stanna ett par dagar och vänta på en banköverföring. Köper du från firma kan du ha tur och de tar kort, men det är ovanligt. Kolla i förväg! Man brukar också ha en limit på korten så att man måste anmäla till kortföretaget i förväg om man ska handla för stora belopp.

    #15269
    Kenneth Larsson
    Deltagare

    Mattias, jag kan låna ut min biltransportsläp om jag får följa med! (Då kan jag köpa egen bira på vägen hem) och ytterligare ett äventyr att surra om. Och du slipper allt strul med skyltar och temporär försäkring osv osv.

    #15270

    ^ där har du ju deal of a life time! Om inget annat är det ju suveränt med släp som backup om bilen skulle börja streta emot.  

    '06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

    #15271
    Johan Stenlund
    Deltagare

    Det klart du ska göra det! Jag hämtade min Junior 71a i höstas, och visst var det mycket verktyg i handbagaget….
    En del ”grejer” hände under 150mil, men det är väl charmen! Tex när man skall tanka å börjar fundera på nyckeln till locket, att dörrlåsen inte funkar utanför hotell mitt i Köpenhamn, att toppen blir sned, man glömt hörselkåporna hemma och lite annat….

    Köpte min privat, då är det euro i näve som gäller. Måste in och få en export skylt ”röd” så försäkring gäller, samt att du måste få nån med tyskt konto att betala skatten för den tiden den röda skylten gäller, givetvis på olika ställen. Reg beviset och ett kvitto är också ett måste, det behöver du mer än en gång. Som sagt, vardagar som gäller, och kolla öppet tiderna…..Den gula skylten gäller endast inrikes och kortare tid, minns ej exakt.

    Försäkra bilen hemma på chassie nummer i ditt bolag. Helförsäkring! Billigt, nån hundring bara.

    Ska du få den inreggad här så skall den vara i original skick, annars är det enda att besikta som ombyggt fordon. Måste vara i ett utförande som funnits i Sverige.

    Här fins en viss gråzon, (som i mitt fall) men som tur är så syns inte allt.

    Se till att boka reg bes och vanlig besiktning på samma gång, missas lätt.

    #15272
    Peter Strandberg
    Deltagare

    För mig var den tillfälliga försäkringen svindyr, jag råder dig att kolla upp vilket/vilka bolag som låter dig tillgodoräkna kostnaden på årspremien och räkna på kostnaderna.

    Gul eller röd skylt har blivit ändrat flera gånger så läs på  innan

    https://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/Gul-tysk-registreringsskylt-inte-giltig-i-Sverige/

    Hade jag fått erbjudandet om bilsläp+sällskap hade jag utan att passera gå nappat på erbjudandet!

    33 4x4 Crosswagon 4x4

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 52 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.