Import gammelalfa
Published by Mattias Rehn on
- Detta ämne har 51 svar, 16 deltagare, och uppdaterades senast 26 juni, 2015 kl. 20:57 av Claes-Peter Lindner.
-
FörfattareInlägg
-
25 mars, 2015 kl. 08:05 #15273
Kollade upp försäkringen, 327kr för en månads helförsäkring hos LF. Tecknar du den så ska du få ett “grönt kort” med också.
25 mars, 2015 kl. 10:35 #15274Grattis till ditt val!
Enligt mitt tycke den vackraste bil som någonsin tillverkats!
lycka till
Roland
164 3.0 12v 1996 Giulia 1300 Ti 1969
25 mars, 2015 kl. 16:10 #15275Det kan göras mycket enkelt
kolla Transportstyrelsens hemsida : fixa bilens Id nr- köp försäkring – kör ner med svenska plåtar i handen + Euro för bilen – sedan är det bara att gasa hem den .
Jag ska ner 10 april i samma ärende – inte samma bil dock
lycka till med köpet
Jörgen
Limhamn 155 2,0 -93 Skinny
25 mars, 2015 kl. 16:36 #15276Inlägg av Jörgen Hagö på 2015-03-25 16:10
Det kan göras mycket enkelt
kolla Transportstyrelsens hemsida : fixa bilens Id nr- köp försäkring – kör ner med svenska plåtar i handen + Euro för bilen – sedan är det bara att gasa hem den .
Det låter intressant, men jag hittar ingen info hos Transportstyrelsen om det du beskriver. Kan du posta en länk?
25 mars, 2015 kl. 20:37 #15277Du måste göra ursprungskontroll på bilen först, då funkar detta. Problem då kvitto och tyska regpapper måste skickas in innan den godkänns, dvs i praktiken får du lov att åka ner 2 ggr. Hoppas jag har fel och vart onödigt krånglig dock!
25 mars, 2015 kl. 21:20 #15278Hej, och tack för alla hejarop, erbjudanden och goda råd.
Kanske ska beskriva lite hur jag kommer genomföra ev. affär. Hittade alltså bilen i Tyskland, säljare pratar bara tyska och italienska så därför fick min vän (Porschekille) ringa och höra sig för om bilens skick. Det visar sig att min gode väns gode vän (ännu värre Porschekille), och även bekant med mig, bor 25 min från där bilen står, så på fredag åker han dit för att syna och provköra bilen. Han har även mandat att lägga handpenning om säljare går med på lite prut, köper inte till utsatt pris. Om affär genomförs så skickar jag pengar till min vän som genomför affären i mitt namn och tar med bilen hem till sig. Därmed är ju själva penningtransaktionen löst. Jag kan sedan hämta bilen hemma hos honom när jag löst frågan om hemresa.
Ska in på transportstyrelsen och lyssna mig för, Jörgens sätt verkar minst sagt smidigt. Återkommer när jag vet hur jag kommer att göra, om jag gör det.
Blir alltså ett par nervösa dagar innan jag vet om det blir affär på fredag.
Mvh
Mattias
26 mars, 2015 kl. 14:37 #15279Hej Mattias!
Först: WOW!! Vi på forumet väntar med spänning på att få en uppdatering sent fredag kväll, eller lördag! Hoppas att bilen är i förväntat skick, och att det kan leda till affär!!!Angående importbiten… finns ju ett antal svar i tråden, jag bidrar med ett till
Att importera en bil i Sverige är uppdelat i två steg, Ursprungskontroll hos Transportstyrelsen, samt registreringsbesiktning hos ett besiktningsföretag.Ursprungskontroll görs för att kontrollera att fordonet är fritt för omsättning. Dvs, bilen eller registreringhandlingen (den utländska) får inte vara stöldanmäld i något land. Handlingar som MÅSTE lämnas är: Det SENAST UTFÄRDADE reg.beviset. Alla delar. Reg.beviset måste vara i original. Inköpskvitto/åtkomsthandling. På kvittot ska framgå vem som är köpare resp säljare, samt VAD som säljs. Alltså fabrikat, chassinummer och gärna regnummer. Kvittot kan gärna vara en kopia. Vad bilen kostat är oviktigt, du kan alltså maskera bort det vid kopieringen. Det tar ca en vecka att få godkänt på ursprungskontoll om allt är i sin ordning.
Regestreringsbesiktning: Kontroll att det är rätt bil!! Alltså kontroll att samtliga chassinummermärkningar stämmer mot den utländska reghandlingen. Kontroll att bilen uppfyller krav för att få registreras i sverige, samt fastställande av tekniska uppgifter. För en bil som är registrerad i EU, avsedd för europa, och nysåld i europa är det inga problem, det utländska regbeviset ersätter alla intyg. Bilen bör vara i originalskick… Uppgifter som kan behövas är tankrymd. Motoreffekt och totalvikt finns oftast på utl.reghandling. Att ta med instruktionsbok eller rephandbok är en bra idé!!
Det är först när båda dessa steg är klara och godkända som bilen blir registrerad i Sverige, du får regskyltar. Enligt tidigare förslag, att resa ner till europa med regskyltarna i handen… Nja… Det går att söka tillfällig registrering samtidigt med ursprungskontroll. Du får då ett svenskt regnummer, röda skyltar med svarta siffror. Kostar några hundra extra, krävs även att trafikförsäkring finns för bilen. Med den tillfälliga registreringen får du köra till och från verkstad mm, samt till besiktning. Jag är tveksam till att den tillfälliga registreringen är giltig utanför sverige… Dessutom ska bilen vara i landet när du söker ursprungskontroll…. så jag har svårt att se hur det kan gå till utan att krångla och fuska.
Jo, jag jobbar med registreringsbesiktning på ett besiktningsföretag i Örebro. Du och andra Alfavänner är mycket välkomna hit!! Jag lovar alltid extra trevligt bemötande då en Alfa ska in i registret
Lycka till nu // Anders
Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi
26 mars, 2015 kl. 14:49 #15280Inlägg av Anders Eriksson på 2015-03-26 14:37
Regestreringsbesiktning: Kontroll att det är rätt bil!! Alltså kontroll att samtliga chassinummermärkningar stämmer mot den utländska reghandlingen. Kontroll att bilen uppfyller krav för att få registreras i sverige, samt fastställande av tekniska uppgifter. För en bil som är registrerad i EU, avsedd för europa, och nysåld i europa är det inga problem, det utländska regbeviset ersätter alla intyg. Bilen bör vara i originalskick… Uppgifter som kan behövas är tankrymd. Motoreffekt och totalvikt finns oftast på utl.reghandling. Att ta med instruktionsbok eller rephandbok är en bra idé!!
Jo, jag jobbar med registreringsbesiktning på ett besiktningsföretag i Örebro. Du och andra Alfavänner är mycket välkomna hit!! Jag lovar alltid extra trevligt bemötande då en Alfa ska in i registret
Lycka till nu // Anders
Hur noga är det med originalskick? Blundar du om det sitter en 2000 motor i nånting som egentligen ska ha en 1300 motor? Många bilar har ju blivit uppgraderade och det är ju ingenting man ser vid första ögonkastet och man måste veta vad man ska titta efter.
Samvetsfråga, så du behöver inte svara
Går det så går det...
26 mars, 2015 kl. 16:00 #15281Inlägg av Sune Karlsson på 2015-03-26 14:49
Inlägg av Anders Eriksson på 2015-03-26 14:37
Regestreringsbesiktning: Kontroll att det är rätt bil!! Alltså kontroll att samtliga chassinummermärkningar stämmer mot den utländska reghandlingen. Kontroll att bilen uppfyller krav för att få registreras i sverige, samt fastställande av tekniska uppgifter. För en bil som är registrerad i EU, avsedd för europa, och nysåld i europa är det inga problem, det utländska regbeviset ersätter alla intyg. Bilen bör vara i originalskick… Uppgifter som kan behövas är tankrymd. Motoreffekt och totalvikt finns oftast på utl.reghandling. Att ta med instruktionsbok eller rephandbok är en bra idé!!
Jo, jag jobbar med registreringsbesiktning på ett besiktningsföretag i Örebro. Du och andra Alfavänner är mycket välkomna hit!! Jag lovar alltid extra trevligt bemötande då en Alfa ska in i registret
Lycka till nu // Anders
Hur noga är det med originalskick? Blundar du om det sitter en 2000 motor i nånting som egentligen ska ha en 1300 motor? Många bilar har ju blivit uppgraderade och det är ju ingenting man ser vid första ögonkastet och man måste veta vad man ska titta efter.
Samvetsfråga, så du behöver inte svara
Nja…
Det hårda formella svaret först: NEJ! Jag kommer aldrig medvetet fuska. Dvs godkänna något som jag mycket väl vet ska vara underkänt. Det funkar inte så.
Men, det bästa är ju att få med den utbytta motorn i registreringen. Finns ett antal krav angående motorbyte, går inte in på allt här. Men det viktigaste, det är ingen skillnad (ur regbesiktningssynpunkt) om det är en redan svenskreggad bil, eller en importbil som har utbytt motor. Samma krav. Miljökrav börjar bli krångliga från 1976årsmodell, fast i detta fall är det väl typ 60talsbilar, alltså inga miljöproblem.
Om det nu inte går att få den utbytta motorn godkänd av någon anledning. Ja, då är det bästa att inte upplysa besiktningsgubben om att motorn är utbytt…Var svaret lagom kryptiskt
Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi
26 mars, 2015 kl. 21:51 #15282Inlägg av Anders Eriksson på 2015-03-26 14:37
Hej Mattias!
Först: WOW!! Vi på forumet väntar med spänning på att få en uppdatering sent fredag kväll, eller lördag! Hoppas att bilen är i förväntat skick, och att det kan leda till affär!!!Angående importbiten… finns ju ett antal svar i tråden, jag bidrar med ett till
Att importera en bil i Sverige är uppdelat i två steg, Ursprungskontroll hos Transportstyrelsen, samt registreringsbesiktning hos ett besiktningsföretag.Ursprungskontroll görs för att kontrollera att fordonet är fritt för omsättning. Dvs, bilen eller registreringhandlingen (den utländska) får inte vara stöldanmäld i något land. Handlingar som MÅSTE lämnas är: Det SENAST UTFÄRDADE reg.beviset. Alla delar. Reg.beviset måste vara i original. Inköpskvitto/åtkomsthandling. På kvittot ska framgå vem som är köpare resp säljare, samt VAD som säljs. Alltså fabrikat, chassinummer och gärna regnummer. Kvittot kan gärna vara en kopia. Vad bilen kostat är oviktigt, du kan alltså maskera bort det vid kopieringen. Det tar ca en vecka att få godkänt på ursprungskontoll om allt är i sin ordning.
Regestreringsbesiktning: Kontroll att det är rätt bil!! Alltså kontroll att samtliga chassinummermärkningar stämmer mot den utländska reghandlingen. Kontroll att bilen uppfyller krav för att få registreras i sverige, samt fastställande av tekniska uppgifter. För en bil som är registrerad i EU, avsedd för europa, och nysåld i europa är det inga problem, det utländska regbeviset ersätter alla intyg. Bilen bör vara i originalskick… Uppgifter som kan behövas är tankrymd. Motoreffekt och totalvikt finns oftast på utl.reghandling. Att ta med instruktionsbok eller rephandbok är en bra idé!!
Det är först när båda dessa steg är klara och godkända som bilen blir registrerad i Sverige, du får regskyltar. Enligt tidigare förslag, att resa ner till europa med regskyltarna i handen… Nja… Det går att söka tillfällig registrering samtidigt med ursprungskontroll. Du får då ett svenskt regnummer, röda skyltar med svarta siffror. Kostar några hundra extra, krävs även att trafikförsäkring finns för bilen. Med den tillfälliga registreringen får du köra till och från verkstad mm, samt till besiktning. Jag är tveksam till att den tillfälliga registreringen är giltig utanför sverige… Dessutom ska bilen vara i landet när du söker ursprungskontroll…. så jag har svårt att se hur det kan gå till utan att krångla och fuska.
Jo, jag jobbar med registreringsbesiktning på ett besiktningsföretag i Örebro. Du och andra Alfavänner är mycket välkomna hit!! Jag lovar alltid extra trevligt bemötande då en Alfa ska in i registret
Lycka till nu // Anders
Tack Anders!
Jo, ser fram emot att höra ifrån Tyskland imorgon. Återkommer när jag fått besked.
Tack för den grundliga beskrivningen, antar att detta avsåg när jag väl fått ev. bil till Sverige.
Får kanske bli en tur till Örebro för reg. besiktning.
Mvh
Mattias
5 maj, 2015 kl. 22:40 #15283Så, då blev det affär. En Azzuro Spazio-färgad 1300 Giulia TI från 1967 håller nu på att byta ägare, tre månader(?) efter första kontakten.
Siktar på att flyga ned till Tyskland nästa vecka och köra den upp till Stockholm. Det jobbiga är att jag inte kan få svar från Transportstyrelsen vilka skyltar jag ska använda då de nya reglerna från 1/4 2015 tydligen inte implementerats bland personalen på Transportstyrelsen. Efter tre samtal till deras kundtjänst så har jag fått tre olika svar varav två mer eller mindre erkännt att dem inte har en aning om de nya reglerna. Är det någon här som har någon aning om det är de gula eller de röda som gäller nu, efter 1/4 2015? Just nu lutar det mot de gula men tar tacksamt emot tips på vad som gäller.
Mvh
Mattias
5 maj, 2015 kl. 23:38 #15284Inlägg av Mattias Rehn på 2015-05-05 22:40
Så, då blev det affär. En Azzuro Spazio-färgad 1300 Giulia TI från 1967 håller nu på att byta ägare, tre månader(?) efter första kontakten.
Siktar på att flyga ned till Tyskland nästa vecka och köra den upp till Stockholm. Det jobbiga är att jag inte kan få svar från Transportstyrelsen vilka skyltar jag ska använda då de nya reglerna från 1/4 2015 tydligen inte implementerats bland personalen på Transportstyrelsen. Efter tre samtal till deras kundtjänst så har jag fått tre olika svar varav två mer eller mindre erkännt att dem inte har en aning om de nya reglerna. Är det någon här som har någon aning om det är de gula eller de röda som gäller nu, efter 1/4 2015? Just nu lutar det mot de gula men tar tacksamt emot tips på vad som gäller.
Mvh
Mattias
Så affären gick igenom till sist! Fasiken vad kul! Gratulerar!
6 maj, 2015 kl. 09:43 #15285Kör på det som polisen känner igen – dvs det gamla. Har du “avvikande” som vill dom kanske snacka med dig.
Grattis!
6 maj, 2015 kl. 09:55 #15286Grattis till affären, superkul!!! Då går äventyret in i nästa fas
skickat PM till dig…
Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi
6 maj, 2015 kl. 12:09 #15287Grattis till affären… och vilken färg sen! Helt makalöst fantastisk!
156 GTA Sportwagon
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.