Import gammelalfa

Published by Mattias Rehn on

Forum Allmänt Import gammelalfa

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 52 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15288
    Patrizio Ponti
    Deltagare

    Grattis!

    #15289
    Mattias Rehn
    Deltagare

    Tack för alla glada tillrop. Har ju faktiskt inte ens sett bilen med egna ögon ännu, ska bli spännande.

    /Mattias

    #15290

    Kul att läsa Mattias, häftigt! 

    Mitt egna Giuliasug blir ju inte mindre med åren så jag förstår helt och hållet!

    Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser

    #15291
    Johan Stenlund
    Deltagare

    Kör med röda skylten.

    OM det skulle vara en 2000 motor i (som jag hade på min 1300 Junior) så är det nog så att det står i Tyska regbeviset, min var intypad med den nya motorn (för övrigt så måste den vara av samma årgång som bilen för att kunna H-reggas i Tyskland) och dessutom uppgraderade bromsar mm.

    Jag fick bara inskrivet i svenska reg beviset “Motor bytt” och att det står motordata från 2000 modellen i detta. Inga problem.

    Lycka till!

    #15292
    Anders Eriksson
    Deltagare

    http://www.transportstyrelsen.se/sv…i-sverige/

    Gul

    Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi

    #15293
    Mattias Rehn
    Deltagare

    Inlägg av Anders Eriksson på 2015-05-08 12:58

    http://www.transportstyrelsen.se/sv…i-sverige/

    Gul

    Den länken satt som en smäck, kan inte bli tydligare. Tack Anders.

    Mvh

    Mattias

    #15294
    Mattias Rehn
    Deltagare

    Nu är bilen hemma, tjoho. Var en hyfsat bra resa fram till Sverige, men sen blev det jobbigare. Ljungby – Stockholm tog 6,5 timme, och då togs det tex inga lunchpauser utan bara 100 procent bil. Idag har förgasaren fixats och bilen går som ett spjut .

     

    #15295
    Anders Eriksson
    Deltagare

      

    Grattis och välkommen hem får vi säga till bilen!!!  Imponerande att köra gammelbil så där långt, fast det är ju en Alfa, då fungerar ju saker!!!

    Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi

    #15296
    Kenneth Larsson
    Deltagare

    Du måste skriva mera om förgasarfixet….Det där är jäkla viktigt att föra ut din kunskap!

    #15297

    Underbart!

    den där vilja höra det ljugas en massa om på Pizzaträffar framöver! 

    Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser

    #15298
    Mattias Rehn
    Deltagare

    Inlägg av Anders Eriksson på 2015-05-31 20:51

      

    Grattis och välkommen hem får vi säga till bilen!!!  Imponerande att köra gammelbil så där långt, fast det är ju en Alfa, då fungerar ju saker!!!

    Tack, jo var kanske inte helt genomtänkt att köra hem men skönt att vi landat nu. Tror vi, bilen och jag, kanske inte är så sugna på lite längre resor nu, annars hade vi gärna tagit en sväng till Örebro och fått bilen godkänd(?) av en Alfisti.

    #15299
    Mattias Rehn
    Deltagare

    Inlägg av Kenneth Larsson på 2015-05-31 20:53

    Du måste skriva mera om förgasarfixet….Det där är jäkla viktigt att föra ut din kunskap!

    Kenneth, var ju förstås skit bakom förgasaren. Näe, Igino och Jocke har varit grymt hjälpsamma och därför fungerar bilen nu perfekt. Saxar från Faceblock.

    “Mysteriet
    har fått en lösning! Först måste jag säga att Mattias är grym! Köra på
    halvgas från Tyskland är en bragd, i regn. Flera fel åtgärdade på den
    gamla fina Solexförgasaren. 2a spjällaxel (vacuumklockan) fastnat och
    efter en övertygande manuell öppning
    släppte spjället MEN spjällaxel kärvade ordentligt. Efter rengöring med
    div kemiska vätskor och idogt gnussande med papper, tyg och
    mässingsborste samt sist men inte minst finalen att plocka ur spjällaxel
    och ge en peeling i vartdera lagersätet släppte tillslut kärvheten. 2a
    spjällaxeln går nu som smör och kan enkelt regleras med vacuumklockan.
    Problem 2, vid full gas öppnade max 50 % av första spjället. Efter
    justering av tvärstänger mellan förgasare och pedal nu 100 % full
    throttle. Provkörning avslöjade att nu är det Alfa-morr igen i den gamla
    Bettan.”

    #15300
    Mattias Rehn
    Deltagare

    Inlägg av Fredrik Assarsson på 2015-05-31 22:30

    Underbart!

    den där vilja höra det ljugas en massa om på Pizzaträffar framöver! 

    Behöver väl ingen pizza för att ljuga, bilen står i garaget ett bra tag och du är så välkommen att titta förbi på en kaffe (eller pizza om du föredrar det). Kanske rullar du ner Alfettan till Röda Cafét någon också.

    #15301
    Anders Eriksson
    Deltagare

    Inlägg av Mattias Rehn på 2015-06-01 22:15

    Inlägg av Anders Eriksson på 2015-05-31 20:51

      

    Grattis och välkommen hem får vi säga till bilen!!!  Imponerande att köra gammelbil så där långt, fast det är ju en Alfa, då fungerar ju saker!!!

    Tack, jo var kanske inte helt genomtänkt att köra hem men skönt att vi landat nu. Tror vi, bilen och jag, kanske inte är så sugna på lite längre resor nu, annars hade vi gärna tagit en sväng till Örebro och fått bilen godkänd(?) av en Alfisti.

    Jag förstår att Ni vill ta en pause från långkörandet för stunden  Om du kommer på andra tankar, hjälper jag dig gärna att regga bilen!!!
    Tyvärr känner jag inte till någon reg-Alfisti i Stockholm, fast den där bilen borde det inte vara några problem med. Kom ihåg bara att säga till om små regskyltar direkt när du skriver på reganmälan, vid besiktingsstationen alltså. Så mycket lättare att beställa liten regskylt direkt, än att trassla senare med TS för att få byta…

    Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi

    #15302

    Grattis Mattias,

    nu är vi minst två här i landet med Giulia 1300 Ti,

    hälsar en sann Giulisti från Ö-vik!

    lycka till

    Roland

    164 3.0 12v 1996 Giulia 1300 Ti 1969

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 52 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.