Importera 159 3.2 jts.
Published by Andreas aasland on
- Detta ämne har 16 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 6 augusti, 2014 kl. 16:48 av
Magnus Berg.
-
FörfattareInlägg
-
29 juli, 2014 kl. 22:08 #13023
Hej
Jag sitter för tillfället och letar efter en 159 3.2 från Tyskland. Är det något speciellt man bör hålla ögonen öppna efter? Tar hjälp av en kille från Skåne som håller på med tyskimporter.
En bil jag fastnat för finns det inga uppgifter om att den är 4 -hjulsdriven. Finns 3.2 jts utan fyrkraffs? Jag har aldrig hört talas om det iallafall.
Tacksam för lite info från någon kunnig
// Andreas
29 juli, 2014 kl. 22:12 #13024mig veterligen så är alla 3.2 4hjulsdrivna. alla med hästar över 200 blev fyrhjuls sprättare.
oljenivå/oljetempmätaren är ett problem på dom. har bytat ett par sådana på både v6 och 2.2jts motorn.
tanken på dom första varianterna av v6 4hjuls drift har haft problem med förbindelsen mellan dom båda halvorna, det gör så den blir svårtolkad och tar en jäkla tid. det är nått internt förträngning i överföringspunpens slang. finns ett service news på detta. det är en ny tank som gäller.annars har jag inte mkt mer att tillföra i info..
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
29 juli, 2014 kl. 22:24 #13025Jag har nog läst varenda provkörning och diskussionsgrupper om just den modellen och uppfattat det som att den bara finns som fyrhjulsdriven. Sen ska visst -08 och framåt vara lättade i karossen med cirkus 170 kg. Någon som vet om det stämmer?
Den jag kikar på är en vit -09 som gått 9700 mil. Någon som har något att tillägga om att köpa en vit bil?
Andreas
29 juli, 2014 kl. 22:25 #13026Det finns 159 3.2 som är fwd men dom är nog ganska ovanliga.
Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17
29 juli, 2014 kl. 22:30 #130273,2 finns som fwd från 2008.
29 juli, 2014 kl. 22:37 #13028Jaså det gör dom. Det var som tusan. Då får jag nog leta vidare för det är en med 4×4 jag vill ha. Tack för hjälpen.
det här med att köpa en vit bil då? Några synpunkter på det?
30 juli, 2014 kl. 00:36 #13029170kg tror jag inte stämmer. Vore intressant att veta var du läst det.
Breran och spider bantades med 85kg iom faceliften (plus ytterligare 65kg lättare om man har 2wd istället för 4wd). Så totalt 150kg.
159 har jag för mig bantades betydligt mindre än Brera. En siffra som poppar upp i bakhuvudet är 30 eller 35kg, men det är som sagt bara ett vagt minne från när jag kollade upp detta för några år sedan. Går ju att kolla transportstyrelsen om du har reg.nr. på en facelift och en pre facelift. Har man sen 2wd så skulle det ge ca 100kg lättare bil.
Kan även nämna att 2wd på dessa är klippstabil. Inte det minsta orolig när man klämmer på. Drar dessutom betydligt mindre soppa än 4wd om man bryr sig om det. Jag snittar runt 1,15 blandad körning i storstad med min Brera medans jag tror 4wd ligger runt 1,3-1,35. Men den är säkerligen riktigt fin även med 4wd.
De är en riktigt schysst bil och när jag tvingas byta bil (gissningsvis ganska snart då det klagas mer och mer på det trånga baksätet) blir det även för mig att leta 159 v6 facelift.
Vita 159or är läckra tycker jag. Men den är å andra sidan läcker i alla färger:-) En nackdel kan vara att en del av de 159or med ickemetallic har bristfällig kvalité på lacken. Väldigt känsliga för stenskott och i flera fall har färgen släppt från stötfångare samt bak och framskärmar. Verkar dock inte gälla alla så be om att få många bilder på bilen så du kan granska bl.a. dessa områden.
Lycka till!
30 juli, 2014 kl. 09:34 #13030Okej. Så då kanske jag inte behöver stirra mig blind efter en bil senare än 08 om det bara skiljer så lite i vikt. Ganska stor skillnad på 35 och 170 kg
. Kanske bättre att leta efter en som gått lite istället?
TI paketet då? Jag har provkört en 09 här i Örebro utan det. Den hade gått 15 000 mil och kändes förvånansvärt tajt och fin att åka i. Hur blir den med lite skålade stolar och styvare chassi? Det finns ju faktiskt en svart med rött skinn i Sverige som gått cirkus 5500 mil. En -06:a utan TI
30 juli, 2014 kl. 14:06 #13031Det finns väl nån anledning att en bilfabrik lägger energi på facelift typ Ti paket när en bil fått några år på nacken ?! Modernare look, uppdatera funktionalitet, några mera gadgets i mjukvaran etc etc. Jag har själv en 159 Ti -08 och håller med om att det är ruskigt bra väghållning i bilen – och jag kan jämföra med min 156 GTA. Men komforten blir sämre med lägre bil, styvare fjädring och 19″ hjul spelar stor betydelse för däcksljud etc. Dock är min inte spårkänslig så det har dom lyckats bra på Alfa med.
Lycka till!
2 augusti, 2014 kl. 12:19 #13032På en vit bil sticker asfaltsprickar, flugor och annan smuts ut mer än på en svart. Skulle du råka skrapa lacken lite så sticker ju inte den vita underfärgen ut lika mycket skulle jag tro?
3 augusti, 2014 kl. 10:41 #13033Otroligt snygg som röd…. Tyckte dämparna var väl mjuka och att bilen mår väldigt bra av omprogrammering av motorstyrningen.
Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.
3 augusti, 2014 kl. 11:03 #13034Otroligt snygg som röd…. Tyckte dämparna var väl mjuka och att bilen mår väldigt bra av omprogrammering av motorstyrningen. Ger långt mycket mer än några kilos viktbesparing. Kostar ca 5 000:- som bör kalkyleras in vid köpet. 4×4 ett måste för entusiaster. Elektroniska diffspärren förstör bromsarna på nolltid på FWD-bilarna. Vill minnas det var något problem med kamkedjor i början.
Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.
5 augusti, 2014 kl. 16:12 #13035Tycker att den är vacker i alla färger men rött och svart är mina favoriter. Rätt att -08:an är lättad med aluminium i karossen och lättare material i inredningen. Tror skillnaden är ca 45kg. Innan jag köpte min 3.2 körde jag fyran med TI-utrustning och 19 tum. Tyckte att det blev lite stötigt och spårkänsligt men kanske jag som är “gubbig”. Nu går 3.2:an på 18 tum som iofs väsnas en del men känns lite mindre spårkänsliga. Tycker “GM” 6:an är trevlig och låter nästan lika mysigt som en Busso. Min snittar 1.14/milen och det kanske ska tas med i din kalkyl.
Lycka till!
5 augusti, 2014 kl. 23:22 #13036Jag har fått tag på en svart med rött skinn som gått 7000 mil. Ska inspektera och förhoppningsvis hämta hem den på fredag. Den har inget TI paket men jag har tänkt köpa en sänkningssats och göra en underredningsbehandling. Tanken är att köra den året runt. Funderar på en motoroptimering också.
Är det någon här på forumet som kan rekommendera någon seriös firma som kan hjälpa mig med det? Eller om någon har fått sin bil optimerad och vill tipsa om någon bra firma.
//Andreas
6 augusti, 2014 kl. 10:47 #13037Hej igen!
Kul att du hittat en bil!
Beror ju lite på var du bor och hur långt du är beredd att resa för att få optimeringen gjord. Både min och Håkans sexa är optimerade hos Turbocenter i Tumba (Sthlm). För mig blev det en resa dit från Gbg då det kändes tryggt att dom sen tidigare jobbat med samma motor (dom har fixat fler än min och Håkans, även 2.2:or) med bra resultat. Dom gör även en liten modifiering av insuget och skär bort en snabel som sitter efter luftfilterboxen och begränsar luftflödet en del. Jag skulle dock rekommendera att du kör bilen ett tag innan du gör optimeringen och “lär känna den”. Då kommer du bli ännu lyckligare varje gång du kör och känner den uppenbara skillnaden mot hur bilen va original.
Lycka till!
Soliga hälsningar från Sicilien
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.