Importera ES 30?

Published by Fredric Gustafsson on

Forum Allmänt Importera ES 30?

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14210

    Jag har kommit på att jag behöver en Alfa SZ ES 30!

    Det började med att det kom ut en på blocket för några veckor sedan. Den var såld på 5 timmar. Sen dess har jag läst på, kollat annonssajter över hela världen och det finns ju alltid ett 10-15-tal bilar att välja på. Men nånstans i bakhuvudet finns nåt minne av att det var problem att registrera dom i Sverige? Har hört nån historia om att Alfa tog hit några bilar som dom var tvungna att skicka tillbaks då dom inte gick att regga här? Om jag skulle hämta hem en som är reggad i tyskland, betyder inte det att den automatiskt går att regga här?

    Nån som har några erfarenheter av dessa fulsnygga, men supercoola bilar?

    #14211
    Ola Söderpalm
    Deltagare

      Hej Fredric,

      Jag har en av de SZ som finns i Sverige. Se reportage om den i senaste numret av Grand Turismo (nr1 2015). Till en början var det problem att registrera en SZ i Sverige. Det var något med ett godkännande som inte fungerade innan Sverige var fullvärdig medlem i EU. Detta löste sig 1996. Min bil t.ex. importerades som ny1991, men kunde inte registreras förrän 1996. Kolla noga på en sak, eller var medveten om den innan du importerar en SZ, nämligen att många har s.k. microblisters i karossen. Det är små blåsor som uppstod under lacken på många bilar. Innan jag köpte min Svensksålda bil, hade jag en på gång från England med sådana blåsor. En lackerare sa sig kunna rätta till det, men till en kostnad på minst 100 000 Kr. Hör gärna av dig om du behöver hjälp!

      #14212
      Bengt Svedberg
      Deltagare

        Jag känner till fyra stycken svenskregistrerade. 

        Är det någon som vet om det finns fler?

         

        #14213

        Hej Ola!

        Snacka om sammanträffande! Fick GranTurismo i brevlådan idag och då såg jag reportaget om din bil. Snyggt! Synd att det inte stod så mycket om hur den är att köra eller äga. Gillar tidningen, Robert P är den bästa motorjournalisten vi har i Sverige om du frågar mig. Jag har en Maserati QP-1 som han skrev om förra året. Dom gör det bra.

        Det jag blir lite konfunderad över är att priserna är ungefär desamma oavsett om bilen gått 5000 mil eller i princip noll. Det finns en bil med 12 mil och en bil med 35 mil på mätaren och dom är inte dyrare än de andra. Sen finns det någon på 300 och några på 600-1000 mil. Alla kostar 45-50’E

        Min erfarenhet av bilar som stått still länge är inte bra. För två år sedan köpte jag en Alfa Giulia Spider-63 som var jättefin men den hade stått i 25 år. Inte bra!

        Har i princip renoverat hela mekaniken och det skulle jag inte vara så sugen på att göra igen.

         

         

        #14214
        Ola Söderpalm
        Deltagare

          Delar din uppfattning att det inte alltid är av godo att bilar körs lite. Min Zagato har gått tretusen mil på 23 år, 130 mil om året!!! Kamreren är bytt tre gånger, och det säger väl det mesta. Personligen tycker jag bilen är en stil ikon. När den lanserades var det t.ex. högsta mode med stora glasytor och låga karossidor. SZ:an gick i helt motsatt riktning, och många följde så småningom efter. Fronten har säkert inspirerat när Alfa tog fram 159:an, med sina sex strålkastare och ett ilsket face! Man kan kanske inte beskylla SZ:an för att vara vacker,(i motsats till 159:an) men designen engagerar alla, och det var väl det man ville uppnå. Hur den är att köra? Väghållningen är helt fantastisk, men man måste stå ut med att det är stenhårt, och ganska slamrigt från hjulupphängningarna. Alla bussningar är i metall, i stället för gummi. I dag skulle man nog kunna uppnå samma, eller bättre resultat med neoprenbussningar, men jag “originalfreak” så jag får stå ut. Tvivlar på att det finns mer än tre registrerade SZ i Sverige. Har pratat med ägarna till de övriga två (en har tyvärr gått bort) och de är av samma uppfattning. På SZ:ans hemsida (den Holländska, jag anta att du varit inne p&aring finns de flesta av världens kvarvarande SZ:or registrerade, bl.a. de tre Svenska. Min bedömning är att SZ är ett klockrent investeringsobjekt. 

          #14215
          Bengt Svedberg
          Deltagare

            Dom fyra bilarna jag har reg.nr. på har lite olika namn i reg.papperna.
            A-R Zagato , A-R SZ och två st. A-R ES30.
            Alla fyra är röda -91or.

             

            #14216
            Ola Söderpalm
            Deltagare

              Hej,

              Spännande! Enligt det Holländska registret över SZ är två av de tre Svenskregistrerade från 1990 och en från 1991. Undrar om den fjärde du har reg. nr. på kan vara en RZ, spiderversionen som kom efter SZ. Nåt konstigt är det!

              #14217
              Bengt Svedberg
              Deltagare

                Alla fyra är registrerade som täckta bilar.
                Chassinr. slutar på 081 , 174 , 354 , 641
                Jag gissar på att du känner till de tre sista.

              Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.