Importfråga
Published by Fredric Gustafsson on
- Detta ämne har 25 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast 16 januari, 2015 kl. 20:54 av
Ayhan Dizdar.
-
FörfattareInlägg
-
20 december, 2014 kl. 13:33 #14299
För att undvika betala moms i sverige på en importbil så ska den vara minst sex mån och rullat 600mil. Frågan är om milbegränsningen även gäller en gammal bil? Låt oss säga en bil från 90-talet som rullat 300 mil? Eller är den regeln satt urspel med tanke på bilens ålder?
20 december, 2014 kl. 13:40 #14300enligt skatteverket, räcker det att det att det gått 6 månader efter fordonet togs i bruk.
“Det köps inom sex månader efter det att det första gången tagits i bruk eller
det har körts högst 6 000 kilometer före köpet.”
20 december, 2014 kl. 14:21 #14301Toppen, tackar!
20 december, 2014 kl. 15:33 #14302Nej och åter nej.
Läs bilagan ordentligt! det är båda delarna som gäller.
Det är över 6 månader och 6000km som gäller. Så är fordonet 10 år men har bara rullat 3000 km så betraktas den som ny och ska momsas, och det står klart och tydligt i bilagan under exempel.
Det har varit så så länge jag minns tillbaka.
// Gert
20 december, 2014 kl. 16:07 #14303Inlägg av Gert Bergh på 2014-12-20 15:33
Nej och åter nej.
Läs bilagan ordentligt! det är båda delarna som gäller.
Det är över 6 månader och 6000km som gäller. Så är fordonet 10 år men har bara rullat 3000 km så betraktas den som ny och ska momsas, och det står klart och tydligt i bilagan under exempel.
Det har varit så så länge jag minns tillbaka.
// Gert
Men samtidigt så köper man den momsfritt. Tar vi Tyskland som exempel så rör det sig om 6% om jag kommer ihåg rätt.
20 december, 2014 kl. 16:47 #14304Det är lite speciella regler om du ska kunna köpa momsfritt som privatperson men jag kommer inte ihåg exakt vad som gäller.
Men om det nu skulle vara så att du köper momsfritt så blir ju bilen dyrare om du ska betala svensk moms.
Ger du 100 000 så blir den juuuu 6000 kr dyrare
om den ska momsas i Sverige hur du än räknar.
Du köper den momsad i Tyskland för 100 000 så bet. du mellanskillnaden på Tysk och Svensk moms. alltså 6000 kr.
Nu kan jag inte omräkningsfaktorn på den Tyska momsen men summan blir detsamma i slutändan för du bet. 25% på det momsfria beloppet du betalat för bilen i Tyskland..
Så med facit i hand köp en bil som är 6 mån. gammal och har rullat mer än 6000 km. det blir billigast
20 december, 2014 kl. 17:49 #14305Vet att jag pratade med Skatteverket när jag importerade min. Imporbilen måste kunna köpas momsfri, inte alla som det går med. Och, ja, det blir c:a 6% dyrare. Men finns det ingen annan bil som är intressant så är det väl inte mycket val.
21 december, 2014 kl. 01:51 #14306Vänta nu lite, är det inte så att om bilen är momsad i ett land så kan den inte momsas i nästa EU land? Bilen är ju gammal!
Nihat Dizdar
21 december, 2014 kl. 13:11 #14307Privat kan man inte köpa momsfritt. Om det är en bil som räknas som ny, så betalar du moms i Sverige och ansöker att få tillbaka momsen som du betalade ex.vis i Tyskland. Om den inte räknas som ny, då är det momsen i (ex.vis) Tyskland som gäller.
21 december, 2014 kl. 13:13 #14308Inlägg av Nihat Dizdar på 2014-12-21 01:51
Vänta nu lite, är det inte så att om bilen är momsad i ett land så kan den inte momsas i nästa EU land? Bilen är ju gammal!
helt rätt Nihat men nu handlar denna tråden om bilar som är under 6 mån eller 6000 km sedan den togs i bruk första gången och då ska den momsas i Sverige därför att den klassas som ny, men har du köpt den inkl. moms i Tyskland så betalar du bara 6% som är mellanskillnaden på den Svenska och Tyska momsen.
Men köper du en som är äldre än ovan så behöver du inte bet moms som privatperson, men däremot måste bilhandlare göra det och därför har många mindre seriösa handlare privatpersoner som bulvaner när dom tar hem bilar.
Så du har i princip rätt.
// Gert
21 december, 2014 kl. 14:32 #14309Som jag skrivit i en annan tråd så funderar jag på att importera en SZ. Utbudet i europa är 10-12 bilar. 6 av dom är extrema lågmilare och resten har gått 4-7000 mil. Då det inte är nån jätteskillnad i pris hade det ju varit kul med en lågmilare.
Är det nån skillnad om man tar den från tyskland eller italien? Vad är den italienska momsen på bil?
26 december, 2014 kl. 13:25 #14310Jag skulle inte lita blint på mätarställningen på dessa bilar , några hundra mil är ganska orealistiskt (men inte omöjligt) och även 6000 mil är lite och kräver noga utförd slitage kontroll av papper och slitage på bälten ratt ,front av bil ,lack på trösklar om nu lacken är original.
26 december, 2014 kl. 15:10 #14311Inlägg av Björn Hedberg på 2014-12-26 13:25
Jag skulle inte lita blint på mätarställningen på dessa bilar , några hundra mil är ganska orealistiskt (men inte omöjligt) och även 6000 mil är lite och kräver noga utförd slitage kontroll av papper och slitage på bälten ratt ,front av bil ,lack på trösklar om nu lacken är original.
Den kontrollen du beskriver Björn är nog bara för köparens självförtroende att han kollat upp allt som verkar osannolikt.
Men när det handlar om bedömningen enligt importreglerna om det är en ny eller beg. bil skiter nog både Bilprovning och skattemyndighet i om ratten eller eller bältena är slitna eller ej. Det är den avlästa mätarställningen samt datumet för första ibruktagandet som gäller fullt ut.
// Gert
26 december, 2014 kl. 18:10 #14312Självklart gäller det att skaffa sig så mycket info som möjligt om bilen man tänkt köpa. Det finns ett flertal bilar på marknadet som är helt “nya”. Det beror sannolikt på att de köptes i spekulation som nya. En jag varit i kontakt med har stått hos samma alfahandlare sen ny och har i princip inte körts. Vi får se vilken det blir, angenäma problem 🙂
30 december, 2014 kl. 21:24 #14313Hur skall då nån kunna bedöma om den gått mer eller mindre än 600mil?, är ju ingen på skattemyndigheten som vet det. Mätaren kan ju vara bytt 10ggr på en sån? Känns som en icke fråga för mig. Köp å ta hem!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.