Importfråga

Published by Fredric Gustafsson on

Forum Allmänt Importfråga

Visar 11 inlägg - 16 till 26 (av 26 totalt)
  • Författare
    Jörgen Hagö
    Deltagare

Från min gamla tid som importör av kärror från Tyskland o Danmark så löste bekanta importörer det, alltså inte jag då, på olika sätt , med att allt från att skruva upp mätaren med borrmaskin jo en gammal schysst Alfa faktiskt , interimsregga bilen i Sverige och köra upp den  till 600, fixa ett intyg på att mätaren blivit utbytt vid högre miltal.  Varianterna var många på den tiden. Är bilen inte ”smittad” finns det  versioner som endast fantasin och samvetet sätter begränsning för …

.Jörgen

Limhamn 1750 GTV-69 Spider S4-92

Nu är det nära!

Frågan gällde ju om en bil som är 25 år men som rullat under 600 mil räknas som ny när det gäller moms. Efter kontakt med skattemyndigheten kan jag bekräfta att dom anser en bil ny oavsett årsmodell om milantalet understiger 600 mil.

Nu har jag hittat en enägar SZ med 607 mil på mätaren! Generellt kan man säga att bilarna i Italien har rullat mindre än dom i tyskland och det i princip inte är någon prisskillnad på en 600 mils bil och en 4000mils bil. Det är ju bara lite mer krångligt att köpa i Italien då dom inte pratar ett jota engelska. Så om allt går som det är tänkt så blir det Zagato Alfa på Skokloster 1 maj.

coolt! Måste säga att Zagato-Romeos är ju skitfräna. De har en Ur-Brera look över sig som skulle vara kul att se sida vid sida med en Brera i samma färg. 

Stora (för att vara så sm&aring, fläskiga, vulgära med alldeles knäppa proportioner. Med andra ord alldeles underbart! 

'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

Alberto Ferrante
    Deltagare

Hej,

jag tänker bara informera alla som inte redan vet och som kan vara intresserade om import från Italien att myndigheterna sedan juli förra året (2014) har ändrat reglerna för export av fordon och gissa nu om det blev mer komplicerat

Förr kunde man avregistrera bilen, få reg.beviset stämplat som ”annullerat för export”, skriva ett privat kontrakt, begära exportskyltar och ge sig iväg, visst kunde detta ta en eller två veckor men det fungerade.

Nu får man glömma avregistreringen innan man kan bevisa att fordonet är exporterad antingen genom ett nytt reg.bevis från ett annat land eller ett transport dokument som visar att fordonet har mottagits av någon (CMR heter dokumetet).

Problemet blir det att bilen måste transporteras utan skyltar eller reg.bevis och sedan skall man signera kvittot/dokumentet som skall tillbaka i Italien och tillsammans med reg.bevis, skyltar etc. skall lämnas in för avregistreringen. Bara då kan man skicka i väg till köparen Sverige det som krävs för att registreringen här kan göras.

Alternativet skulle vara att man köper bilen och den gamle ägaren låter en köra hem till Sverige och litar på att han/hon så småningom skall få tillbaka det som behövs för avregistreringen där d v s en kopia av det nya svenska reg.beviset då de italienska skyltarna och reg.beviset behölls av TS eller vem som ansvarar för det.

Det finns små work around som skulle kunna tillämpas för att göra saken lite enklare om man t ex köper från en firma i st för en privat men i stort sätt är det så som det hela skall gå till.

Är det någon som vet om bättre lösningar är ni välkomna med tips, min son överväger möjligheten till import p g a ”brist” på Giulietta QV här i Sverige.

Vet någon hur mycket transporten från Italien på lastbil eller liknade kan kosta? 

Alberto

Vet någon hur mycket transporten från Italien på lastbil eller liknade kan kosta? 

Ciao Alberto,

när jag kontaktade en transportfirma i somras för en biltransport till Italien fick jag ett fantasipris som gjorde att jag la ner idén..

Det var så absurt att jag till och med glömde bort svaret jag fick.

Jag som trodde liksom att de råkar ibland inte lyckas ha en full lastbil och man kan köpa volymen som en last minute..

Gert Bergh
    Deltagare

Kan ju som gammal utlandschaufför berätta att om man bokade en hel trailer på den tiden jag körde 08 var sista året så kostade det ca 2000 kr per flakmeter för en volymlast men det gick även att boka ett antal meter till ungefär samma kostnader och om det inte var akut så gick det att få ner priset om transportören kunde ta det som lastutfyllnad till ca 1200 kr per flm. vi hade ett antal sådana transporter på åkeriet jag körde för.  Tror inte det är dyrare idag med den kvaliteten på chaufförerna som kör idag.

Svenska utlandsbilar med svenska förare finns inte idag, då måste det vara en åkare som har 1 bil och kör själv.

// Gert

Håkan Petersson
    Deltagare

Jag betalade 6225:- från södra Tyskland till Halmstad för 3 år sedan. HedGu Bilfrakt AB hade då 7 bilar/vecka som bara tog hem bilar från Europa.
    Vet inte om de finns kvar men prova att ringa till dem. Svenska chaufförer med Svenska bilar.

Transportkostnad beror mycket på var i Italien och var i Sverige. Norra Italien till Stockholm c:a 10´+moms. Södra c:a 15´+ moms. Är lev längre söderut i Sverige blir det såklart billigare och tvärtom ifall det är i norrland

Håkan Petersson
    Deltagare

Finns ett företag i södra Sverige, i Lomma. http://www.sctab.eu/

Nu är i alla fall bilen till slut köpt och betald! Nu gäller det bara att få hem den i ett stycke och hoppas all admin gällande registrering går smärtfritt!

Om jag tolkar tidigare trådar i ämnet rätt så ska detta bli SZ nr 4 i Sverige?

Ayhan Dizdar
    Deltagare

Grattis till ett riktigt cool bilköp vi vill givetvis se en massa bilder när klenoden landar hos dig.

Ayhan Spider 2000 Veloce -77 / GTV6-2,5 -86 / Giulia Super 2.0T -17

Visar 11 inlägg - 16 till 26 (av 26 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.