Info Nya Giulia
Published by Nihat Dizdar on
- Detta ämne har 11 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 18 december, 2014 kl. 17:11 av Gabriel Eriksson.
-
FörfattareInlägg
-
16 december, 2014 kl. 23:21 #14246
Imorgon den 17 December släpps en artikel baserad på en lång intervju med Harald Wester om Alfast framtid, däribland detaljer kring den efterlängtade Giulian. Skall verkligen bli spännade att läsa denna intervju av tidskriften CAR Magazine (Kul namn, eller hur )
Detta står att läsa som förhandsinfo tills imorgon….
Alfa Romeo Giulia (2015) first of nine new Alfas
By Tim Pollard
Spy shots
16 December 2014 15:39
Alfa Romeo is about to kickstart a product renewal programme which could launch nine new cars by the end of the decade.
The revelation is published in the new January 2015 issue of CAR magazine, on sale on 17 December. In it, our European editor Georg Kacher interviews Alfa Romeo CEO Harald Wester, who spells out his vision for the rejuvenated Italian car maker.
It marks the end of a painfully long wait for new products; most Alfas have withered on the vine, leaving just two core model lines on sale in the UK today, or three if you include the 4C sports car.
Alfa Romeo Giulia: launching in June 2015
The first new Alfa Romeo to kickstart the product renewal is the Giulia. CAR understands the new 3-series rival will be shown on 24 June 2015, when the company is due to mark its 105th anniversary.
Incredibly, the 159 has been absent from Alfa’s range for several years now and the Giulia will thrust the company back to the heart of Europe’s premium car heartland.
Why the big delay? Because Fiat Chrysler CEO Sergio Marchionne sent the project back to square one – and now we know why. It wasn’t just a stylistic U-turn; Alfa Romeo is developing a new rear-wheel drive architecture, codeveloped with Maserati – and it’ll underpin all the new models in the pipeline.
Alfa Romeo goes RWD again
The news will come as a godsend to Alfisti, a generation brought up on rear-wheel drive Alfas. The platform is based on the RWD matrix of the Ghibli, but mated to smaller-capacity engines.
The four-cylinder motors are understood to be a 1.4 turbo (110 or 180bhp) and a 1.8 available with 200 or 330bhp.
But to compete in the executive heartland, Alfa must offer multi-cylinder engines too. CAR understands a Maser-twinned petrol V6 will be offered in 2.5 and 3.0 capacities, developing up to 510bhp.
A suite of diesel engines will also be available, from a 1.6 four-cylinder to a 3.0 V6 common-rail TD.
And Alfa crossovers, sports cars and execs are coming too
Following the new 2015 Giulia comes the next Giulietta in 2016. It too switches to the rear-wheel drive format, making it more of a BMW 1-series hatchback rival. Four-wheel drive will be optional on more powerful models, as with most Alfas.
The Mito supermini bites the bullet; instead, Alfa Romeo plans to stretch upwards into BMW 5-series territory, with a model twinned with the Ghibli and stretching to 4.9m long. The Ammiraglia ‘flagship model will be a sporty and prestigious four-door saloon, period,’ vows Wester.
To read more about the new Alfa Romeo range, don’t miss the full interview with the Alfa Romeo boss in the new January 2015 issue of CAR magazine, on sale now.
.
Nihat Dizdar
17 december, 2014 kl. 07:32 #14247Mycket spännande! Som man törstar efter nyheter!
Verkar öht bli ett spännande nummer av CAR med mycket Alfa (förutom intervjun med Wester även ett sportbilstest där 4C är med) och vad det verkar en hel del om Maserati.
Får nog bli en liten julklapp till mig själv.
http://www.carmagazine.co.uk/Magazine/Search-Results/CAR-Magazine-out-now/
17 december, 2014 kl. 12:13 #14248Kan vara värt åka till någon av de mer välsorterade tidningskioskerna och köpa den, fast det tar väl någon dag extra innan den finns på hyllorna här.
17 december, 2014 kl. 16:57 #1424917 december, 2014 kl. 19:23 #14250Usch, bilden fr Car ser ut som vilken bil som helst, lite av Volvo, lite av Jag.
17 december, 2014 kl. 19:51 #14251Jag hade köpt den! Men bara om den går att få med lite större fälgar än på bilderna
17 december, 2014 kl. 21:42 #14252Spännande. Snacka om att man väntat på detta. Hoppas bara nya Giulia blir ordentligt rymligare än min 159:a jag har nu.
17 december, 2014 kl. 22:05 #14253Kommer bli en spännande vår där det snart bör dyka upp nya mulor som kan avslöja mer godis till oss nyfikna.
Sägs att den ska vara mellan bmw 3 och 5-serie i storlek så den bör ju bli aningen större än 159an.
Verkar ju inte heller som den ska heta Giulia, så snart får vi kanske ändra rubriken också. T.o.m. en sån sak som vad modellen ska heta känns väldigt spännande. Som sagt, vilken omättlig hunger efter nyheter man känner! Extra mycket nu när det faktiskt känns som dom kan komma att realiseras och dessutom på ett bra sätt.
18 december, 2014 kl. 12:51 #14254Nya läckor från underleverantörer gällande Giulia eller vad den nu skall heta. De ärver Diesel V6:an som Saab ev skulle haft. Detta har nänts tidigare men jag trodde att det var lagt på is nu när man kör mer Ferrari/Maserati på motorsidan
kolla på denna länk:
Ayhan Spider 2000 Veloce -77 / GTV6-2,5 -86 / Stelvio Veloce Black Edition 2,0-280hk -2019
18 december, 2014 kl. 14:53 #14255Det är VM Motori som gör dieselsexan. VM motori är italienskt och ägs av Fiat. Deras senaste generation dieselmotor sitter i nya Maserati Ghibli. Vad jag sett av den i tester så är det en väldigt trevlig motor med väldigt fint ljud för att vara en diesel.
18 december, 2014 kl. 16:31 #14256GTV6 GP - 87 / Giulietta Veloce - 16
18 december, 2014 kl. 17:11 #14257Fast kollar man AMS-länken så hävdar dom att V6-dieseln inte kommer i Giulia utan i den kommande SUV´n.
“V6-dieseln ska dock inte erbjudas till sedanmodellen. Istället är V6:an avsedd för “Project 949″, Alfa Romeos kommande suvmodell i mellanklass (tänk Audi Q5 eller BMW X3) som sannolikt kommer ut på marknaden under senare delen av 2016.”
Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.