Ingen gasrespons

Published by Thommy Lehrgrafven on

Forum Teknik Ingen gasrespons

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 32 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #30518

    min 159 1,9 jtdm går bara på tomgång. Reagerar överhuvud taget inte när jag ger gas. Fick ett tips om att det kan bero på EGR-ventilen, kan det finnas andra orsaker? Någon som haft liknande problem?

    #30519

    Ja det var väl en liknande tråd i somras om en annan diseasel med samma symptom? EGR som du säger kännd bekant säger mitt (sviktande) minne.

    annars kan det även vara kontakten till gaspedalen som glappat och behövs ruckas ur och i för att ge kontakt igen. Brukar sitta ovanför pedalen. 

    '06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

    #30520
    Lars Söderman
    Deltagare

    Om man kopplar upp sig med diagnostik borde man se om man får något utslag på gaspedalläget.
    Får man inte det så är det i kontakter/givare till gaspedalen man ska börja felsöka.

    #30521

    Tackar, kollar upp detta med gaspedalen. Men jag tror det är något ännu värre, hittade tråden som Fredrik nämner och rengjorde givaren. Startade bilen och efter en stund på tomgång så kunde jag öka varvtalet om jag gasade väldigt försiktigt och när jag kom upp över 2500 var så fungerar det normalt men när jag släppte gasen och motorn gick på tomgång så började det knacka som f-n, det lät som om något var löst i motorn, jag stängde av direkt och startade igen efter en stund och då var knacket borta men vågade inte låta motorn gå mer än några sekunder.

    #30522
    Rickard Bergh
    Deltagare

    du har säkerligen kassa spridare men tanke på ditt beskrivande om knackande som fan. hur ser avgaserna ut ? ryker det mer än vanligt ??

    som andra säger koppla upp dig. kolla gaspedalens lägesenstor med motor av. det kan även vara din lmm som spökar.
    sedan har du en sensor som sitter i insuget som kollar trycket där den brukar bli igenkletad med glegg som typ i egr.. rengöring av den kan även vara  läge. den brukar sitta med 1 skruv. är ca 1.5cm bred och 4-5cm lång med kontaktstycke i.

     

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #30523

    Jo, Rickard, jag tyckte nog att det rök lite mycket, vit rök, men trodde det kanske hade med den fuktiga väderleken. 

    Den där sensorn, är det den som sitter bredvid EGR-ventilen? Om det är den du menar så har jag rengjort den och den var rätt så geggig.

    Köpte en ny EGR-ventil och ska montera den i morgon så får jag se om det blir någon skillnad.

    #30524

    Jo, Rickard, jag tyckte nog att det rök lite mycket, vit rök, men trodde det kanske hade med den fuktiga väderleken att göra. 

     Den där sensorn, är det den som sitter bredvid EGR-ventilen? Om det är den du menar så har jag rengjort den och den var rätt så geggig.

     Köpte en ny EGR-ventil och ska montera den i morgon så får jag se om det blir någon skillnad.

    #30525
    Rickard Bergh
    Deltagare

    mkt vitrök med tanke på hur du beskriver och knackandet tyder efter erfarenhet på spridare.  dock är dom inte billiga om du ska köpa nya. begagnade ja kan ju funka men hur länge. Ebay nästa. mm ja inte helt fel. ska du ha upp spridar 3 tex så måste du ta upp dom andra med då det är så korkat gjort att du får inte upp dom utan att spännklykan tar i andra spridaren. så 1 och 2 måste upp för byte 3an.

    tyvärr så ser du inte i programet att spridaren läcker utan den blir jäkligt svårstartad. tar mkt diesel, knackar hårt, och ryker vitt. då spridaren hinkar in diesel i cylindern..

     

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #30526
    Kenneth Larsson
    Deltagare

    Min 1,9 159 har burit sig likadant åt ett par gånger.

    Förra veckan så blev det 2 ggr samma dag (dvs inget gaspådrag). råkade ha en ny EGR ventil hemma så den bytade jag till och gjorde rent MAP sensorn som den mystiska sensorn kallas i EGR kretsen. (Manifold Air Pressure Sensor)

    Denna mäter tryck och temp i EGR kretsen och man kan anta (utan att veta) att om styrsystemet begär EGR men ventilen inte funkar så får man ingen kvittens och då vill inte motorn funka som man själv tänker sig. Säkert en skyddsmekanism när inte emissionerna funkar som de ska.

    Lite märkligt att det inte triggar någon felkod i systemet tycker jag , men det är kanske så att detta även är ett normalt driftfall?

    Men min bil har uppfört sig helt perfekt sedan jag fixade med detta!

    (Jag har inte haft mystiska slamrande ljud eller så!)

     

    #30527

    Jag har rengjort lappsensorn och köpt en ny EGR (beställde från England den 17/12 fick den i måndags 21/12 🙂 rekordsnabbt tycker jag), väntar på en packning som jag beställde samma dag som EGR, men den har inte kommit ännu, hoppas kommer i dag.

    Hoppas det räcker med dessa åtgärder, billigast så 😉

     

    God Jul och tack för tips! (Meddelar senare om det funkar)

    #30528
    Kenneth Larsson
    Deltagare

    Glöm inte att det ska vara en “strypbricka” mellan EGR ventilen och själva huset! DVS en tunn plåtbricka med diverse konstifika hål i.

    #30529

    Inget hjälper 🙁 

    Ny EGR

    Nya spridare, spjällhus rengjort samt ett annat fungerande testat, ingen skillnad. Bilen startar men går bara en liten stund, svartryker som f-n. tar bort kontakten på lmm då går motorn ännu sämre. Inga som helst felkoder. I multiecuscan så syns det när jag trycker ner gaspedalen. 

    Vad återstår att kolla?

    #30530

    Helt igensatt partikelfilter så att motorn inte orkar? (Spånar bara lite) 

    '06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

    #30531

    Partikelfiltret visas runt 40% nersmutsat.

    #30532
    Håkan Petersson
    Deltagare

    Inget stopp på luftsidan i luftfilter, turbon kan snurra fritt? Lyfta batterikablen 30 minuter? Spridarna ska väl programmeras in i styrboxen, gjort?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 32 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.