Ingen gasrespons
Published by Thommy Lehrgrafven on
- Detta ämne har 31 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 7 april, 2016 kl. 10:10 av
Thommy Lehrgrafven.
-
FörfattareInlägg
-
21 december, 2015 kl. 09:35 #30518
Thommy Lehrgrafven
Deltagaremin 159 1,9 jtdm går bara på tomgång. Reagerar överhuvud taget inte när jag ger gas. Fick ett tips om att det kan bero på EGR-ventilen, kan det finnas andra orsaker? Någon som haft liknande problem?
21 december, 2015 kl. 12:45 #30519Fredrik Assarsson
DeltagareJa det var väl en liknande tråd i somras om en annan diseasel med samma symptom? EGR som du säger kännd bekant säger mitt (sviktande) minne.
annars kan det även vara kontakten till gaspedalen som glappat och behövs ruckas ur och i för att ge kontakt igen. Brukar sitta ovanför pedalen.
'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser
21 december, 2015 kl. 15:03 #30520Lars Söderman
DeltagareOm man kopplar upp sig med diagnostik borde man se om man får något utslag på gaspedalläget.
Får man inte det så är det i kontakter/givare till gaspedalen man ska börja felsöka.21 december, 2015 kl. 15:37 #30521Thommy Lehrgrafven
DeltagareTackar, kollar upp detta med gaspedalen. Men jag tror det är något ännu värre, hittade tråden som Fredrik nämner och rengjorde givaren. Startade bilen och efter en stund på tomgång så kunde jag öka varvtalet om jag gasade väldigt försiktigt och när jag kom upp över 2500 var så fungerar det normalt men när jag släppte gasen och motorn gick på tomgång så började det knacka som f-n, det lät som om något var löst i motorn, jag stängde av direkt och startade igen efter en stund och då var knacket borta men vågade inte låta motorn gå mer än några sekunder.
21 december, 2015 kl. 18:05 #30522Rickard Bergh
Deltagaredu har säkerligen kassa spridare men tanke på ditt beskrivande om knackande som fan. hur ser avgaserna ut ? ryker det mer än vanligt ??
som andra säger koppla upp dig. kolla gaspedalens lägesenstor med motor av. det kan även vara din lmm som spökar.
sedan har du en sensor som sitter i insuget som kollar trycket där den brukar bli igenkletad med glegg som typ i egr.. rengöring av den kan även vara läge. den brukar sitta med 1 skruv. är ca 1.5cm bred och 4-5cm lång med kontaktstycke i.Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
21 december, 2015 kl. 18:29 #30523Thommy Lehrgrafven
DeltagareJo, Rickard, jag tyckte nog att det rök lite mycket, vit rök, men trodde det kanske hade med den fuktiga väderleken.
Den där sensorn, är det den som sitter bredvid EGR-ventilen? Om det är den du menar så har jag rengjort den och den var rätt så geggig.
Köpte en ny EGR-ventil och ska montera den i morgon så får jag se om det blir någon skillnad.
21 december, 2015 kl. 18:30 #30524Thommy Lehrgrafven
DeltagareJo, Rickard, jag tyckte nog att det rök lite mycket, vit rök, men trodde det kanske hade med den fuktiga väderleken att göra.
Den där sensorn, är det den som sitter bredvid EGR-ventilen? Om det är den du menar så har jag rengjort den och den var rätt så geggig.
Köpte en ny EGR-ventil och ska montera den i morgon så får jag se om det blir någon skillnad.
21 december, 2015 kl. 19:40 #30525Rickard Bergh
Deltagaremkt vitrök med tanke på hur du beskriver och knackandet tyder efter erfarenhet på spridare. dock är dom inte billiga om du ska köpa nya. begagnade ja kan ju funka men hur länge. Ebay nästa. mm ja inte helt fel. ska du ha upp spridar 3 tex så måste du ta upp dom andra med då det är så korkat gjort att du får inte upp dom utan att spännklykan tar i andra spridaren. så 1 och 2 måste upp för byte 3an.
tyvärr så ser du inte i programet att spridaren läcker utan den blir jäkligt svårstartad. tar mkt diesel, knackar hårt, och ryker vitt. då spridaren hinkar in diesel i cylindern..
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
22 december, 2015 kl. 22:12 #30526Kenneth Larsson
DeltagareMin 1,9 159 har burit sig likadant åt ett par gånger.
Förra veckan så blev det 2 ggr samma dag (dvs inget gaspådrag). råkade ha en ny EGR ventil hemma så den bytade jag till och gjorde rent MAP sensorn som den mystiska sensorn kallas i EGR kretsen. (Manifold Air Pressure Sensor)
Denna mäter tryck och temp i EGR kretsen och man kan anta (utan att veta) att om styrsystemet begär EGR men ventilen inte funkar så får man ingen kvittens och då vill inte motorn funka som man själv tänker sig. Säkert en skyddsmekanism när inte emissionerna funkar som de ska.
Lite märkligt att det inte triggar någon felkod i systemet tycker jag , men det är kanske så att detta även är ett normalt driftfall?
Men min bil har uppfört sig helt perfekt sedan jag fixade med detta!
(Jag har inte haft mystiska slamrande ljud eller så!)
23 december, 2015 kl. 08:48 #30527Thommy Lehrgrafven
DeltagareJag har rengjort lappsensorn och köpt en ny EGR (beställde från England den 17/12 fick den i måndags 21/12 🙂 rekordsnabbt tycker jag), väntar på en packning som jag beställde samma dag som EGR, men den har inte kommit ännu, hoppas kommer i dag.
Hoppas det räcker med dessa åtgärder, billigast så 😉
God Jul och tack för tips! (Meddelar senare om det funkar)
24 december, 2015 kl. 13:18 #30528Kenneth Larsson
DeltagareGlöm inte att det ska vara en “strypbricka” mellan EGR ventilen och själva huset! DVS en tunn plåtbricka med diverse konstifika hål i.
22 januari, 2016 kl. 17:18 #30529Thommy Lehrgrafven
DeltagareInget hjälper 🙁
Ny EGR
Nya spridare, spjällhus rengjort samt ett annat fungerande testat, ingen skillnad. Bilen startar men går bara en liten stund, svartryker som f-n. tar bort kontakten på lmm då går motorn ännu sämre. Inga som helst felkoder. I multiecuscan så syns det när jag trycker ner gaspedalen.
Vad återstår att kolla?
22 januari, 2016 kl. 17:41 #30530Fredrik Assarsson
DeltagareHelt igensatt partikelfilter så att motorn inte orkar? (Spånar bara lite)
'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser
22 januari, 2016 kl. 17:59 #30531Thommy Lehrgrafven
DeltagarePartikelfiltret visas runt 40% nersmutsat.
22 januari, 2016 kl. 18:20 #30532Håkan Petersson
DeltagareInget stopp på luftsidan i luftfilter, turbon kan snurra fritt? Lyfta batterikablen 30 minuter? Spridarna ska väl programmeras in i styrboxen, gjort?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.