Insprutning Alfa Spider 105

Published by Mats Månsson on

Forum Teknik Insprutning Alfa Spider 105

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Mats Månsson
    Deltagare

Funderar på att köpa en Spider, 70-talare.

En bil jag sett laddar inte och går, enligt ägaren, inte rent när den blir varm. Just denna bilen har SPICA-insprutning.

Jag antar att laddningen inte är något problem. Generatorn eller regulatorn. Hur avgör man vilket som felar? 

Jag oroar mig mer för insprutningen. Vem kan justera en sådan? Eftersom det är en USA-bil vill jag helst hålla kvar vid insprutningen. Finns det andra lösningar om original inte kan lagas?

Björn Hedberg
    Deltagare

Går den riktigt så ska inget justeras, om den inte gör det JUSTERA INTE ,leta efter vaccum läcka först ,kolla bränsle tryck tändning o.s.v  om någon har justerat så skaffa ALL litteratur och läs på.

får för mig att CC Motors, dvs Jonta i Eskilstuna brukar omnämnas som duktiga på Spicagrejerna.

Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj

Magnus Carlborg
    Deltagare

Just denna bilen brukar behöva STP injection cleaner samt mil i maskinen,

Sedan brukade den gå bra!

Vi etc var perfekt när jag hade den,

mvh

magnus

Magnus Carlborg
    Deltagare

Rättelse, ,co- halt var perfekt

Kenneth Larsson
    Deltagare

Mekanisk insprutning (så som SPICA insprutningen) har massor med små ventiler och annat jox som absolut inte mår bra av att bara köras ibland. Speciellt med en massa mystiska tillsatser i bensinen som ska vara miljöförbättrande gör att det finns risk att kleta igen grejorna. Kör bilen så mycket du kan och som föregående talare skrev – i med Injection cleaner ofta så borde det bli bättre. Börja med det ett par månader innan du försöker skruva sönder en massa grejor. 

Mats Berg
    Deltagare

På andra sidan pölen verkar det finnas mycket kunskap om Spica. Wes Ingram har en liten handbok i ämnet som jag tycker verkar bra

Inget är svårt om man kan det.

I instruktionsboken till Montreal som också har Spica insprutning står det att man bör tillsätta 2 dl tvåtaktsolja vid var 3:e tankning.

Magnus Carlborg
    Deltagare

Min uppfattning är att insprutaren är betydligt mer känslig för hur tändningen är än de förgasar 105:or jag haft. Tror jag hade denna bilen i 6 år. Har även i stort sett komplett insprutning över samt mkt andra delar

Jan Andersson
    Deltagare

Har en 2000 Spider -74 men spicainsprut som jag ägt i nästan 15 år. Har inte haft några problem alls med insprutningen. Som Magnus skriver så är den väldigt känslig på att det som rör tändningen rätt. Se över stift, brytare, fördelarlock och tändkablar. Även hur tändningen står bör kollas före man börjar greja med insprutningen. Viktigt också att inga slangar läcker och att filter är fräscha.

janne

Spican är ett ypperligt substitut för weber, lite konstigheter måste man tåla dock.

1. Var noga med oljebyten i motorn, spicapumpen delar olja med motorn

2. Byt regelbundet oljefiltret på Spica pumpen också, ( inte bara det på motorn)

3. Fippla inte med inställningarna på  pumpen om du inte vet vad du skall göra.

4. Vanligt fel på Spica pumparna är att termostaten som skall justera för kallkörning inte justerar som den skall ( bilen blir i princip omöjlig att starta ), tidigare har det funnits att köpa konverteringskitt för manuell choke… Bra skit,

Till samma problemområden hör även kallstartsventil som kärva/ vara feljusterad.

5.” Övervarva” inte motorn, finns små fästklipps som håller pumpelementen i Spica pumpen som spricker, DYRT.

6. Inte så dumt med STP cleaner, men glöm för all del inte att lite diesel och tvåtaktsolja kan göra samma jobb, Spica pumpen mår nog bra av lite tvåtaktsolja lite nu och då den också.

7. Går bilen bra, flippa inte med den, om den inte fungerar som den skall titta på ALLT annat innan du börjar justera på pumpen.

8. Finns en hel del info om Spica bara man söker, Haynes Alfetta manual innehåller mycket information om service av insprutningen 

Det finns slitdelar att få tag till Spica, men en ny pump är dyr, men det finns nog fortfarande  personer som har kvar delar efter weberkonverteringar.

(Ja jag har kört Spica sedan 2006, men nu är det snart en TS på plats i motorrummet))

Dennis

Jan Andersson
    Deltagare

Mycket bra beskrivning Dennis

janne

Mats Månsson
    Deltagare

Tack för alla tips!

Bilen blev såld innan jag hann titta på den,  men till nästa bil är jag redo 

just nu är det drag i marknaden. Dom allra flesta klassiska alfor i bra skick säljs blixtsnabbt tycks det som. Det är snabba beslut och bedömningar som krävs för att komma åt dom. Eller får säljarna höja priserna….

Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj

Henrik Lindgren
    Deltagare

Det kan ju löna sig att skicka iväg pumpen till andra sidan pölen. Han verkar kunna de flesta mekaniska pumpar. Tydligen välkänd inom  02 ägare som kör Tii.

Tex till denna man.

Gus Pfister at Pacific Fuel Injection

* Pacific Fuel Injection (All Fuel Injection Pumps)

* 153 Utah Avenue, Suite B

* South San Francisco CA

* Phone +1 (650) 588-8880

* Fax +1 (415) 588 2031  

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.