Insprutning Alfa Spider 105
Published by Mats Månsson on
- Detta ämne har 16 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast 10 augusti, 2015 kl. 11:01 av
Jörgen Hagö.
-
FörfattareInlägg
-
4 augusti, 2015 kl. 08:43 #29392
Mats Månsson
DeltagareFunderar på att köpa en Spider, 70-talare.
En bil jag sett laddar inte och går, enligt ägaren, inte rent när den blir varm. Just denna bilen har SPICA-insprutning.
Jag antar att laddningen inte är något problem. Generatorn eller regulatorn. Hur avgör man vilket som felar?
Jag oroar mig mer för insprutningen. Vem kan justera en sådan? Eftersom det är en USA-bil vill jag helst hålla kvar vid insprutningen. Finns det andra lösningar om original inte kan lagas?
4 augusti, 2015 kl. 09:08 #29393Björn Hedberg
DeltagareGår den riktigt så ska inget justeras, om den inte gör det JUSTERA INTE ,leta efter vaccum läcka först ,kolla bränsle tryck tändning o.s.v om någon har justerat så skaffa ALL litteratur och läs på.
4 augusti, 2015 kl. 10:17 #29394Claes-Peter Lindner
Deltagarefår för mig att CC Motors, dvs Jonta i Eskilstuna brukar omnämnas som duktiga på Spicagrejerna.
Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj
4 augusti, 2015 kl. 12:00 #29395Magnus Carlborg
DeltagareJust denna bilen brukar behöva STP injection cleaner samt mil i maskinen,
Sedan brukade den gå bra!
Vi etc var perfekt när jag hade den,
mvh
magnus
4 augusti, 2015 kl. 12:02 #29396Magnus Carlborg
DeltagareRättelse, ,co- halt var perfekt
4 augusti, 2015 kl. 12:59 #29397Kenneth Larsson
DeltagareMekanisk insprutning (så som SPICA insprutningen) har massor med små ventiler och annat jox som absolut inte mår bra av att bara köras ibland. Speciellt med en massa mystiska tillsatser i bensinen som ska vara miljöförbättrande gör att det finns risk att kleta igen grejorna. Kör bilen så mycket du kan och som föregående talare skrev – i med Injection cleaner ofta så borde det bli bättre. Börja med det ett par månader innan du försöker skruva sönder en massa grejor.
4 augusti, 2015 kl. 13:12 #29398Mats Berg
DeltagarePå andra sidan pölen verkar det finnas mycket kunskap om Spica. Wes Ingram har en liten handbok i ämnet som jag tycker verkar bra
Inget är svårt om man kan det.
4 augusti, 2015 kl. 14:18 #29399Michael Gunnarson
DeltagareI instruktionsboken till Montreal som också har Spica insprutning står det att man bör tillsätta 2 dl tvåtaktsolja vid var 3:e tankning.
4 augusti, 2015 kl. 14:55 #29400Magnus Carlborg
DeltagareMin uppfattning är att insprutaren är betydligt mer känslig för hur tändningen är än de förgasar 105:or jag haft. Tror jag hade denna bilen i 6 år. Har även i stort sett komplett insprutning över samt mkt andra delar
4 augusti, 2015 kl. 20:14 #29401Jan Andersson
DeltagareHar en 2000 Spider -74 men spicainsprut som jag ägt i nästan 15 år. Har inte haft några problem alls med insprutningen. Som Magnus skriver så är den väldigt känslig på att det som rör tändningen rätt. Se över stift, brytare, fördelarlock och tändkablar. Även hur tändningen står bör kollas före man börjar greja med insprutningen. Viktigt också att inga slangar läcker och att filter är fräscha.
janne
4 augusti, 2015 kl. 22:09 #29402Dennis Holmström
DeltagareSpican är ett ypperligt substitut för weber, lite konstigheter måste man tåla dock.
1. Var noga med oljebyten i motorn, spicapumpen delar olja med motorn
2. Byt regelbundet oljefiltret på Spica pumpen också, ( inte bara det på motorn)
3. Fippla inte med inställningarna på pumpen om du inte vet vad du skall göra.
4. Vanligt fel på Spica pumparna är att termostaten som skall justera för kallkörning inte justerar som den skall ( bilen blir i princip omöjlig att starta ), tidigare har det funnits att köpa konverteringskitt för manuell choke… Bra skit,
Till samma problemområden hör även kallstartsventil som kärva/ vara feljusterad.
5.” Övervarva” inte motorn, finns små fästklipps som håller pumpelementen i Spica pumpen som spricker, DYRT.
6. Inte så dumt med STP cleaner, men glöm för all del inte att lite diesel och tvåtaktsolja kan göra samma jobb, Spica pumpen mår nog bra av lite tvåtaktsolja lite nu och då den också.
7. Går bilen bra, flippa inte med den, om den inte fungerar som den skall titta på ALLT annat innan du börjar justera på pumpen.
8. Finns en hel del info om Spica bara man söker, Haynes Alfetta manual innehåller mycket information om service av insprutningen
Det finns slitdelar att få tag till Spica, men en ny pump är dyr, men det finns nog fortfarande personer som har kvar delar efter weberkonverteringar.
(Ja jag har kört Spica sedan 2006, men nu är det snart en TS på plats i motorrummet))
Dennis
4 augusti, 2015 kl. 22:59 #29403Jan Andersson
DeltagareMycket bra beskrivning Dennis
janne
5 augusti, 2015 kl. 08:54 #29404Mats Månsson
DeltagareTack för alla tips!
Bilen blev såld innan jag hann titta på den, men till nästa bil är jag redo
5 augusti, 2015 kl. 09:07 #29405Claes-Peter Lindner
Deltagarejust nu är det drag i marknaden. Dom allra flesta klassiska alfor i bra skick säljs blixtsnabbt tycks det som. Det är snabba beslut och bedömningar som krävs för att komma åt dom. Eller får säljarna höja priserna….
Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj
5 augusti, 2015 kl. 14:50 #29406Henrik Lindgren
DeltagareDet kan ju löna sig att skicka iväg pumpen till andra sidan pölen. Han verkar kunna de flesta mekaniska pumpar. Tydligen välkänd inom 02 ägare som kör Tii.
Tex till denna man.
Gus Pfister at Pacific Fuel Injection
* Pacific Fuel Injection (All Fuel Injection Pumps)
* 153 Utah Avenue, Suite B
* South San Francisco CA
* Phone +1 (650) 588-8880
* Fax +1 (415) 588 2031
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.