Instabil bränslemätare – AR 166

Published by Björn Wallsten on

Forum Teknik Instabil bränslemätare – AR 166

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Björn Wallsten
    Deltagare

Bränslemätaren på min TS faller då och då plötsligt till noll varvid varningslampan indikerar tom tank. Brukar hämta sig efter en stund och lampan slocknar men nålen förblir instabil. I andra ändan av skalan, dvs vid full tank, fungerar mätaren som den ska. Kan leva med detta genom att alltid köra på trippmätaren, men hustrun gillar inte läget och visst är det obehagligt att tänka  att bli stående. Verkar vara ett standardfel liksom på 166:an liksom på 156. Vilken är den vanligaste orsaken, givaren vid bränsletanken, dålig kontakt i någon kabelanslutning eller fel i själva mätaren. Tacksam för tips! // Göran

Benny Steen
      Deltagare

Jag vet inte om det är vanligt, men på kompisens 166 var det kretskortet inuti tankgivaren som var sprucket. 
        Finns bilder och beskrivning här

http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=32110&page=6

Enkelt fixat genom byta armaturen. 

Björn Wallsten
        Deltagare

Tack Benny! Har hört talas om ett fall där bränslepumpen byttes till en ny och felet kvarstod, så det blir till att kolla alla anslutningar vid pump och instrument när man väl tar sig an uppgiften att försöka reparera som du föreslår. Ny pump går på en rejäl slant. // Göran

Benny Steen
          Deltagare

du behöver inte byta hela pumpen, givaren går att byta individuellt. dock måste hela pumpen lossas, men det är enkelt jobb på 5-10min.
            vi köpte en begagnad pump inkl givare för 500 :- och flyttade över givaren. pumpen lades på bra-att-ha hyllan.

kolla med marco i avesta. förmodligen sitter samma pump /givare i 156an. så det finns ett överflöd av beggade delar.

Björn Wallsten
            Deltagare

Perfekt – Marco i Avesta, räddaren i nöden! Kollar med tyska Italia Ricambi också för eventuell ny givare till acceptabelt pris.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.