Insug 2,4 jtdm

Published by Niklas Persson on

Forum Teknik Insug 2,4 jtdm

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #26636
    Niklas Persson
    Deltagare

    Hej har en 159 2,4 jtdm 200 hk som har ett insug som heter 46823854 sedan finns det ett annat som heter 55210197 är det så att detta är till 210 hk modellen, att det är insuget som bromsar tio hk?

    någon som vet?

    #26637
    Rickard Bergh
    Deltagare

    du har virvelspjället i båda om jag inte har fel för mig.  ditt virvelspjäll är det vacum eller elektroniskt styrt? är det elektroniskt kan du inte ta bort detta för då får du felkoder och problem med besiktningen. 

    varför ska du byta ?? 

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #26638
    Niklas Persson
    Deltagare

    Jag har för mycket glapp i virvelspjäll så jag undrade om det nya insuget passade min, har hittat på ett engelskt forum att det gör det. Har även hittat att hälften av insuget från en 156 eller 166 2,4 också passar (biten utan virvel spjäll) Belgiskt alfa forum.

    Varför byta insug, staget som styr spjellen hoppar av och jag har riktigt mycket glapp i spjäll lagringarna. Den är elektrisk. Jag får inga fel koder så länge servo sitter där och rör på sig. läges givaren sitter i servon.  Finns stag med mässings fästen till spjellet men det fixar inte glappet utan bara rörelsen öppna stäng (konst gjord andning som funkar ett litet tag).

    Så min tanke är nu att ta bort virvelspjellen. Hade det gått att köpa lösa virvelspjell hade jag gjort de. Men köpa ett nytt insug är för mycket pengar nej tack. (har hittat på Ebay för 335 pund är ett  55210197 över vägnings detta). Kommer att sota lite mer på dom lägre varven (runt 1500) på grund av att det inte är tillräckligt med snurr på luften i för brännings rummet utan spjellen. Men som det är nu, är dom stängda och den sotar jävlar i mig över 3500 varv. (svart baklucka) samt att turbo trycket ligger högre i 110km/h 2000v. Får för lite luft när dom är stängda.

    Besiktningen tittar inte på det, så länge bilen säger den mår bra så går den i genom. Du kan även plocka bort EGR och Partikelfilter  med en omprogrammering.  

       

          

    #26639
    Lars Söderman
    Deltagare

    Inlägg av Niklas Persson på 2014-09-25 18:14

    Besiktningen tittar inte på det, så länge bilen säger den mår bra så går den i genom. Du kan även plocka bort EGR och Partikelfilter  med en omprogrammering.        

    Jag läser många trådar på olika tuningforum om att stänga av DPF och EGR på dieslar. Verkar vara poppis! 

    #26640
    Niklas Persson
    Deltagare

    Hatar forum som slut……… så här är vad som har gjorts till slut.

    Ny programvara EGR/DPF bortprogrammerade, virvelspjällen är
    låst i öppet läge, servot som styr spjällen är bara mekaniskt bortkopplade. Servot
    ger alltså bara feedback på att på sig själv öppet/ stänkt. Kommer att plocka
    bort dom helt och hållet för att slippa ha skit i insuget som stoppar luft
    flödet. Program vara är från Tekniktema. Funkar men skall man få något optimalt
    behöver man rullande landsväg. Bilen tar nu ca en halv deciliters mindre också, trots
    blyfot nu första veckorna. 

    Ps sotar inte på låga varv.

    #26641
    Niklas Persson
    Deltagare

    Liten upp datering. 

    Såg att jag inte hade uppdatera detta, tar man bort EGR ventilen så klarar bilen inte miljö kontrollen via obd uttaget vid besiktning. Åtminstone inte från den trim firman jag använde. och dom svarar inte på epost  vid frågor.

    fick stoppa i original programmet i ecu`n och lura trycksensorn till partikel filtret så gick det vägen. 

    Så mitt råd är vid trimning så behåll EGR ventilen, partikel filtret kan ni klara er utan men, priset på EGR och filter har gott ner väldigt mycket så det är troligen inte lönt att kladda fram och till backa.

    Köpte ny EGR för 1300 med frakt från England.      

     

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.