Jag har en skadad på första delen av insugsröret, den som går från insuget och sedan till luftmassemätaren på min GTV 3.0 från 98:a. Kanske fel att säga insugsröret men jag vet inte var jag annars ska kalla den…..
Det är bara första delen som är skadad och jag kan inte hitta vare sig nån begagnad sådan eller ny en sådan. Jag är mycket tacksam om någon har någon lösning.
Till min 156a v6 kunde alfaverkstad beställa hem ny från alfa. Tror det kostade typ1300:-.
Till min Gtv 2.0ts kunde man inte köpa bara gummiprylen från Alfa, utan var tvungen att köpa hela kittet med resonatorer mm. Lite onödigt tyckte jag och köpte bara gummiprylen från Myalfa.eu.
newalfaparts.co.uk/modifications/295-alfa-romeo-induction-pipe-silicone-blue.html
Här finns delen färdig i silicon, blå eller svart. Själv har jag köpt siliconslang (3″) på http://www.do88.se och ett 3″ avgasrör från Biltema för att ersätta resonatorn.
Den passar även på 166. Resonatorn är den stora plastgrunkan efter luftfilter. Som en stor svart plastlåda typ.
Jag har tagit bort den på min 166. Motorn blir lite rappare på gasen och låter en aning mer från insuget.
Bilen står tyvärr med rasad kamrem och är på väg ihop. Så det dröjer nog några veckor är jag rädd. Sök på alfapower.nu så finns det gott om både 156 coh 166 som gjort samma grej för att originalet har gått sönder.