Insugsrör (gummidelen mellan insug o luftmassemätaren)

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Teknik Insugsrör (gummidelen mellan insug o luftmassemätaren)

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare

Hej!

Jag har en skadad på första delen av insugsröret, den som går från insuget och sedan till luftmassemätaren på min GTV 3.0 från 98:a. Kanske fel att säga insugsröret men jag vet inte var jag annars ska kalla den…..

Det är bara första delen som är skadad och jag kan inte hitta vare sig nån begagnad sådan eller ny en sådan. Jag är mycket tacksam om någon har någon lösning.

Lars Söderman
    Deltagare

Den här? €59 hos Myalfa.eu. Specialtillverkad för dem.

Martin Sipek
      Deltagare

Lars, vad heter den? Försökte hitta likadan till min 166:a utan success.

Lars Söderman
        Deltagare

Inlägg av Martin Sipek på 2014-08-21 08:38

Tror bara det finns till GTV (2.0 och V6) på Myalfa.eu. Men många ersätter ju med siliconslangar. Det borde ju gå att få till på 166 också.

Björn Ågren
          Deltagare

Till min 156a v6 kunde alfaverkstad beställa hem ny från alfa. Tror det kostade typ1300:-.

Lars Söderman
            Deltagare

Inlägg av Björn Ågren på 2014-08-21 17:08

Till min 156a v6 kunde alfaverkstad beställa hem ny från alfa. Tror det kostade typ1300:-.

Till min Gtv 2.0ts kunde man inte köpa bara gummiprylen från Alfa, utan var tvungen att köpa hela kittet med resonatorer mm. Lite onödigt tyckte jag och köpte bara gummiprylen från Myalfa.eu.

Inlägg av Martin Sipek på 2014-08-21 08:38

“Inlet flexi hose” på engelska. 

Martin Sipek
              Deltagare

Lars, var kan man få tag på silicon slangar I denna dimension?

Gustav Holmdahl
                Deltagare

newalfaparts.co.uk/modifications/295-alfa-romeo-induction-pipe-silicone-blue.html
                  Här finns delen färdig i silicon, blå eller svart. Själv har jag köpt siliconslang (3″) på http://www.do88.se och ett 3″ avgasrör från Biltema för att ersätta resonatorn.

Giulia 20 Super

Martin Sipek
                  Deltagare

Gustav, detta verkar vara till en 156 inte 166. Vad är en resonator för något och var sitter den?

Gustav Holmdahl
                    Deltagare

Den passar även på 166. Resonatorn är den stora plastgrunkan efter luftfilter. Som en stor svart plastlåda typ.
                      Jag har tagit bort den på min 166. Motorn blir lite rappare på gasen och låter en aning mer från insuget.

Giulia 20 Super

Martin Sipek
                      Deltagare

Aha och vad har resonatorn för syfte om bilen går bättre utan den?

Igino Cazzola
                        Deltagare

Inlägg av Martin Sipek på 2014-08-22 11:54

…vad har resonatorn för syfte om bilen går bättre utan den?

Det är en ljuddämpare.

Jag är fullständigt Räserskadad

Martin Sipek
                          Deltagare

Gustav, kan du inte ta en bild på ditt arrangemang så man får ser hur det ser ut?

Gustav Holmdahl
                            Deltagare

Bilen står tyvärr med rasad kamrem och är på väg ihop. Så det dröjer nog några veckor är jag rädd. Sök på alfapower.nu så finns det gott om både 156 coh 166 som gjort samma grej för att originalet har gått sönder.

Giulia 20 Super

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.