Inte möjligt att beställa nyckel (key fob) till 159?

Published by Tommi Saarento on

Forum Teknik Inte möjligt att beställa nyckel (key fob) till 159?

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Tommi Saarento
    Deltagare

Var klantig nog att tappa nyckeln till min 2010 159 TBi TI SW i höstas. Var hos Landvetter bil med nyckelkortet och de beställde en ny, inga problem men 6-9 månaders väntetid. Har inte hört något så ringde igår och fick veta att det går inte att beställa, har utgått från sortimentet! Alltså inga nycklar till 159/Brera/Spyder.

Någon som vet något om detta, som jag förstår kan inte gamla nycklar (från eBay…) aktiveras i en ny bil och låssmeden klarar inte heller att programmera en kopia.

Skall man skrota bilen? Vore syn för den är hur fin som helst!

///TRS

Attachments:
      Igino Cazzola
      Deltagare

Har du nå’n nyckel kvar eller har du tappat samtliga?

Jag är fullständigt Räserskadad

Tommi Saarento
        Deltagare

Har en reserv som jag kan starta bilen med men den är gjort an en låsfirma och de kunde inte programmera fjärrkontrollen så öppna/stänga med metallnyckeln.

Roland Ekström
          Deltagare

Har du hört med HRM i Lidköping https://www.hrmbil.se/alfa-romeo/
            De kunde skaffa fram förra året när jag frågade, kostade dock drygt 6 000 kr med programmering 😳

När jag inte kan hitta delar någonstans i Världen tar jag kontakt med info@autoepoca.it de har aldrig misslyckats hitintills 👍

Autoricambi d’Epoca SRL / Old-Timer Parts
            Via Maget, 2/A – Fraz. Ragoli
            38095 TRE VILLE (TN) – Italy
            P. Iva: 02325520225
            Codice SDI: M5UXCR1
            Phone: 0039 0465-322159
            Whatsapp: 0039 379 1841512
            Website: http://www.autoepoca.it
            Email: info@autoepoca.it

I garaget just nu (maskinhall, loge m.m.):
            2 st. 159 SW 3,2 Q4 2007, 2008 bägge optimerade
            164 Super -94 V6 Busso
            164 Super -94 V6 Busso (fullt fungerande reservdelsbil)
            Chrysler Saratoga 2 d HT1958 original c:a 8200 mil sedan ny
            Rambler Ambassador Cross Country 990 1965 California bil
            Jeep Grand Cherokee 1995, vinterbil
            Jeep Cherokee XJ 1992 Fruns vinterbil
            Volvo BM LM 840
            Volvo BM T430

Tommi Saarento
            Deltagare

Tack för detta. Skall kontakta HRMbil om de kan få fram nyckeln.

Roland Ekström
              Deltagare

Håller tummarna👍😀🚗

//Rolle på Österlen

I garaget just nu (maskinhall, loge m.m.):
                2 st. 159 SW 3,2 Q4 2007, 2008 bägge optimerade
                164 Super -94 V6 Busso
                164 Super -94 V6 Busso (fullt fungerande reservdelsbil)
                Chrysler Saratoga 2 d HT1958 original c:a 8200 mil sedan ny
                Rambler Ambassador Cross Country 990 1965 California bil
                Jeep Grand Cherokee 1995, vinterbil
                Jeep Cherokee XJ 1992 Fruns vinterbil
                Volvo BM LM 840
                Volvo BM T430

Mats Elm
                Deltagare

Jag har också tappat bort en nyckel, har också en 159 Tbi TI SW, tar tacksamt emot info om du lyckats beställa en nyckel!

//Mats

159 TBi Ti SW -11 & 156 JTS SW -02

Tommi Saarento
                  Deltagare

Dublett

• Det här svaret redigerades för 1 år, 6 månader sedan av Tommi Saarento.
                    Tommi Saarento
                    Deltagare

För att avsluta detta med nycklar. Alfa har alltså slutat sälja nycklar till 159/Brera/Spider. Kollat med HRM, Landvetter bil och Autolounge.

A6 lås i Jönköping skulle kunna programmera nyckeln men deras leverantör har inga.

På Alfaowner finns en kille i Skottland som kan tillverka nycklar, man skall skicka honom body computern och klumpen som man sätter FOB:en in.

Efter Brexit är det dock problematiskt att skicka grejer till Storbritannien, lärde det hårda vägen då jag skickade delar till min Triumph MC dit för renovering och fick betala moms + tull på nyvärdet på delarna när de kom till Sverige, inte bara värdet på arbetet+frakt.

Hittade dock på Ebay en kille i Litauen som sade sig kunna ordna en ny nyckel bara jag skickar honom body computern. Den sitter vid förarens vänstra knä bakom säkringsboxen, video på demontering finns på hans Ebay sida.

Går inte att koppla länk men hans Ebay namn är “moreduff” och varan heter “Alfa Romeo 159 Brera Virgin key”.

Lite lurt att skicka datorn dit men vad skall man göra?

Skickade den och han returnerade den efter en dag med en ny nyckel programmerad till body computern (Frakttiderna borträknade).

Monterade tillbaka body computern och säkringsboxen. Trångt men möjligt bara man demonterar knä airbagen.

Sedan måste man ha AlfaOBD eller Multiecuscan betalt version och en bra OBD2 blåtand dongle. På överenskommen tid ringde han upp på Viber och hjälpte mig genom resten av programmeringen, tog ca. 15 minuter. Sedan till låssmeden för att fräsa själva metall nyckeln.

Nu har jag en fullt fungerande FOB för ungefär 2500 kronor, hade redan AlfaOBD och dongeln.

Rekommenderas varmt.

Tommy Stübner
                      Deltagare

Hej, fångar upp tråden även om den är ”gammal”, jag  köpte en 159:a i början av sommaren med bara en nyckel och gick igenom samma skärseld som ni andra och bland annat ett förslag på nyckellösning från Hedinbil på 21000:- för fullt fungerande nyckel…passade dock på den.

Hittade begagnad nyckel hos bilskrot för 900:- fick köpa nytt blad för 200:- på nätet och hittade en låssmed i Göteborg som sa sig kunna koda nyckeln om jag tog med bilen.  Jag styrde mot Göteborg och Nordstans shoppingcenter, adress Östra hamngatan 18, tel nr. 073-724 81 41, bil-nycklar.se

De skar till nyckelbladet och programmerade nyckeln för start av bilen för 1800:- allt klart på 20 minuter. Dock inte styrning av larm, så det sker med nyckelbladet, men den är ren reservnyckel så det är ok ändå. Kan vara ett sätt att lösa nyckelproblematiken iaf.

Amir Santa
                        Deltagare

Hej Tommy.

Kan du låsa -låsa upp bilen med den begagnade nyckel som de programmerade om?

Tommy Stübner
                          Deltagare

Hej, ursäkta uteblivet svar: upplåsning och avlarmning, respektive låsning och pålarmning sker med nyckelbladet de slipade till. Start/stopp av bilen sker nu som vanligt med den omprogrammerade elektroniska nyckeln.

Tommy Stübner
                            Deltagare

Alltså nej, fjärrupplåsningsfunktionen fixade de inte, då måste nog nån Alfa-verkstad kolla på det.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.