Italienska Stockholms Ambassadörens Alfa 6C 1750 Berlinetta
Published by Göran Persson on
- Detta ämne har 5 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 8 juni, 2015 kl. 20:42 av
Göran Persson.
-
FörfattareInlägg
-
7 juni, 2015 kl. 18:22 #15972
Hade i dag nöjet att vara på bilträff i Modena trakten och då besökte vi bland annat Mario Righini’s samling. Righini är en hängiven Alfista och har till exempel Tazio Nuvolari’s 8C 2300, utöver det har han även Ferraris första och enda kvarvarande bil Auto Avio 815 och den första Mercedesen, VELOBENZ. När han förstod att jag var ifrån Sverige började han genast berätta om den Italienska Ambassadören i Sverige under andra världskriget (Mussolini tiden) som hade en Alfa 6C 1750 Berlinetta från ca 1933-1934, och han hade hört talas om bilen till ca 20 år efter andra världskriget, men var väldigt nyfiken på vad som har hänt med bilen och om den finns kvar.
Är det någon här på forumet som känner till något mer om den här Alfan?
Den ska vara liknande den gröna här på bilderna som är Righini’s, men troligtvis är framrutan vertikal i stället för sluttande.
Grazie e Cordiale Saulti
Göran
Dalnord
7 juni, 2015 kl. 22:07 #15973Jättefina foton, tack för att du delade dem med oss
7 juni, 2015 kl. 22:50 #15974Vilken bilskatt!
Stockholm
8 juni, 2015 kl. 14:18 #15975Kan du inte skriva ner några rader om ditt äventyr och sända till klubbtidningen så får fler del av historien?
My mother would beat you from the Redlight! She tought me good.. http://hide.dk/Vehicles/
8 juni, 2015 kl. 19:46 #15976Kul ställe du besökt, säger som Annie ett reportage i KB hade suttit som en fläskläpp efter logdansen.
Italienska ambassaden – mycket intressant. Har forskat och grävt en hel del i de äldre Alfa Romeo (dvs före 1957) som funnits i Sverige.Har aldrig kommit förbi en referens till Itaienska ambassaden undantaget en förlängd Giulietta Berlina från slutet av 50-talet.
Ingen av de 6C 1750 som jag känner till och som fanns i Sverige på den tiden passar heller in.
Det fanns mig veterligen 4 stycken 6C 2300 i Sverige vid den tidpunkten. En utav dem har jag ingen historia på före 1950 då den dyker upp i Stockholm med en ny registreringsbesiktning. Är bilen nyimporterad eller har den varit avställd en längre period. Kan det var så att ambassaden sålt en italiensk registrerad bil som först 1950 får svenska nummerplåtar. Bilen i fråga som är på bild nedan är registrerad som 1940 års modell vilket inte stämmer för att den är tillverkad 1938. Modellen heter 6C2300 B Mille miglia och har en 6 cylindrig motor på starka 95 hkr.
Jus det här exemplaret skrotades i Östergötland efter en krock 1956-1957.
Kan du kolla med Righini om det är denna bilen eller någon annan han efterlyser ?
Björn Nilsson
TrelleborgBjörn Nilsson
8 juni, 2015 kl. 20:42 #15977Hej Björn
Tack för ditt svar och trevligt att ta del av din kunskap, vilken jag har haft mycket nöja av att läsa i klöverbladet också.
Jag ska översätta din information och skickar över den till Righini, och se om kanske har mer information också
Ska försöka samla ihop lite bilder och se om jag kan göra ett reportage då Righin’s samling verkligen är en pärla för alla som är intresserade av Italienska bilar.
Tack!
Hälsningar
GöranDalnord
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.