Under färd knycker det till under gaspådrag (motorvarv upp till typ 3000), likt en lättare hostning. Motsvarande svajning kan då ses på turbomätarnålen. Vid måttligt pådrag i t ex 2an el. 3ans växel (således litet effektbehov) verkar det som att turbon ivrar på att jobba upp tryck, då trycket närmar sig max utslag (motorvarv 3000-4000) störtar det ner till typ hälften på en bråkdels sekund. Samtidigt känns det då som en trevlig knuff snarare än en störig knyckning. Samma stegring och hastiga tryckfall uppstår vid stillastående och sakta gaspådrag. För att utesluta felkandidater demonterade jag spjällbladet som sitter omedelbart före insugsgrenröret, ingen skillnad har avfört spjället från utredningen. Jag har heller inte kunnat märka något avvikande gällande turbovariatormekaniken. Jag har även rengjort MAP-givaren. Motortemperaturen saknar också betydelse, den blir f.ö. normalt varm.