Ivrig turbo 159 1,9 jtdm

Published by Mats Olandersson on

Forum Teknik Ivrig turbo 159 1,9 jtdm

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Mats Olandersson
    Deltagare

Under färd knycker det till under gaspådrag (motorvarv upp till typ 3000), likt en lättare hostning. Motsvarande svajning kan då ses på turbomätarnålen. Vid måttligt pådrag i t ex 2an el. 3ans växel (således litet effektbehov) verkar det som att turbon ivrar på att jobba upp tryck, då trycket närmar sig max utslag (motorvarv 3000-4000) störtar det ner till typ hälften på en bråkdels sekund. Samtidigt känns det då som en trevlig knuff snarare än en störig knyckning. Samma stegring och hastiga tryckfall uppstår vid stillastående och sakta gaspådrag. För att utesluta felkandidater demonterade jag spjällbladet som sitter omedelbart före insugsgrenröret, ingen skillnad har avfört spjället från utredningen. Jag har heller inte kunnat märka något avvikande gällande turbovariatormekaniken. Jag har även rengjort MAP-givaren. Motortemperaturen saknar också betydelse, den blir f.ö. normalt varm.

Mats

Magnus Örtlund
    Deltagare

Hade samma lika symtomer på min gamla 159a 1.9. dessa bilar har en Vnt-turbo variabel styrning som med åren kan smeta ihop. Finns filmer på tuben om hur man rengör och motionerar upp dem igen. Fick min att fungera som vanligt i en månad eller så innan hela turbin axeln gick av och jag fick leta turbodelar i hela insuget. Då min bil varken hade katalysator eller dpf så flög delarna från avgassidan snällt ut genom avgassystemet. Detta betyder inte att din snart kommer att haverera. Den styrs av en luftventil. Koppla bort ventilen från den lilla armen på turbon och då ska det gå lätt att röra den upp och ner. Gör den inte det kan det vara slitet eller bara klegg. Bästa sättet att rengöra är att demontera turbon. Kan självklart vara andra saker men som du beskriver symtomerna gissar jag på vnt

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.