Jakten på en Giulia Q
Published by Johan Parin on
- Detta ämne har 10 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 21 juli, 2020 kl. 08:27 av Johan Parin.
-
FörfattareInlägg
-
17 juni, 2020 kl. 11:23 #52043
Har bestämt mig för att köpa en Giulia Quadrifoglio, ca -17.
Hade i princip bestämt att köpa en bil till salu i Stockholms regionen, men den såldes till en annan kund i söndags. Eftersom utbudet i Sverige på dessa bilar är extremt litet tittar jag nu på möjligheten till import. Funderar på att anlita ett importföretag – corona tider plus att jag inte har någon erfarenhet av att importera bilar.
Just nu kollar jag i Tyskland och hittade företaget importbil.se som specialiserar sig på import från Tyskland och verkar seriöst. Någon som har erfarenhet av dem?
Vad gäller annonser så kollar jag mest på mobile.de, och är lite kofunderad vad gäller modellår. Oftast listas bara “First Registration”. Om det t.ex. är en First Registration på 02/2017 ska man anta modellår 2017 eller 2016 då? Vad är skillnaden mellan en -16 och en 17-? Är det värt att ta en -16 med lågt miltal?
Vad gäller annonserna i Tyskland kan jag också tycka att det är lite konservativa i färgvalen. De flesta är svarta eller grå och nästan alla har helsvart inredning. Själv skulle jag föredra röd / competizione rosso / silver och röd inredning.
Så frågan är om jag istället / också skulle titta på import från Italien. Någon som har något tips om importföretag som hanterar detta?
Giulia Quadrifoglio -17
18 juni, 2020 kl. 12:57 #52048Har du kollat med Autolounge i Kungsbacka? När jag var där för nån vecka sen så vimlade det av Giulia QV.
Lars
18 juni, 2020 kl. 18:10 #52070Har du kollat med Autolounge i Kungsbacka? När jag var där för nån vecka sen så vimlade det av Giulia QV. Lars
På blocket finns 2 st -19, de ligger på 800 000 :- +. Min budget är <= 550 000.
/Johan
Giulia Quadrifoglio -17
18 juni, 2020 kl. 18:16 #52071I Tyskland använder man månad och år för första registrering för att avgöra hur gammal bilen är. Erstzulassung (EZ) är “första registrering” och bestämmer årsmodellen när du importerar till Sverige. Så en 02/2017 är en MÅ17, helt enkelt. En 11/2016 är MÅ16, där en svenskreggad skulle bli “tidig MÅ17”, typ.
Skillnaden mellan 16 och 17 är minimal – tror Alfa valde att höja chassit med 15 mm efter ett tag, men vet inte exakt.
Import från Italien blir lite svårare då du inte kan teckna en exportregistrering som i Tyskland. Lite knöligare, men kan funka. Antingen måste du skeppa hem bilen oregistrerad (men inte oförsäkrad!), eller så kör du hem bilen med de italienska skyltarna, skickar dem tillbaka och får tillbaka ett bevis från handlaren att skyltarna kommit fram. Ytterligare en utmaning är registreringsbeviset som måste vara original – där skall du sedan skicka ett intyg från bilprovningen till handlaren i Italien. Så, knöligare, men inte omöjligt.
GTV6 GP - 87 / Giulietta Veloce - 16
22 juni, 2020 kl. 16:06 #52101Tack för infon Lars!
Det blir nog tysklandsimport för min del.
/Johan
Giulia Quadrifoglio -17
23 juni, 2020 kl. 00:17 #52114H……………. Vad gäller annonserna i Tyskland kan jag också tycka att det är lite konservativa i färgvalen. De flesta är svarta eller grå och nästan alla har helsvart inredning. Själv skulle jag föredra röd / competizione rosso / silver och röd inredning. ……….
Utsidan kan du ju fixa med foliering till den kulör du vill ha. Inte oöverkomligt dyrt för en bil i din budgetklass men insidan blir ju lite svårare. Personligen tyder jag att röd utsida och svart insida är klassiskt Alfa. Lite konservativt kanske….men fortfarande är det en kombination som märks.
Lars
23 juni, 2020 kl. 17:44 #52121Alla Q är väl mer eller mindre svarta på insidan, man kan väl på sin höjd få lite röda inlägg men inga röda stolar?
Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17
19 juli, 2020 kl. 19:11 #52538Det blev en tysklandsimport, använde importbil.se och var nere och hämtade bilen i Lund igår 🙂 Det är en 2017 i Rosso Competizione med svart inredning.
Däcken som ligger på är Pirelli P Zero Corsa. Har förstått att de kan vara lite farliga i det här klimatet, så skulle kanske byta ?! Kom med vinterdäck i köpet också, Pirelli Sottozero.
Nästa problem är, hur byter man ut den fula stora reg skylten fram mot en liten? Transportstyrelsen kräver tydligen en skriftlig ansökan med bildbevis som visar att en stor skylt inte funkar !? Verkar lite svårt. Hur gör ni andra som importerar?
Giulia Quadrifoglio -17
19 juli, 2020 kl. 21:40 #52544Gratulerar!
Men det här får du förklara närmare: ……. Pirelli P Zero Corsa. Har förstått att de kan vara lite farliga i det här klimatet………
Lars
21 juli, 2020 kl. 08:07 #52550Grattis! Extra snygg i den färgen 🙂
Håller med min namne, av vilken anledning funkar inte P Zero Cora i Sverige…?
GTV6 GP - 87 / Giulietta Veloce - 16
21 juli, 2020 kl. 08:27 #52551Gratulerar! Men det här får du förklara närmare: ……. Pirelli P Zero Corsa. Har förstått att de kan vara lite farliga i det här klimatet……… Lars
Det är ett antal Youtube klipp med denna bil, t.ex. följande:
https://youtu.be/HGXNL6B9LFw?t=184
Vad jag förstått är däcken ganska extrema, optimerade för bankörning och inte så bra när det är vått. Men jag kan ha fel.
Var ute och körde ganska aggressivt för ett par dagar sedan när jag tog bilderna. Då var det varmt och torrt och greppet var fantastiskt.
Giulia Quadrifoglio -17
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.