Japp, en Spider ska det va!!!

Published by Anders Eriksson on

Forum Allmänt Japp, en Spider ska det va!!!

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Anders Eriksson
    Deltagare

Sådär!! En ny Alfa, KUL!!!
      Spider 916, med den underbara Busson
      Blev väl lite spontant och snabbt beslutat… men gick inte att motstå. Så nu är den hemma!
      Måste vara en ganska tidigt tillverkad Spider, maj 1995. Mycket välskött och vårdad bil. Helt original, stilren. Tror att planen är att tvätta, vårda, serva. Hade lite ideer om andra fälgar, lacka speglar och trösklar, få ett modernare utseende, men jag vet inte… Är ju ganska kul med en helt orörd blivande klassiker.
      Kanske satsar på ett ElCrillo-Stag…

Om någon av Alfa-vännerna har, så söker jag:
      -Instruktionsbok, på svenska, eller engelska..
      -Givare till kylfläkt, nu kopplad över knapp, inte min grej riktigt, vill att saker ska va rätt.
      -(Jo, kanske söker fälgar, Alfaoriginal endast, Typ 16-17″ telefonfälg…)

Vi kanske dyker upp på Skokloster

Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi

Björn Ek
      Deltagare

Grattis till en fet klassiker! Jag håller med om telefonfälgarna, det tycker jag är ett ok avsteg de satt ju ändå orginal på senare års GTV.

PS. Undrar om kidsen fattar varför de kallas telefonfälgar, det är ju inte som att de har touch-skärm…

I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

Jag uh… Jag tar kulan och frågar vad telefonfälgar är. Det är alltså inte teflonfälgar…?

Snyggt köp Anders! 

Igino Cazzola
        Deltagare

En till som kids:en inte förstår:
          https://www.youtube.com/watch?v=1Iu08kXoh7o&feature=youtu.be&t=43s

Jag är fullständigt Räserskadad

Benny Steen
          Deltagare

Inlägg av Dan Bergqvist på 2015-04-05 14:31

Jag uh… Jag tar kulan och frågar vad telefonfälgar är. Det är alltså inte teflonfälgar…?

Snyggt köp Anders! 

Finns en modell som kallas teledials för övrigt. så det är inget svensk påhitt endast.

Anders Eriksson
            Deltagare

Jo, alltså, en telefonfälg:

Sitter original på vissa 156, GTV mm. Finns ju en ännu äldre variant av telefonfälg på Alfa33. Även Porsche har någon klassisk telefonfälg.

40 år innan Iphonen. I det gamla DDR-Sverige, där Televerket var det statliga och enda alternativet till telefonerande. Då stoppade vi in fingrarna i hål i telefonen, för att ringa till en apparat, belägen i ett hus där den personen vi sökte kanske fanns…. Jodå, ALLT var bättre förr

Sen kanske fälgen är snyggare än den statligt grå telefonen….

Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi

Anders Eriksson
              Deltagare

hoppsan Benny, du var snabbare att svara

Hannes Larsson
                Deltagare

Grattis! Så det var hos dig den hamna – själv var jag ngra minuter sen på telefonen…. Kul iaf att den hamna inom klubben!

Jag lär mig något nytt varje dag! Men ni menar alltså att fälgarna inte går att få i beige bakelit? Tsk tsk tsk.

Fälgarna heter väl speedline, stod det i mina fälgar jag har haft, för övrigt kanske den snyggaste alfafälgen.

Timo Hursti
                  Deltagare

Jaha, var det du som hann före mig. Annars skulle jag nog köpt bilen. Grattis till dig, jag fortsätter att leta.

Lars Johansson
                    Deltagare

Om du skall lacka trösklar och spoilerns nedre kant så finns det ett problem. Det är gjort på min Spider och det ser OK ut, men det är nog svårt att få till rätt röd färg. Originalfärgen har ändrats genom åren. Min Spider har många olika röda färger.

larsjoh51

Anders Eriksson
                      Deltagare

TADA!! Telefonfälgar på plats, tack för affären Martin.

Ja, jag tycker att det blev mycket snyggare är tidigare. Sparar dock originalfälgarna, kanske ändrar mig…
                        Några funderingar dock: Fälgarna är i samma dimension 16X6.5 tum. Originalfälgarna har ET 35, telefonfälgarna har ET 41.5 (kommer från 156) Jag hade hört att det då skulle bli problem med bromsok som tar i. Gick dock alldeles utmärkt att montera utan spacer. Har jag inte Brembo-bromsar kanske?? 
                        Hjulbultarna var ju en annan överraskning. På originalfälgarna är konan väldigt liten (smal diameter) så de gick inte att använda, de “försvann” in i skruvhålen, bottnade i gängan utan att fälgen fastnade mot navet. Hade dock en uppsättning kvar sedan nån 156 eller 147, de passade perfekt. Intressant dock att det finns olika sorters kona… Kan tillägga att båda skruvskallarna är 19mm

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.