Justering/renovering ZF-styrsnäcka

Published by Mattias Rehn on

Forum Teknik Justering/renovering ZF-styrsnäcka

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Mattias Rehn
    Deltagare

Hej!

Har en Giulia Ti -67 med en ZF-styrnsnäcka. Jag har under vintern renoverat hjälpstyrarmen och bytt ut samtliga styrstag och kulleder men ej rört styrsnäckan. Bilen lämnades därefter in på framvagnsinställning men det blev inte bra.

Styrningen är tung, kör 195/50-15, men det hade jag räknat med men det som stör är att styrningen saknar känsla, spårar, och är jäkligt glapp.Styrningen är glapp både rakt fram och vid kurvtagning, dessutom så slår inte ratten tillbaka till rakt-fram-läge när jag släpper ratten vid kurvtagning.

Har gogglat ett del men bristande mekaniska kunskaper i kombination med engelska facktermer gör att jag fortfarande famlar i mörkret. Har dock förstått att ZFen har lite större glapp än Burman och att Burman dessutom anses lite mer direkt och trevligare.

Så mina antaganden, nåt måste jag väl ändå anta, är att styrsnäckan är slut eller feljusterad, och/eller att framvagnen är felaktigt inställd. Kannämna att styrnsnäckan var helt torr när jag tittade efter i vintras, ärnu fylld.

Är det någon som vet hur man justerar en ZF, jag vet naturligtvis hur själva processen går till men inte lika säker på hur det görs för att uppnå bra resultat. Måste nog också nämna att det känns som om själva armen som håller styrstagen har halkat ned, den slår i undre bärarmen. Kan självajusteringsskruven släppa från armen?

Har också funderingar kring styrstagen, har hört att av de yttre ska vara kortare men är inte säker på att det gäller äldre 105or. Har monterat nya hjullager och de är ju koniska, kan jag ha dragit åt de för lite?

Tacksam för tips och råd.

Mvh

Mattias Rehn

Jan Andersson
    Deltagare

Hej!

Jag tror att ett stort glapp oftas beror på att både styrväxel och hjälpstyrarmen brukar vara slitna. Det finns sätt att reperera dom. Hos classic Alfa finns kompletta styrväxlar som är renoverade. http://classicalfa.com/categories/105-Coupe-Parts/105-Coupe-Front-Suspension-%26-Steering/

Finns en beskrivning på justering av ZF-styrväxeln här: http://www.veloce.se/9cb02acf-4c2d-4f7e-8007-74760adfdf9f-29.html

Det är stor skillnad att köra en bil med fräsch styrväxel.

Mvh

Janne

janne

Mattias Rehn
    Deltagare

Inlägg av Jan Andersson på 2016-08-30 20:47

Hej!

Jag tror att ett stort glapp oftas beror på att både styrväxel och hjälpstyrarmen brukar vara slitna. Det finns sätt att reperera dom. Hos classic Alfa finns kompletta styrväxlar som är renoverade. http://classicalfa.com/categories/105-Coupe-Parts/105-Coupe-Front-Suspension-%26-Steering/

Finns en beskrivning på justering av ZF-styrväxeln här: http://www.veloce.se/9cb02acf-4c2d-4f7e-8007-74760adfdf9f-29.html

Det är stor skillnad att köra en bil med fräsch styrväxel.

Mvh

Janne

Hej Janne,

och tack för ditt svar.

Hjälpstyrarmen renoverade jag i vintras, tillsammans med alla övriga styrdetaljer, utom styrsnäcka. Misstänker alltså att mina problem är relaterade till styrsnäckan, möjligen i kombination med framvagnsinställning. 

Rackarns massa pengar, ca 7000kr plus frakt, för en genomgången Burman-snäcka. Vet heller inte om dessa passar min Giulia. 

Bra sprängskiss du hittade där, inklusive justeringsanvisningar. En tanke som slår mig är att min styrning kanske inte är centrerad enligt principen de föreslår. Justeringsanvisningen “screw the pin back on gradually until there is no longer angular clearance on the arm” klarar varken min engelska eller tekniska kunskaper att förstå. 

Mvh

Mattias 

Kenneth Larsson
    Deltagare

man gör inte hjulinställningen på det “moderna” sättet med styrsnäcka. Skiljer mot Kuggstångsstyrning oerhört mycket.

Men det behöver man förklara i detalj , då få mekaniker nuförtiden vet skillnaden.

Med styrsnäcka ska man ställa ratten i raktframläget och därefter justera in styrlänkarna i rätt ordning. Som du vet kan ratten inte flyttas på rattstången och har bara ett läge den kan vara i. Med kuggstång kan ratten stå var som helst och funka lika bra i körkänslan. Så funkar det inte på styrsnäcka och det beror på geometrin invändigt i snäckan. Där finns ett “rakt-fram” läge som måste vara just rakt fram och det är det som ratten ger. Rattreturen är i styrsnäckan och funkar bara när det är rätt justeras och där har man en liten dödgång i ratten som gör att bilen inte behöver passas med små korrigeringar hela tiden. Det är dit den söker sig själv när man ska köra rakt fram.

Om detta blir fel har du dödgången på fel ställe och bilen blir konstig i styrkänsla och rattretur funkar dåligt.

Med dina castervinklar kommer du iofs ändå att ha dålig rattretur!

En begagnad snäcka borde man väl kunna uppbringa för en ringa peng..byt packbox i botten fyll upp med styraxelfett och sedan olja.

Mattias Rehn
    Deltagare

Hej, och tack för tips och råd.

Mekanikermiss orsakade problemen, hade monterat lite fel saker.

Det positiva är dock att jag plockade ned hela styrningen och “centrerade” snäckan som satt lite fel, och tillsammans med de nya delarna  så känns styrningen nu mycket bättre och mindre glapp. Ja, iaf så bra den kan kännas med toe-out på cirka 4-5 mm. Blir väl en fjärde framvagnsinställning i år vad det lider.

/Mattias

Kenneth Larsson
    Deltagare

Du ska ligga hyfsat nära 0 på toe-in. Har du toe-out överhuvudtaget blir bilen nervös på vägen och du har dålig rakt-fram stabilitet. Men det är lätt att justera hemma – men knöligt på dessa bilar då då behöver justera på båda styrarmarna då du annars förlorar centreringen i styrsnäckan.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.