Kamaxellägesgivare 2.0 TS

Published by Robert Hultman on

Forum Teknik Kamaxellägesgivare 2.0 TS

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #52817
    Robert Hultman
    Deltagare

      Bilen (147:a) klagar på att motorstyrningen inte fungerar. OBD-koden säger att det är fel på kamaxellägesgivaren.

      Jag har förstått att det är bökigt/dyrt att byta. Men en liten ljusglimt är denna tyska (åtm tyskspråkiga) video som hävdar att det kan vara så att det är smuts på givaren. Med tryckluft kan man blåsa rent den och se om det blir bättre.

      Är det någon här i Stockholm (-strakten) som har tryckluft i sitt garage som skulle kunna låta mig komma och prova att blåsa rent?

      Stockholm

      #52857
      Rickard Bergh
      Deltagare

        tor ja inte på då den är magnetisk givare som känner av blecket och dess urtag för synkroniseringen. smuts spelar ingen roll i detta fallet.
        kolla vad du får upp för parametervärde i diagnosen du kollat med.

        går felkoden och radera utan att den kommer tillbaka eller kommer den tillbaka ?

        går motorn som den ska . har du nyligen bytat kamrem osv. många orsaker som kan göra felkoden.

         

        Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

        #53325
        Eddie Johansson
        Deltagare

          Jag har bytt ett antal kamremmar på 156 2,0 TS 98-03. Det är så att man måste demontera avgaskammens hjul för att byta givaren. Den hårda vägen har jag lärt mig att man byter givaren vid kamremsbyte, alltid. Annars kan man ge sig f på att motorlampan tänds 50 mil efter det man bytt rem. Har haft givare fulla med olja, grus, smuts mm som ändå fungerat. När bitar av en trasig multirem virat sig runt givaren tyckte den inte om det. Så, tyvärr är det bara att göra om kamremsbytet.

          Man kan inte ha för många Alfor bara för lite utrymme.

        Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.