Kamkedja och bensinpåfyllning 159 3.2 JTS
Published by Mikael Bergbom on
- Detta ämne har 10 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 1 september, 2015 kl. 09:50 av
Henrik Lindgren.
-
FörfattareInlägg
-
24 augusti, 2015 kl. 15:43 #29605
Mikael Bergbom
DeltagareJag tycker att kamkedjan låter “hårt” på min 159 3.2 JTS. Jag vet inte om det ska låta så eftersom jag inte har haft bilen sedan den var ny. Det finns inget bytesintervall på kamkedjor och bilen ha bara gått drygt 6500 mil. Bor i Nacka om någon i närheten kan lyssna eller har en likadan motor att jämför med…
Ett irriterande problem med bilen är att jag inte kan fylla upp tanken. Har jag kört slut på tanken kan jag fylla på med max ca 40 liter, därefter slår pumpen ifrån. Såg på ett annat forum att det endast går att fylla tanken på Shell så jag provade. Mycket riktigt, på Shell kunde jag nästan fylla tanken helt. Statoil eller OKQ8 fungerar inte. Har någon annan samma problem och förhoppningsvis hittat en lösning?!
Enligt OKQ8 så beror det på att bensinen skummar upp i röret. Det finns enligt hem macken fler bilar med samma problem. Kanske SHells pumpar går lite långsammare så att det inte skummar lika mycket!?
24 augusti, 2015 kl. 18:07 #29606Övergivna Forumposter
DeltagareFyll i soppan lite långsammare om problemet är att det skummar.
Eller tryck inte fult på pumpen utan tryck endast till hälften.
24 augusti, 2015 kl. 20:45 #29607Mikael Bergbom
DeltagareHar provat att fylla långsamt från början av påfyllning samt provat att “toppfylla” långsamt efter att pumpen slagit ifrån, inget hjälper. Det måste bero på påfyllningsrörets konstruktion till tanken, krökning eller dimension. Kan påfyllningsröret sitta felmonterat, vridet!?
24 augusti, 2015 kl. 22:26 #29608Magnus Berg
DeltagareHar du 2wd eller 4wd?Har hört tidigare att det kan vara problem att fylla 4wd där tanken är delvis delad av kardanen. Att den då bara skulle fylla första delen av tanken och att det inte rinner över ordentligt till den andra.Dock har jag liknande problem som dig med min 2wd Brera. De sista 10-15 litrarna brukar vara kinkiga att få i. Hjälper ibland att låta den vila ~1min innan man fyller i det sista och då tanka med varsam hand. Ibalnd hjälper det även att vrida munstycket 45grader.25 augusti, 2015 kl. 06:20 #29609Hasse Ohlsson
DeltagareJag har en Spider 3.2 4WD den kan ibland vara jobbig att tanka när det är tomt i tanken men fyller jag på oftare så är det aldrig några problem, aldrig under 1/4 tank.
Vad menar du med att kamkedjan låter “hård”? Den skall aldrig behöva bytas utan smörjer den så skall den hålla som andra mekaniska delar i motorn.
HBO
25 augusti, 2015 kl. 07:21 #29610Anders Zetterlund
DeltagareDet låter som kedjan sträckt sig.
Tifosi
27 augusti, 2015 kl. 07:50 #29611Henrik Lindgren
DeltagareDå borde motorlampan tända sig.
27 augusti, 2015 kl. 09:10 #29612Benny Steen
DeltagarePå 80 tals alforna funkar det bättre om man vrider pumphandtaget, till vänster, kl. 9 så att säga.
Är likadant på min 90 tals beemer.29 augusti, 2015 kl. 11:14 #29613Mikael Bergbom
DeltagareHar provat att fylla på långsamt och att vinkla munstycket men inget hjälper. Till er som har liknande problem rekommenderar jag att provtanka på Shell, vore kul att få det bekräfat eller dementerat att det gå bättre att fyll upp där. Deras soppa skummar inte lika mycket av någon anledning…
29 augusti, 2015 kl. 11:19 #29614Mikael Bergbom
DeltagareSka kamkedjan smörjas manuellt eller smörjs den av motorn? Om den och spännare ska smörjas manuellt, hur gör mna och vad smörjer jag med.
Som någon skrev, har kedjan sträckt sig så ska motorlampan börja lysa direkt och det har inte hänt.1 september, 2015 kl. 09:50 #29615Henrik Lindgren
DeltagareKedjan smörjs av motorn. Inget du behöver tänka på mer en att göra service med rätt intervaller.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.