Kamrem 159 1750tbi
Published by Övergivna Forumposter on
- Detta ämne har 30 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast 14 december, 2018 kl. 14:10 av Rickard Bergh.
-
FörfattareInlägg
-
19 mars, 2014 kl. 08:32 #11808
Någon som har erfarenhet av kamremmar på 159 1750tbi?
Pratade med verkstaden igår och dem tyckte det var dags att byta redan, min har gått 3500mil och den är en -10:a. Bytesintervallet är tydligen
10000mil eller 4år… Hmmm segt att byta redan. (7000:-) Dem sa att det inte var helt ovanligt med vattenpumpar som pajar med följd att kamremmen går av.
Någon som har koll på det eller hört nåt om haverier…?
Calle
19 mars, 2014 kl. 11:34 #11809Inlägg av Calle Persson på 2014-03-19 08:32
Dem sa att det inte var helt ovanligt med vattenpumpar som pajar med följd att kamremmen går av.
Det påståendet kommer att skapa många höga skratt här Går kamremmen av så spelar det ingen roll längre om vattenpumpen pajar eller inte. Då har man liksom många och större problem.
Dem brukar vilja byta vattenpump på många bilar eftersom den drivs av kamremmen. Det är tråkigt att behöva göra jobbet mellan kamremsbyten om pumpen skulle börja bli dålig. Om pumpen pajar, då kan kamremmen ta skada, och inte tvärtom.
Visst kan det kännas tungt med 7000 var 4é år. Men var glad att du inte har en gammal V6:a som ska bytas var tredje år och till dubbla kostnaden jömfört med din, om det görs av auktoriserad verkstad.
Johannes
19 mars, 2014 kl. 16:00 #11810Hmm inte för att vara näsvis men tror att det var det jag skrev : ” vattenpumpen som pajar med följd att kamremmen går av” .
19 mars, 2014 kl. 16:42 #11811Inlägg av Calle Persson på 2014-03-19 16:00
Hmm inte för att vara näsvis men tror att det var det jag skrev : ” vattenpumpen som pajar med följd att kamremmen går av” .
Ja, nu ser jag det.
Hursom, att byta vattenpumpen är en liten kostnad i sammanhanget.
Johannes
19 mars, 2014 kl. 20:49 #11812Inlägg av Calle Persson på 2014-03-19 08:32
Någon som har erfarenhet av kamremmar på 159 1750tbi?
Pratade med verkstaden igår och dem tyckte det var dags att byta redan, min har gått 3500mil och den är en -10:a. Bytesintervallet är tydligen
10000mil eller 4år… Hmmm segt att byta redan. (7000:-) Dem sa att det inte var helt ovanligt med vattenpumpar som pajar med följd att kamremmen går av.
Någon som har koll på det eller hört nåt om haverier…?
Calle
intervallen är 10500 mil eller 4 år , vilket som först uppnås. ca 3,2 h jobb med byte vattenpumpen med och återfyllning.
priset är helt ok inkl kamrems grejorna. vattenpump och glykolen.
Rickard
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
19 mars, 2014 kl. 21:04 #11813Hur är det? Rekommenderas det vattenpumpsbyte samtidigt som kamrem på Tbi:n också? Som på TS och V6? Ska byta min 2015…
Jag läste i gamla forumet om någon som åkt på vattenpumpshaveri på en Tbi, men blev inget större haveri. Bara yttre läckage? Han hade också hört att det var en svaghet & ställde frågan om andra drabbats. Men fick inga svar.
Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
22 mars, 2014 kl. 09:08 #11814Yes, dem byter vattenpumpen samtidigt. Det verkar vara den som är problemet egentligen…
3 april, 2014 kl. 11:25 #11815Hur vet man att vattenpumpen är på gång att ge upp, läckage, oljud? Min har gått ca 3200 mil.
3 april, 2014 kl. 20:21 #11816Enligt landvetter bil som är alfa auktiserad verkstad sa de att kamrems intervall på 159 2.0 jtdm är 15.000 mil eller 4 år.Hur kan det vara så stor skillnad mellan 1750 och en 2.0 jtdm??
5 april, 2014 kl. 08:22 #11817Inlägg av Nusret Ljevo på 2014-04-03 20:21
Enligt landvetter bil som är alfa auktiserad verkstad sa de att kamrems intervall på 159 2.0 jtdm är 15.000 mil eller 4 år.Hur kan det vara så stor skillnad mellan 1750 och en 2.0 jtdm??
olika motorer och olika dragnings sätt av remmen. olika vridmoment osv osv. finns hur många olika faktorer som påverkar.
man kan inte jämföra på det viset.. remmarna är olika breda.tjocka olika uppbyggda.Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
5 april, 2014 kl. 09:51 #11818Det är inte många som kör så mycket så att remmen ska bytas efter 15000 mil heller, i praktiken kommer dom flesta att få byta jtdm-remmen på 4årsintervallen. Det hade ju varit trevligt med en längre tidsintervall när man har så höga mil på remmen.
Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17
5 april, 2014 kl. 16:28 #11819Fattar inte riktigt det med 4 års intervall?Tex,min 159 är från 2011 och har gått nu 9000 mil,så jag kommer byta kamrem vid 15.000 mil.Det är antal mil som avgör kamremsbyte inte 4 år vad jag fattar?
5 april, 2014 kl. 16:31 #11820Remmen ska bytas vid 15000 mil ELLER när den är 4 år gammal så det är det man uppnår först som gäller.
Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17
5 april, 2014 kl. 17:33 #11821Nu fattar jag.Min bil var första gången i trafik 2011 och tillverkades 2010 i oktober.Måste jag byta kamrem nästa år eller va blir det nu?
5 april, 2014 kl. 19:27 #11822Remmen spändes ju upp när bilen tillverkades så rimligen är det det som gäller inte när den togs i trafik!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.