Kamrem 2,5V6

Published by Frank Pino on

Forum Teknik Kamrem 2,5V6

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 27 totalt)
  • Författare
    Frank Pino
    Deltagare

Med risk för att blotta min okunskap

Vilka delar behövs för att göra ett kamremsbyte på en 2,5 liters V6a? Kamrem, remspännare, löphjul, vattenpump, ventilkåpspackningar är väl basen, men vad mer bör man tänka på och införskaffa?

Sen den vanliga frågan, var ska man vända sig för att köpa dessa delar original och billigt? Eller finns det “piratdelar” som är minst lika bra?

Alfapino

Multirem med spännare och löphjul. Kamlås och tdc klocka behövs med. 

Thomas Sjölin
    Deltagare

Utöver de saker du redan nämnt, om du nu ska göra jobbet själv, är det kamlåsningsverktyg du behöver, eventuellt även vakuumklocka.

Kamremssats och vattenpump finnes på de flesta reservdelssajter till hyfsad kurs. Mister Auto, reservdelar 24 och dylika. SKF, Continental eller Gates. 

Se till att vattenpumpen har metallimpeller och inte plast.

Kamlåsningsverktyg har jag sett på ebay, annars finns det säkert någon i klubben som kan låna ut.

Roger Forsberg
    Deltagare

Verktyg, http://www.totallyalfa.com/

Vattenpump och termostat från Shop4Parts, https://www.shop4parts.co.uk/

Kamrem och multirem från mister-auto. 

GTV 916 3.0 24V -97

Mats Forssén
    Moderator

Inlägg av Frank Pino på 2015-10-17 18:22

Vilka delar behövs för att göra ett kamremsbyte på en 2,5 liters V6a? Kamrem, remspännare, löphjul, vattenpump, ventilkåpspackningar är väl basen, men vad mer bör man tänka på och införskaffa?

Sen den vanliga frågan, var ska man vända sig för att köpa dessa delar original och billigt? Eller finns det “piratdelar” som är minst lika bra?

Är det 12v eller 24v?

#71 Abarth 695 Assetto Corse Evo

Frank Pino
    Deltagare

Inlägg av Mats Forssén på 2015-10-17 20:55

Inlägg av Frank Pino på 2015-10-17 18:22

Är det 12v eller 24v?

Det är en 24V. Årsmodell 2004. Sitter i en 156a!

Alfapino

Martin Frykstam
    Deltagare

Min erfarenhet av totallyalfas kamlås är sådär , kommer att skaffa andra till nästa rembyte.

Roger Forsberg
    Deltagare

Inlägg av Martin Frykstam på 2015-10-19 10:38

Min erfarenhet av totallyalfas kamlås är sådär , kommer att skaffa andra till nästa rembyte.

Jaså, vad är det för fel på dom? Tips på annat ställe att köpa? Jag har inte handlat av dom ännu, men behöver snart till min bil.

GTV 916 3.0 24V -97

Kenneth Larsson
    Deltagare

MArtin – vad baserar du din åsikt på? 

Det är bra att veta med vad man har att göra när man köper så viktiga prylar som kamlås! 

Sitter du kanske på Alfa’s originalritningar och har scannat och jämfört? 

På min GTV 3,0 så hade jag problemet att dom inte passade på en av kamaxlarna….men när allt var lossat och skulle återmonteras passade dom perfekt. Dvs kammarna var ej rätt monterade innan – under förutsättning att kamlåsen är rätt!

Martin Frykstam
    Deltagare
    Jag kan inte avgöra om det haft någon praktisk betydelse, bilen har gått bra. Tyckte ytan var grov men framförallt att formen stämde dåligt. Vinkeln på urfräsningen stämde bra men spetsen hade fel form, man kunde se efteråt hur spetsen på loben gjort ett avtryck i jiggen. Borde kanske inte ens ha använt dem men det var inte läge att vänta på nya. Och med tanke på leveranstiden och bristen på kommunikation har jag inte orkat reklamera dem.

På bilderna nedan är remhjulen frikopplade, kammarna inpassade i jiggarna efter bästa förmåga.

Länkarna nedan är i full upplösning.

Martin, tack för bilderna. De såg verkligen inte bra ut!

Roger Forsberg
    Deltagare

Ingen som har tips på vart man köper bra kamlås?

Vill ju inte köpa dåliga grejer. 

GTV 916 3.0 24V -97

Thomas Bodén
    Deltagare

Martin>>> Jag hade samma problem på ett av låsen som du beskriver. Reklamationen var smidigare än köpet från TotallyAlfa. Jag skickade ett mail med foto på den felaktiga profilen och tre dagar senare landade ett nytt lås i min brevlåda. I övrigt funkar de bra eftersom de inte ska hålla fast kammarna utan bara se till att de inte kan röra sig. 

156 GTA Sportwagon

Martin Frykstam
    Deltagare

Thomas >>> Ska testa att kontakta dem. Borde som sagt gett dem chansen att åtgärda direkt. (Ursäkta OT Frank!)

Kan tilläggas att övriga verktyg jag köpte från totallyalfa var enkla men fungerade utmärkt.

Patrik Jansson
    Deltagare

Hejsan,

Får jag fråga vrför måste man låsa kammarna vid kamremsbytet ? funderar på att köpa en 156:a och kamremmen är butt 2013 och ca 4000 mil sedan men tror det kan vara läge att byta den nu ? Kan man inte bara ta bort den gamla remmen utan att låsa något så länge man inte rör kammar elle vevaxel ? Byta av spännare och rem samt löphjul räcker inte det ?

/Patrik

Mina fordon:
    Alfa Romeo Alfetta 1.8 1974
    Alfa Romeo Alfetta 1,8 1975
    Alfa Romeo 156 2,0 Ts Selespeed 1998
    Alfa romeo 156 2,5 V6 1999
    Alfa Romeo 159 3,2 Q4 2006
    Alfa Romeo Spider 1750 tbi 2010
    Kawasaki KZ1000R2 Eddie Lawson Replika 1983
    Formula F20LS 4,3 V6 Båt 1981

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 27 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.