Kamrem 2,5V6
Published by Frank Pino on
- Detta ämne har 26 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast 13 oktober, 2017 kl. 09:49 av
Martin Sipek.
-
FörfattareInlägg
-
17 oktober, 2015 kl. 18:22 #30100
Frank Pino
DeltagareMed risk för att blotta min okunskap
Vilka delar behövs för att göra ett kamremsbyte på en 2,5 liters V6a? Kamrem, remspännare, löphjul, vattenpump, ventilkåpspackningar är väl basen, men vad mer bör man tänka på och införskaffa?
Sen den vanliga frågan, var ska man vända sig för att köpa dessa delar original och billigt? Eller finns det “piratdelar” som är minst lika bra?
Alfapino
17 oktober, 2015 kl. 20:16 #30101Kristofer Björklund
DeltagareMultirem med spännare och löphjul. Kamlås och tdc klocka behövs med.
17 oktober, 2015 kl. 20:21 #30102Thomas Sjölin
DeltagareUtöver de saker du redan nämnt, om du nu ska göra jobbet själv, är det kamlåsningsverktyg du behöver, eventuellt även vakuumklocka.
Kamremssats och vattenpump finnes på de flesta reservdelssajter till hyfsad kurs. Mister Auto, reservdelar 24 och dylika. SKF, Continental eller Gates.
Se till att vattenpumpen har metallimpeller och inte plast.
Kamlåsningsverktyg har jag sett på ebay, annars finns det säkert någon i klubben som kan låna ut.
17 oktober, 2015 kl. 20:35 #30103Roger Forsberg
DeltagareVerktyg, http://www.totallyalfa.com/
Vattenpump och termostat från Shop4Parts, https://www.shop4parts.co.uk/
Kamrem och multirem från mister-auto.
GTV 916 3.0 24V -97
17 oktober, 2015 kl. 20:55 #30104Mats Forssén
ModeratorInlägg av Frank Pino på 2015-10-17 18:22
Med risk för att blotta min okunskap
Vilka delar behövs för att göra ett kamremsbyte på en 2,5 liters V6a? Kamrem, remspännare, löphjul, vattenpump, ventilkåpspackningar är väl basen, men vad mer bör man tänka på och införskaffa?
Sen den vanliga frågan, var ska man vända sig för att köpa dessa delar original och billigt? Eller finns det “piratdelar” som är minst lika bra?
Är det 12v eller 24v?
#71 Abarth 695 Assetto Corse Evo
19 oktober, 2015 kl. 09:23 #30105Frank Pino
DeltagareInlägg av Mats Forssén på 2015-10-17 20:55
Inlägg av Frank Pino på 2015-10-17 18:22
Med risk för att blotta min okunskap
Vilka delar behövs för att göra ett kamremsbyte på en 2,5 liters V6a? Kamrem, remspännare, löphjul, vattenpump, ventilkåpspackningar är väl basen, men vad mer bör man tänka på och införskaffa?
Sen den vanliga frågan, var ska man vända sig för att köpa dessa delar original och billigt? Eller finns det “piratdelar” som är minst lika bra?
Är det 12v eller 24v?
Det är en 24V. Årsmodell 2004. Sitter i en 156a!
Alfapino
19 oktober, 2015 kl. 10:38 #30106Martin Frykstam
DeltagareMin erfarenhet av totallyalfas kamlås är sådär
, kommer att skaffa andra till nästa rembyte.
19 oktober, 2015 kl. 16:38 #30107Roger Forsberg
DeltagareInlägg av Martin Frykstam på 2015-10-19 10:38
Min erfarenhet av totallyalfas kamlås är sådär
, kommer att skaffa andra till nästa rembyte.
Jaså, vad är det för fel på dom? Tips på annat ställe att köpa? Jag har inte handlat av dom ännu, men behöver snart till min bil.
GTV 916 3.0 24V -97
19 oktober, 2015 kl. 19:03 #30108Kenneth Larsson
DeltagareMArtin – vad baserar du din åsikt på?
Det är bra att veta med vad man har att göra när man köper så viktiga prylar som kamlås!
Sitter du kanske på Alfa’s originalritningar och har scannat och jämfört?
På min GTV 3,0 så hade jag problemet att dom inte passade på en av kamaxlarna….men när allt var lossat och skulle återmonteras passade dom perfekt. Dvs kammarna var ej rätt monterade innan – under förutsättning att kamlåsen är rätt!
19 oktober, 2015 kl. 22:13 #30109Martin Frykstam
DeltagareJag kan inte avgöra om det haft någon praktisk betydelse, bilen har gått bra. Tyckte ytan var grov men framförallt att formen stämde dåligt. Vinkeln på urfräsningen stämde bra men spetsen hade fel form, man kunde se efteråt hur spetsen på loben gjort ett avtryck i jiggen. Borde kanske inte ens ha använt dem men det var inte läge att vänta på nya. Och med tanke på leveranstiden och bristen på kommunikation har jag inte orkat reklamera dem.På bilderna nedan är remhjulen frikopplade, kammarna inpassade i jiggarna efter bästa förmåga.
Länkarna nedan är i full upplösning.
20 oktober, 2015 kl. 08:46 #30110Michael Manolescu
DeltagareMartin, tack för bilderna. De såg verkligen inte bra ut!
27 oktober, 2015 kl. 13:33 #30111Roger Forsberg
DeltagareIngen som har tips på vart man köper bra kamlås?
Vill ju inte köpa dåliga grejer.
GTV 916 3.0 24V -97
28 oktober, 2015 kl. 04:54 #30112Thomas Bodén
DeltagareMartin>>> Jag hade samma problem på ett av låsen som du beskriver. Reklamationen var smidigare än köpet från TotallyAlfa. Jag skickade ett mail med foto på den felaktiga profilen och tre dagar senare landade ett nytt lås i min brevlåda. I övrigt funkar de bra eftersom de inte ska hålla fast kammarna utan bara se till att de inte kan röra sig.
156 GTA Sportwagon
28 oktober, 2015 kl. 08:50 #30113Martin Frykstam
DeltagareThomas >>> Ska testa att kontakta dem. Borde som sagt gett dem chansen att åtgärda direkt. (Ursäkta OT Frank!)
Kan tilläggas att övriga verktyg jag köpte från totallyalfa var enkla men fungerade utmärkt.
12 oktober, 2017 kl. 11:15 #30114Patrik Jansson
DeltagareHejsan,
Får jag fråga vrför måste man låsa kammarna vid kamremsbytet ? funderar på att köpa en 156:a och kamremmen är butt 2013 och ca 4000 mil sedan men tror det kan vara läge att byta den nu ? Kan man inte bara ta bort den gamla remmen utan att låsa något så länge man inte rör kammar elle vevaxel ? Byta av spännare och rem samt löphjul räcker inte det ?
/Patrik
Mina fordon:
Alfa Romeo Alfetta 1.8 1974
Alfa Romeo Alfetta 1,8 1975
Alfa Romeo 156 2,0 Ts Selespeed 1998
Alfa romeo 156 2,5 V6 1999
Alfa Romeo 159 3,2 Q4 2006
Alfa Romeo Spider 1750 tbi 2010
Kawasaki KZ1000R2 Eddie Lawson Replika 1983
Formula F20LS 4,3 V6 Båt 1981 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.