Kamrem 2,5V6

Published by Frank Pino on

Forum Teknik Kamrem 2,5V6

Visar 12 inlägg - 16 till 27 (av 27 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #30115
    Martin Sipek
    Deltagare

    Inlägg av Patrik Jansson på 2017-10-12 11:15

    Hejsan,

    Får jag fråga vrför måste man låsa kammarna vid kamremsbytet ? funderar på att köpa en 156:a och kamremmen är butt 2014 och ca 4000 mil sedan men tror det kan vara läge att byta den nu ? Kan man inte bara ta bort den gamla remmen utan att låsa något så länge man inte rör kammar elle vevaxel ? Byta av spännare och rem samt löphjul räcker inte det ?

    /Patrik

    Mycket bra fråga tycker jag.

    Lämnade min 166:a 3,0 2003 24V till en enkel bilverkstad I Tjeckien som påstod att de kunde byta kamremmen för ca 900:- SEK

    Jag frågade om de har kamlåsningsverktyg samt mätklocka och skickade med instruktionen, men de sa att det inte skulle vara något problem även om de inte hade dem vilket gjorde mig misstänksam men min svåger sa att det var en seriös verkstad och att en av mekanikerna hade jobbat på Alfor tidigare så de fick göra jobbet. Bad att få tillbaka den gamla kammremmen för att kolla den då det var 7 år sedan sista bytet men bara 1500mil. Remmen såg frisk ut och bilen går som ett skållat troll, så de gjorde rätt utan verktygen. Enda kommentarena var att själva skruven som håller remskivan sitter som fan och att det var väldigt trångt.

    #30116

    Ojoj… nej inte byta utan diverse verktyg. 

    de fyra kammarna har ingen som helst vilja att ligga kvar i exakt samma läge när du gräver runt med flytande kamdrev, försöker hälta dit remmen, justerar spännaren osv osv osv. Det kan teoretiskt gå att byta utan kamlås då det finns diverse märkningar bak på kammarna men utan kamlås vet su ju inte vilka av alla tio märken som är rätt. Lite som kommunism – funkar i teorin men inte i praktiken! 

    Och det var bara kamlåsen. Har du inte indikatorklocks i ettans tändstiftshål för att påvisa när kolven är exakt i översta dödläge hur ska du då veta att motorn står i rätt nolläge? Du tappar tiotals hk på minsta lilla felvinkel på kammarna, du får värdelösa avgasvärden och du får en jäkligt lumpen och orolig gång på tomgång. Inget kul alls att köra så på en annars silkeslen bussosexa. 

    Kamlås och indikatorklocka alla dagar. 900kr för kamremsbyte hade jag inte velat se utan att få magsår! 

    Som exempel: en 3.2 GTA med 250hk där man byter rem med fel kamlås (dvs 2.5/3.0lås) tappar så mycket att den har bara drygt 200-220hk efteråt enligt dynomätningar i england. 

    '06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

    #30117
    Martin Sipek
    Deltagare

    Inlägg av Fredrik Assarsson på 2017-10-12 14:42

    Ojoj… nej inte byta utan diverse verktyg. 

    de fyra kammarna har ingen som helst vilja att ligga kvar i exakt samma läge när du gräver runt med flytande kamdrev, försöker hälta dit remmen, justerar spännaren osv osv osv. Det kan teoretiskt gå att byta utan kamlås då det finns diverse märkningar bak på kammarna men utan kamlås vet su ju inte vilka av alla tio märken som är rätt. Lite som kommunism – funkar i teorin men inte i praktiken! 

    Och det var bara kamlåsen. Har du inte indikatorklocks i ettans tändstiftshål för att påvisa när kolven är exakt i översta dödläge hur ska du då veta att motorn står i rätt nolläge? Du tappar tiotals hk på minsta lilla felvinkel på kammarna, du får värdelösa avgasvärden och du får en jäkligt lumpen och orolig gång på tomgång. Inget kul alls att köra så på en annars silkeslen bussosexa. 

    Kamlås och indikatorklocka alla dagar. 900kr för kamremsbyte hade jag inte velat se utan att få magsår! 

    Som exempel: en 3.2 GTA med 250hk där man byter rem med fel kamlås (dvs 2.5/3.0lås) tappar så mycket att den har bara drygt 200-220hk efteråt enligt dynomätningar i england. 

    Tja du, de verkar ha gjort rätt I mitt fall då bilen aldrig gått så bra som nu, man kanske ska ha lite tur ibland, he he.

    Kan det vara så att du hellre betalar 9000:- och får bättre vibbar då, gärna för mig, men jag får sämre vibbar av 9000:-. Tjänster I Tjeckien är inte överdrivna I pris som I Sverige, dvs en bilmekaniker tjänar inte “nästan lika mycket” efter skatt som en läkare.

    #30118
    Thomas Sjölin
    Deltagare

    Tycker det är lite för mycket av ett lotteri att chansa. Visst, det kan gå bra om man har tur men det kan också gå riktigt illa och man står där med en bil som inte går köra alls. Två ytterligheter förvisso, det kan hamna var som helst mellan också. Själv var jag kanske överdrivet noga när jag bytte på min men jag hade alla verktyg och gjorde precis som man ska och resultatet blev som jag hoppades. Tack vare lånade verktyg, tack återigen för lånet, så kostade hela kalaset bara delarna.

    Då jag ändå tänkt behålla bilen så länge den lever, vilket nog blir väldigt länge med tanke på att jag gör allt jag kan för att den ska vara i toppskick, så ska jag köpa egna verktyg. De kostar inte så blodigt mycket ändå och de kan vara till hjälp till andra också.

    #30119
    Thomas Sjölin
    Deltagare

    Inlägg av Patrik Jansson på 2017-10-12 11:15

    Hejsan,

    Får jag fråga vrför måste man låsa kammarna vid kamremsbytet ? funderar på att köpa en 156:a och kamremmen är butt 2014 och ca 4000 mil sedan men tror det kan vara läge att byta den nu ? Kan man inte bara ta bort den gamla remmen utan att låsa något så länge man inte rör kammar elle vevaxel ? Byta av spännare och rem samt löphjul räcker inte det ?

    /Patrik

    Tre år och 4000 mil? Gjordes jobbet med nya löphjul och spännare senast känns det onödigt tidigt. När jag bytte min förra sommaren hade det gått 8 år och drygt 5000 mil och remmen såg hur fin ut som helst. Dock är det sällan remmarna som är problemet, det brukar vara spännaren som ger upp på 24V-busson. Dock kan det ju vara så att vattenpumpen aldrig är bytt så det kan vara värt göra bara för att få den bytt. Det är iaf att rekommendera att byta den om den aldrig är bytt sedan bilen var ny. Risken är annars att du måste göra om allt om den ger upp mellan kamremsbytena och man måste lossa kamremmen för att få bort den. En lossad rem är en kass rem. Min vattenpump gav upp efter 11000 mil och 12 år. Hade “turen” att den började ge upp precis innan mitt redan planerade kamremsbyte. Hade dock tänkt byta den hur som helst så det var bara rätt tajming.

    #30120
    Patrik Jansson
    Deltagare

    Inlägg av Thomas Sjölin på 2017-10-12 16:13

    Inlägg av Patrik Jansson på 2017-10-12 11:15

    Hejsan,

    Får jag fråga vrför måste man låsa kammarna vid kamremsbytet ? funderar på att köpa en 156:a och kamremmen är butt 2014 och ca 4000 mil sedan men tror det kan vara läge att byta den nu ? Kan man inte bara ta bort den gamla remmen utan att låsa något så länge man inte rör kammar elle vevaxel ? Byta av spännare och rem samt löphjul räcker inte det ?

    /Patrik

    Tre år och 4000 mil? Gjordes jobbet med nya löphjul och spännare senast känns det onödigt tidigt. När jag bytte min förra sommaren hade det gått 8 år och drygt 5000 mil och remmen såg hur fin ut som helst. Dock är det sällan remmarna som är problemet, det brukar vara spännaren som ger upp på 24V-busson. Dock kan det ju vara så att vattenpumpen aldrig är bytt så det kan vara värt göra bara för att få den bytt. Det är iaf att rekommendera att byta den om den aldrig är bytt sedan bilen var ny. Risken är annars att du måste göra om allt om den ger upp mellan kamremsbytena och man måste lossa kamremmen för att få bort den. En lossad rem är en kass rem. Min vattenpump gav upp efter 11000 mil och 12 år. Hade “turen” att den började ge upp precis innan mitt redan planerade kamremsbyte. Hade dock tänkt byta den hur som helst så det var bara rätt tajming.

    Såg nu att jag skrev fel år den är bytt 2013 men jag får nog låna kamlåsnings verktyg men sen måste man väl ha verktyg när man spänner nya remmen ?

    Mina fordon:
    Alfa Romeo Alfetta 1.8 1974
    Alfa Romeo Alfetta 1,8 1975
    Alfa Romeo 156 2,0 Ts Selespeed 1998
    Alfa romeo 156 2,5 V6 1999
    Alfa Romeo 159 3,2 Q4 2006
    Alfa Romeo Spider 1750 tbi 2010
    Kawasaki KZ1000R2 Eddie Lawson Replika 1983
    Formula F20LS 4,3 V6 Båt 1981

    #30121
    Thomas Sjölin
    Deltagare

    Det går nog spänna utan specialverktyg men det blir lite knepigt, särskilt att få rätt spänn på remmen. Det sitter så tokigt till att det är svårt komma åt med andra verktyg.

    #30122

    Inlägg av Martin Sipek på 2017-10-12 14:56

    Inlägg av Fredrik Assarsson på 2017-10-12 14:42

    Ojoj… nej inte byta utan diverse verktyg. 

    de fyra kammarna har ingen som helst vilja att ligga kvar i exakt samma läge när du gräver runt med flytande kamdrev, försöker hälta dit remmen, justerar spännaren osv osv osv. Det kan teoretiskt gå att byta utan kamlås då det finns diverse märkningar bak på kammarna men utan kamlås vet su ju inte vilka av alla tio märken som är rätt. Lite som kommunism – funkar i teorin men inte i praktiken! 

    Och det var bara kamlåsen. Har du inte indikatorklocks i ettans tändstiftshål för att påvisa när kolven är exakt i översta dödläge hur ska du då veta att motorn står i rätt nolläge? Du tappar tiotals hk på minsta lilla felvinkel på kammarna, du får värdelösa avgasvärden och du får en jäkligt lumpen och orolig gång på tomgång. Inget kul alls att köra så på en annars silkeslen bussosexa. 

    Kamlås och indikatorklocka alla dagar. 900kr för kamremsbyte hade jag inte velat se utan att få magsår! 

    Som exempel: en 3.2 GTA med 250hk där man byter rem med fel kamlås (dvs 2.5/3.0lås) tappar så mycket att den har bara drygt 200-220hk efteråt enligt dynomätningar i england. 

    Tja du, de verkar ha gjort rätt I mitt fall då bilen aldrig gått så bra som nu, man kanske ska ha lite tur ibland, he he.

    Kan det vara så att du hellre betalar 9000:- och får bättre vibbar då, gärna för mig, men jag får sämre vibbar av 9000:-. Tjänster I Tjeckien är inte överdrivna I pris som I Sverige, dvs en bilmekaniker tjänar inte “nästan lika mycket” efter skatt som en läkare.

    Alltså missförstå mig rätt nu. Det är inte “vibbarna” som får mig att lägga 9000kr istället för 900kr. Om du börjat byta rem så kommer du efter bara en timme förstå att ingen i Sverige kan någonsin ha råd att betala sina verkstadskostnader eller ens verktygsslitage på 900kr för arbetet på rembyte. 

    Jag gav det en helg på en 166. Den helgen innefattade ALLA skruvar som håller innerskärmen sönderrostade. Redan där gick över 1h arbete. Sedan var spännaren hemma”fixad” och var en lång historia att få loss (runddragen skruvskalle), 1h till, sedan var en skruv till ett löphjul runddragen att det var tur och skicklighet som fick loss den på nåd. 1h till minst. 

    Sedan hoppade vevaxeln till en mm när jag jobbade. Tillbaka till att nollställa ALLT igen. Gissa hur lång tid? 

    Sedan ska alla kamdrev lossas med avdragare. Gissar på 1h med lite extra trassel? 

    Dessutom ska servovätskebehållaren demonteras lite på 166. Där fördvann mer tid. Liten terapistund med att sanera servovätska från halva golvet då någon ägare lekt med en slang med dålig montering som följd. 1h till.

    Är remmen ens lossad nu? Nej nu är det dags att lossa vevaxelns remskiva. Ok, snabbt gjort med mutterpicka. 

    Det var ju kamlåsen också – lossa 4 kamlageröverfall, inse att gorillamecken dragit sönder 5 kamlagergängor före dig och ställ dig och maskera upp hela motorn för att inga metallspån hamnar i motorn. Borra ur gängorna från apan som förstört det tidigare och börja dra i gänginsatser. 1h senare? Nej, ett par timmar senare. 

    Men sen kan remmen lossas. Halvvägs klar. En hrl arbetsdag hargåttoch kunden tycker att det ska kosta 900kr? Ser du min poäng?  

    Återmonteting går lätt på 2h när man vill vara noggrann. 

    Sedan byta multiremmen eftersom att man ändå pillar där. Spännaren knäcks för den har suttit där i 20år. 1h extra arbete att få loss i bitar. Apan från tidigare har dragit sönder gängan till ett löphjul så att en ny större sats insatsgängor måste inhandlas, tappar någon timme till. 

    På med multirem igen och dra runt motorn för hsnd ett flertal varv. Dubbelkolla kamrdmspänning, evrntuellt göra om arbetet då spännaren slackat sig efter at kamremmen vandrat in från ytterkant av dreven till att vars centrersd på dreven. Tsppa 1.5h till

    Sedan är du redo att sätta tillbaka kåpor och hjulhus samt provstarta bilen. 

     

    Och innan dess ska allt ovanpå hela motorn med insug osv osv plockas bort för att ens börja komma åt kammarna.

    Jag hade inte litat på ett 900kr jobb.  jag köpte verktyg för närmare 2500kr och lånade ändå 2 verktyg från en vän. Plus remkittet och multiremmen. Och då har jag inte ens bytt vattenpumpen på en timme till och ca 1000kr extra. 

    En del av mig tycker att 9000kr på verkstad är ett snällt pris men jag tycker att har man snitsen inne på det och allt tillhands har britterna hittat helt rätt med sin prissättning på ca 4500kr. Det hade aldrig lönat sig att göra själv om vi hade samma pris. 

    '06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

    #30123
    Thomas Sjölin
    Deltagare

    Ja, är nästan värt att köra till England och få det gjort där i samband med en semestertripp.

    #30124
    Björn Hedberg
    Deltagare

    Läste i tråden att vi mekaniker skulle tjäna “nästan” lika mycket som en läkare,jag säger att det kunde inte vara mera fel , däremot min bror som är rörmokare ligger dock nära .I Sverige har vi mycket högre omkostnader i form av hyra, uppvärmning och framför allt Skatt och att leverantören har saltat delarna ordentligt.

    #30125
    Martin Sipek
    Deltagare

    Inlägg av Thomas Sjölin på 2017-10-12 16:13

    Inlägg av Patrik Jansson på 2017-10-12 11:15

    Hejsan,

    Får jag fråga vrför måste man låsa kammarna vid kamremsbytet ? funderar på att köpa en 156:a och kamremmen är butt 2014 och ca 4000 mil sedan men tror det kan vara läge att byta den nu ? Kan man inte bara ta bort den gamla remmen utan att låsa något så länge man inte rör kammar elle vevaxel ? Byta av spännare och rem samt löphjul räcker inte det ?

    /Patrik

    Tre år och 4000 mil? Gjordes jobbet med nya löphjul och spännare senast känns det onödigt tidigt. När jag bytte min förra sommaren hade det gått 8 år och drygt 5000 mil och remmen såg hur fin ut som helst. Dock är det sällan remmarna som är problemet, det brukar vara spännaren som ger upp på 24V-busson. Dock kan det ju vara så att vattenpumpen aldrig är bytt så det kan vara värt göra bara för att få den bytt. Det är iaf att rekommendera att byta den om den aldrig är bytt sedan bilen var ny. Risken är annars att du måste göra om allt om den ger upp mellan kamremsbytena och man måste lossa kamremmen för att få bort den. En lossad rem är en kass rem. Min vattenpump gav upp efter 11000 mil och 12 år. Hade “turen” att den började ge upp precis innan mitt redan planerade kamremsbyte. Hade dock tänkt byta den hur som helst så det var bara rätt tajming.

    Nu blev jag lite skrämd då jag naturligtvis inte bytte spännaren eftersom det bara var 1500 mil sedan den byttes sist och jag visste inte att det är den som brukar ge upp, trodde det var remmen. Någon som vet om spännaren brukar ge upp pga ålder eller miltal?

    #30126
    Martin Sipek
    Deltagare

    Inlägg av Fredrik Assarsson på 2017-10-13 00:19

    Inlägg av Martin Sipek på 2017-10-12 14:56

    Inlägg av Fredrik Assarsson på 2017-10-12 14:42

    Ojoj… nej inte byta utan diverse verktyg. 

    de fyra kammarna har ingen som helst vilja att ligga kvar i exakt samma läge när du gräver runt med flytande kamdrev, försöker hälta dit remmen, justerar spännaren osv osv osv. Det kan teoretiskt gå att byta utan kamlås då det finns diverse märkningar bak på kammarna men utan kamlås vet su ju inte vilka av alla tio märken som är rätt. Lite som kommunism – funkar i teorin men inte i praktiken! 

    Och det var bara kamlåsen. Har du inte indikatorklocks i ettans tändstiftshål för att påvisa när kolven är exakt i översta dödläge hur ska du då veta att motorn står i rätt nolläge? Du tappar tiotals hk på minsta lilla felvinkel på kammarna, du får värdelösa avgasvärden och du får en jäkligt lumpen och orolig gång på tomgång. Inget kul alls att köra så på en annars silkeslen bussosexa. 

    Kamlås och indikatorklocka alla dagar. 900kr för kamremsbyte hade jag inte velat se utan att få magsår! 

    Som exempel: en 3.2 GTA med 250hk där man byter rem med fel kamlås (dvs 2.5/3.0lås) tappar så mycket att den har bara drygt 200-220hk efteråt enligt dynomätningar i england. 

    Tja du, de verkar ha gjort rätt I mitt fall då bilen aldrig gått så bra som nu, man kanske ska ha lite tur ibland, he he.

    Kan det vara så att du hellre betalar 9000:- och får bättre vibbar då, gärna för mig, men jag får sämre vibbar av 9000:-. Tjänster I Tjeckien är inte överdrivna I pris som I Sverige, dvs en bilmekaniker tjänar inte “nästan lika mycket” efter skatt som en läkare.

    Alltså missförstå mig rätt nu. Det är inte “vibbarna” som får mig att lägga 9000kr istället för 900kr. Om du börjat byta rem så kommer du efter bara en timme förstå att ingen i Sverige kan någonsin ha råd att betala sina verkstadskostnader eller ens verktygsslitage på 900kr för arbetet på rembyte. 

    Jag gav det en helg på en 166. Den helgen innefattade ALLA skruvar som håller innerskärmen sönderrostade. Redan där gick över 1h arbete. Sedan var spännaren hemma”fixad” och var en lång historia att få loss (runddragen skruvskalle), 1h till, sedan var en skruv till ett löphjul runddragen att det var tur och skicklighet som fick loss den på nåd. 1h till minst. 

    Sedan hoppade vevaxeln till en mm när jag jobbade. Tillbaka till att nollställa ALLT igen. Gissa hur lång tid? 

    Sedan ska alla kamdrev lossas med avdragare. Gissar på 1h med lite extra trassel? 

    Dessutom ska servovätskebehållaren demonteras lite på 166. Där fördvann mer tid. Liten terapistund med att sanera servovätska från halva golvet då någon ägare lekt med en slang med dålig montering som följd. 1h till.

    Är remmen ens lossad nu? Nej nu är det dags att lossa vevaxelns remskiva. Ok, snabbt gjort med mutterpicka. 

    Det var ju kamlåsen också – lossa 4 kamlageröverfall, inse att gorillamecken dragit sönder 5 kamlagergängor före dig och ställ dig och maskera upp hela motorn för att inga metallspån hamnar i motorn. Borra ur gängorna från apan som förstört det tidigare och börja dra i gänginsatser. 1h senare? Nej, ett par timmar senare. 

    Men sen kan remmen lossas. Halvvägs klar. En hrl arbetsdag hargåttoch kunden tycker att det ska kosta 900kr? Ser du min poäng?  

    Återmonteting går lätt på 2h när man vill vara noggrann. 

    Sedan byta multiremmen eftersom att man ändå pillar där. Spännaren knäcks för den har suttit där i 20år. 1h extra arbete att få loss i bitar. Apan från tidigare har dragit sönder gängan till ett löphjul så att en ny större sats insatsgängor måste inhandlas, tappar någon timme till. 

    På med multirem igen och dra runt motorn för hsnd ett flertal varv. Dubbelkolla kamrdmspänning, evrntuellt göra om arbetet då spännaren slackat sig efter at kamremmen vandrat in från ytterkant av dreven till att vars centrersd på dreven. Tsppa 1.5h till

    Sedan är du redo att sätta tillbaka kåpor och hjulhus samt provstarta bilen. 

     

    Och innan dess ska allt ovanpå hela motorn med insug osv osv plockas bort för att ens börja komma åt kammarna.

    Jag hade inte litat på ett 900kr jobb.  jag köpte verktyg för närmare 2500kr och lånade ändå 2 verktyg från en vän. Plus remkittet och multiremmen. Och då har jag inte ens bytt vattenpumpen på en timme till och ca 1000kr extra. 

    En del av mig tycker att 9000kr på verkstad är ett snällt pris men jag tycker att har man snitsen inne på det och allt tillhands har britterna hittat helt rätt med sin prissättning på ca 4500kr. Det hade aldrig lönat sig att göra själv om vi hade samma pris. 

    Har själv varit med under hela bytet 2 gånger när det gjordes I Sverige så jag är väl medveten om alla moment som måste göras men det var inte poängen. Poängen var just som Thomas och Björn nämner att pga av de högre omkostnaderna, saltade notorna etc I Sverige, kan man åka på en trevlig utflykt med bilen till något annat land och få det gjort samtidigt som I mitt fall, att mekanikern får tillräckligt med pengar för att bli nöjd och villig att jobba på en lördag samtidigt som jag kommer undan med en väldigt låg kostnad, snacka om win, win. By the way remmen hade jag köpt så den ingick inte I priset.

Visar 12 inlägg - 16 till 27 (av 27 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.