Kamrem 3.2
Published by Klas Elf on
- Detta ämne har 46 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 18 april, 2015 kl. 16:47 av Klas Elf.
-
FörfattareInlägg
-
17 mars, 2014 kl. 11:37 #24429
Hej alla Mekare.Jag har handlat en massa delar från England inför kamremsbyte. Remmar, hjul, spännare ,vattenpump, kamlåsverktyg mättklocka etc.Men vad jag inte har beställt är hållarverktyg för kugghjul, spännverktyg för kamrem samt låsverktyg för vevaxelremskiva. Är det nån som har dessa verktyg för uthyrning eller finns de att tillgå i sverige?
Klas
Nån gång blir det en bertone...
17 mars, 2014 kl. 19:55 #24430Enligt min erfarenhet har du redan allt du behöver. Dem verktygen du efterlyser har jag aldrig behövt när jag har bytt kamremm.
Varför vill du låsa kugghjulen när du har redan låst kammarna?
Varför vill du spänna remmen med special verktyg?
Varför vill du låsa vevaxeln?
Notera att jag är amatör och inte utbildad mekaniker
Johannes
17 mars, 2014 kl. 20:25 #24431Jag läste en bil mekaniker instruktion och där stod de verktygen med. Om det funkar utan så är ju det prima.
Nån gång blir det en bertone...
17 mars, 2014 kl. 21:28 #24432Inlägg av Klas Elf på 2014-03-17 20:25
Jag läste en bil mekaniker instruktion och där stod de verktygen med. Om det funkar utan så är ju det prima.ja vill du ha en motor som ev rasar vid uppstarten så kör på utan.
du ska inte lyssna på såna enligt mig korkade uttalande om varför du ska ha en massa special verktyg. när det går att göra det utan.
Du har läst en instruktion på hur det ska göras. gör efter den så blir det rätt.. adaptern och indikator klockan måste du ha för att kolla kolvens ÖD läge. det finns inget sätt o låsa vevaxeln på den motorn. Jiggarna till att låsa kamaxlarna behöver du för att få dom i exakt rätt läge. du ska nämligen släppa på kamrerens skruvar så dom är lösa och följer med då du spänner upp kamremen. dels så måste du ta bort o inte jag minns ett av dreven för att överhuvudtaget få bort kamremen och dit me den nya. det finns ett specialverktyg för att spänna upp kamremen. det är trångt och tajt redan som det är .
så lyd ett gott råd. skaffa dom verktygen som krävs och gör det rätt.
vill du spara ett ras på din motor eller att inte ha en optimal inställd sådan så fine kör utan verktygen. dock så ska du veta att kamaxlarna slår runt då dom väger så exakt på nocken på dessa så den stannar inte i rätt läge utan slår fram eller tillbaka..jag gör aldrig detta utan verktygen som krävs oavsett vilket märke eller motor det är . krävs det specialverktyg så användes dom.
jobbar på auktoriserad verkstad för alfa. fiat. fiat proffesional peugeot och honda. alla har olika verktyg som vi använder oss av..
mvh Rickard
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
17 mars, 2014 kl. 21:32 #24433man behöver något att låsa veven när man skall dra åt muttern som håller remskivan. på 166an körde vi en grov skruvmejsel mellan kopplingskåpan och motorn mot startkransen.
i övrigt har det funkat utmärkt för mig ett flertal gånger med dom vertyg du redan skaffat + nogrannhet och tålamod. kanske dom sistnämnda inte förekommer överallt 😉
17 mars, 2014 kl. 21:41 #24434Tack för alla tips! Jag har alltså köpt klockan för att mäta övre dödläget och kamlås verktygen. Som jag fattade i beskrivningen jag läste så behövde man ett verktyg för att hålla i kamarna när man lossade/ drog åt remhjulet. Alltså att det inte var kamlåsverktyget som höll emot. Detsamma på veven när man losade bulten.
Nån gång blir det en bertone...
17 mars, 2014 kl. 21:50 #24435Inlägg av Klas Elf på 2014-03-17 21:41
Tack för alla tips! Jag har alltså köpt klockan för att mäta övre dödläget och kamlås verktygen. Som jag fattade i beskrivningen jag läste så behövde man ett verktyg för att hålla i kamarna när man lossade/ drog åt remhjulet. Alltså att det inte var kamlåsverktyget som höll emot. Detsamma på veven när man losade bulten.det är ju bra att du har dom grejorna redan.
muttern på veven till remskivan lossar du med mutterdragare. utan problem. mothåll för kamaxlarna kan du köpa ett universal på biltema tex. http://www.biltema.se/sv/Bil—MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Motor/Mothall-kamaxeldrev-191308/
du behöver även en momentnyckel för åtdragning av skruvarna till kamaxelöverfallen. spännaren. då använder jag en 3/8 fäste för dom små momenten. för dom större som skruvarna till kamdreven och muttern på vevaxeln använder jag en 1/2 tums momentnyckel.
det ska vara allt vad du behöver..
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
17 mars, 2014 kl. 22:37 #24436Köpte en sådan här för några månader sedan. klarar 10 – 60Nm så man slipper köpa flera olika. kostade 120 euro. Och Hazet är riktiga grejor.
http://www.ebay.de/itm/360671194577
17 mars, 2014 kl. 23:12 #24437Inlägg av Rickard Bergh på 2014-03-17 21:28
Inlägg av Klas Elf på 2014-03-17 20:25
Jag läste en bil mekaniker instruktion och där stod de verktygen med. Om det funkar utan så är ju det prima.
ja vill du ha en motor som ev rasar vid uppstarten så kör på utan.
mvh Rickard
Med all respekt till dina kunskaper och tacksamhet för din oändliga välvilja att hjälpa oss, men att en mekaniker sager att en motor kommer att rasa vid upstart bara för att man inte använder special verktyg vid kamremsbyte tycker jag är väldigt intressant. Konstigt att ingen av dem tre motorer jag har bytt på har rasat. Vad kan det bero på tro?
Johannes
17 mars, 2014 kl. 23:34 #24438ett tips till, magnetfoten till klockan fastnar ju inte på aluminium från Milano. bakre cylinderraden lutar ju också vilket gör hela arrangemanget vingligt.
tag en bit tjock plattjärn . borra ett hål och fäst järnet i mot toppen i något lämpligt hål avsett för ventilkåpan. nu sitter magnetfoten som “järnet”
18 mars, 2014 kl. 19:00 #24439Inlägg av Johannes Kalousdian på 2014-03-17 23:12
Inlägg av Rickard Bergh på 2014-03-17 21:28
Inlägg av Klas Elf på 2014-03-17 20:25
Jag läste en bil mekaniker instruktion och där stod de verktygen med. Om det funkar utan så är ju det prima.
ja vill du ha en motor som ev rasar vid uppstarten så kör på utan.
mvh Rickard
Med all respekt till dina kunskaper och tacksamhet för din oändliga välvilja att hjälpa oss, men att en mekaniker sager att en motor kommer att rasa vid upstart bara för att man inte använder special verktyg vid kamremsbyte tycker jag är väldigt intressant. Konstigt att ingen av dem tre motorer jag har bytt på har rasat. Vad kan det bero på tro?
ja då är det ren tur för dig att du varit uppmärksam på hur kammarna vrider sig när man släpper remmen. hur du gör är upp till dig . men du ska definitivt inte komma med såna kommentarer till en som undrar och har köpt nästan alla dom verktygen som krävs. kammarna slår runt när man släpper remen utan jiggarna för att låsa dom. intressant o veta hur du har gjort med att lossa kamdreven på kammarna så dom är lösa o snurrar runt med remen när du spänner upp den. ah visst ja du har inte lossat dom och då är inte din motor optimalt inställd.. vad är det som säger att kamremen som sitter på är hundra ? har haft många bilar inne där det har varit en kugge fel på ena kamaxeln.. så för mig är det inte optimal o göra det utan verktygen. det är så klart upp till var o en men du ska inte uppmana någon att göra det utan verktygen för att du har gjort det. han ska ha svar på sina frågor om vad som krävs och om han har allt för jobbet.. väljer killen sen att göra det ändå utan alla verktygen som krävs ja då är det upp till han.
jag har fått in bilar på jobb. både ts . v6 och dieslar där folk har varit duktiga och skullat göra det själv utan verktygen med motorras som ett brev på posten . allt för att dom tror man inte behöver dessa.. eller helt enkelt inte har velat köpa in dom för dom tyckt det var dyrt. med facit i handen hade dom kunnat köpa massor med verktyg för vad det kostade att renovera motorn..
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
18 mars, 2014 kl. 19:03 #24440när det gäller Nm för att spänna bultarna i kamdreven så räcker inte den moment nycklen till då det är upp mot 90 Nm man ska dra med om jag inte minns fel. annars funkar den hur bra som helst. bra märke är det också..
biltema har helt ok momentnycklar för riktigt vettiga pengar. och då båda storlekarna.. 3/8 resp 1/2
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
18 mars, 2014 kl. 20:11 #24441Inlägg av Rickard Bergh på 2014-03-18 19:00
Inlägg av Johannes Kalousdian på 2014-03-17 23:12
Inlägg av Rickard Bergh på 2014-03-17 21:28
Inlägg av Klas Elf på 2014-03-17 20:25
Jag läste en bil mekaniker instruktion och där stod de verktygen med. Om det funkar utan så är ju det prima.
ja vill du ha en motor som ev rasar vid uppstarten så kör på utan.
mvh Rickard
Med all respekt till dina kunskaper och tacksamhet för din oändliga välvilja att hjälpa oss, men att en mekaniker sager att en motor kommer att rasa vid upstart bara för att man inte använder special verktyg vid kamremsbyte tycker jag är väldigt intressant. Konstigt att ingen av dem tre motorer jag har bytt på har rasat. Vad kan det bero på tro?
ja då är det ren tur för dig att du varit uppmärksam på hur kammarna vrider sig när man släpper remmen. hur du gör är upp till dig . men du ska definitivt inte komma med såna kommentarer till en som undrar och har köpt nästan alla dom verktygen som krävs. kammarna slår runt när man släpper remen utan jiggarna för att låsa dom. intressant o veta hur du har gjort med att lossa kamdreven på kammarna så dom är lösa o snurrar runt med remen när du spänner upp den. ah visst ja du har inte lossat dom och då är inte din motor optimalt inställd.. vad är det som säger att kamremen som sitter på är hundra ? har haft många bilar inne där det har varit en kugge fel på ena kamaxeln.. så för mig är det inte optimal o göra det utan verktygen. det är så klart upp till var o en men du ska inte uppmana någon att göra det utan verktygen för att du har gjort det. han ska ha svar på sina frågor om vad som krävs och om han har allt för jobbet.. väljer killen sen att göra det ändå utan alla verktygen som krävs ja då är det upp till han.
Du pratar om kamlåsningverktygen nu . Dom har ju Klas skaffat tillsammans med mätklockan och jag misstänker även Johannes Kalousdian använt dom. Det var dom övriga verktygen (hållarverktyg för kugghjul, spännverktyg för kamrem samt låsverktyg för vevaxelremskiva) hela frågeställnignen handlade om.
Att du har kunder som förstört motorer på grund av dom överskattar sin tekniska kompetens har ju inget alls med vad vi diskuterar.
Byta kamrem är inget man skall göra om man är nybörjare att meka med bilar. Men svårt eller komplicerat är det inte för en normalbegåvad hobbymekaniker.Angående momenent nyckel så har jag en 60-200Nm. Men jag har aldrig behövt lossa kamdreven för att få kamremmen korrekt på plats på dom 5-6 motorer jag bytt på.
30 mars, 2014 kl. 09:35 #24442Jag har rivit ner insug och topplockskåpor och skall snygga till dessa lite inför återmontage.Har någon nått bra tips på leverantör av rostfria bult som ersättning till de befintliga? Ser ju rätt dassiga ut när man målar och putsar upp andra ytor. Skulle även vilja ha ett tips på vart jag köper det gummilänkade upphängningen som är fäst i motorn och stötdämparfästet. Den ser trött ut.
Nån gång blir det en bertone...
23 april, 2014 kl. 07:10 #24443När jag ställt öd och kontrollerar märkningen på kamarna mot toppen såg låg främre avgaskam lite fel. Det bekräftades även när jag tagit av remmen och skulle montera låsverktygen. Jag vred helt enkelt kammen i läge med drevet innan jag fäste låset. Det måste väl vara rätt tänkt? Annars hade jag inte kunnat montera låset. Finns det “grunda” 19 hylsor? Får inte in min original. Det är väl ok att lossa med nån nyckel men sen ska man ju dra med moment.
Nån gång blir det en bertone...
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.