Kamrem av/kuggat. Chans o klara sej? V6 3.0 24V 166:a

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Teknik Kamrem av/kuggat. Chans o klara sej? V6 3.0 24V 166:a

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #33738

    Hur stor är chansen att ventilerna klarat sej? Hör att det är en dum fråga då ventilerna är många men man lever lite på hoppet iaf. Enligt utsago så backades bilen ifråga ur garaget på väldigt låga varv. 


    #33739
    Gustav Holmdahl
    Deltagare

    I princip noll. Minst ett par ventiler är troligtvis krökta. Tyvärr. Har den bara kuggat ett hack kan det klarat sig, men är den av så är det sallad.

    Giulia 20 Super

    #33740

    Det brukar räcka att dra runt motorn för hand med felinställd kam så knäcks ventilerna… har jag läst.
    Så risken är nog jättestor att någonting hänt om remmen gått med motorn igång.?

    Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

    #33741
    Jakob Holm
    Deltagare

    Har den gått av eller har den bara hoppat några kuggar? 

    Pappa fixade en 156 2,5 som hade hoppat en hel del kuggar men ventilerna hade klarat sig. Chansen att ventilerna klarar sig är nog inte så stor dock.
    Den hade dessutom gått 11 000 mil utan ett kammremsbyte, remmen var ungefär som en gummisnodd.

    #33742

    Att varvtalet är lågt innebär bara att du troligen klarat dig med “bara” krökta ventiler. Höga varv resulterar i mycket värre skador i förbränningsrummet.

    Chansen att ventilerna är krökta är 99,9%

    #33743

    Amen vafan, era pessimister!  Jo men det var väl vad jag räknar med också. Som bilen står nu finns ingen kamrem påhängd alls så det jobbet är ju redan gjort av föregående. Hade en fundering på o lyfta ventilkåporna och avlägsna kammarna. Då ser man ju ovanifrån på om nån ventil är krökt. Skulle det mot förmodan vara så att samtliga ventiler ser ut som om de stängt var nästa tankegång komptest. Men hur blir det om man kör komptest på motor med helt stängda ventiler? Nån som gjort det? Är det toppackningen som tar hela stryket då kompressionen inte har nånstans o ta vägen?

     

    /D

    #33744
    Gert Bergh
    Deltagare

    Du snackar om pesimister men dom vet nog vad dom snackar om tror jag, Men du säger att förra ägaren gjort jobbet med kamremmen och då måste ju han om han är ärlig berätta om remmen var av eller inte och jag kan berätta att remmen hoppar definitivt inte på låga varv och inte så många taggar att det blir ventilmos min förra hade hoppat 2 taggar på remmen och gick som en kratta men det var allt.

    Så jag tror att remmen gått av och en seriös säljare berättar detta. om inte har han blåst dig.

    Och ta komp.prov utan kammar vad ska då öppna ventilerna??

    Du blir nog tvungen att lyfta topparna för att kolla om du inte har fått ett ärligt svar från säljaren som tagit bort remmen tyvärr..

    // Gert

    #33745

    Om du vill kolla ventilerna utan att lyfta topparna, ta bort kamaxlarna och använd tryckluft via en nippel som skruvas fast i tändstiftshålet.

     

     

     

    #33746

    Där sa du nåt. Tänkte inte så långt. 

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.