Kamrem av/kuggat. Chans o klara sej? V6 3.0 24V 166:a
Published by Övergivna Forumposter on
- Detta ämne har 8 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 4 maj, 2017 kl. 22:53 av
Övergivna Forumposter.
-
FörfattareInlägg
-
4 maj, 2017 kl. 06:17 #33738
Övergivna Forumposter
DeltagareHur stor är chansen att ventilerna klarat sej? Hör att det är en dum fråga då ventilerna är många men man lever lite på hoppet iaf. Enligt utsago så backades bilen ifråga ur garaget på väldigt låga varv.
4 maj, 2017 kl. 08:18 #33739Gustav Holmdahl
DeltagareI princip noll. Minst ett par ventiler är troligtvis krökta. Tyvärr. Har den bara kuggat ett hack kan det klarat sig, men är den av så är det sallad.
Giulia 20 Super
4 maj, 2017 kl. 08:21 #33740Christer Andersson
ModeratorDet brukar räcka att dra runt motorn för hand med felinställd kam så knäcks ventilerna… har jag läst.
Så risken är nog jättestor att någonting hänt om remmen gått med motorn igång.?Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
4 maj, 2017 kl. 08:49 #33741Jakob Holm
DeltagareHar den gått av eller har den bara hoppat några kuggar?
Pappa fixade en 156 2,5 som hade hoppat en hel del kuggar men ventilerna hade klarat sig. Chansen att ventilerna klarar sig är nog inte så stor dock.
Den hade dessutom gått 11 000 mil utan ett kammremsbyte, remmen var ungefär som en gummisnodd.4 maj, 2017 kl. 09:00 #33742Övergivna Forumposter
DeltagareAtt varvtalet är lågt innebär bara att du troligen klarat dig med “bara” krökta ventiler. Höga varv resulterar i mycket värre skador i förbränningsrummet.
Chansen att ventilerna är krökta är 99,9%
4 maj, 2017 kl. 14:42 #33743Övergivna Forumposter
DeltagareAmen vafan, era pessimister!
Jo men det var väl vad jag räknar med också. Som bilen står nu finns ingen kamrem påhängd alls så det jobbet är ju redan gjort av föregående. Hade en fundering på o lyfta ventilkåporna och avlägsna kammarna. Då ser man ju ovanifrån på om nån ventil är krökt. Skulle det mot förmodan vara så att samtliga ventiler ser ut som om de stängt var nästa tankegång komptest. Men hur blir det om man kör komptest på motor med helt stängda ventiler? Nån som gjort det? Är det toppackningen som tar hela stryket då kompressionen inte har nånstans o ta vägen?
/D
4 maj, 2017 kl. 16:45 #33744Gert Bergh
DeltagareDu snackar om pesimister men dom vet nog vad dom snackar om tror jag, Men du säger att förra ägaren gjort jobbet med kamremmen och då måste ju han om han är ärlig berätta om remmen var av eller inte och jag kan berätta att remmen hoppar definitivt inte på låga varv och inte så många taggar att det blir ventilmos min förra hade hoppat 2 taggar på remmen och gick som en kratta men det var allt.
Så jag tror att remmen gått av och en seriös säljare berättar detta. om inte har han blåst dig.
Och ta komp.prov utan kammar vad ska då öppna ventilerna??
Du blir nog tvungen att lyfta topparna för att kolla om du inte har fått ett ärligt svar från säljaren som tagit bort remmen tyvärr..
// Gert
4 maj, 2017 kl. 17:32 #33745Övergivna Forumposter
DeltagareOm du vill kolla ventilerna utan att lyfta topparna, ta bort kamaxlarna och använd tryckluft via en nippel som skruvas fast i tändstiftshålet.
4 maj, 2017 kl. 22:53 #33746Övergivna Forumposter
DeltagareDär sa du nåt. Tänkte inte så långt.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.