Kamrem GTV 916 3.0
Published by Övergivna Forumposter on
- Detta ämne har 6 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 22 mars, 2016 kl. 13:50 av
Magnus Danielsson.
-
FörfattareInlägg
-
21 mars, 2016 kl. 20:10 #31217
Övergivna Forumposter
DeltagareMin stackars GTV har stått i garaget i nästan två år nu pga tusen andra projekt. Köpte bilen för snart fyra år sedan och då var kamremmen precis bytt. Har nog lyckats komma upp i typ 200mil sen bytet…. Vad säger rekommendationen idag om ålder? När ska den bytas?
Busson brummade igång efter typ 2,5s på startmotorn….hade glömt vilket underbart ljud den ger…helt magiskt!
21 mars, 2016 kl. 23:00 #31218Besar Jashanica
Deltagare6 år är det väl på busson?
Sen är miltalet mer viktigt än åldern på v6an, och tvärtom på TS motorn, där är åldern viktigare.
Om man nu vågar gambla lite…
GTV6 3.0 GP... | http://www.garaget.org/Besar
22 mars, 2016 kl. 09:02 #31219Besar Jashanica
DeltagareDet jag skriver kommer från denna artikel (vet inte om det är rätt eller fel, men intressant ändå
:
http://www.alfamen.com.au/timing-belts-explained/“CONCLUSION
So now that we’ve covered almost all the factors that either weaken or wear out timing belts it’s time to recap on the factors most relevant to each engine category and I’ve noted them from most important to least.4 Cylinder Engines (2.0 Twin Spark and JTS engines)
– Belt age – by 3-4 years the timing belt (and balance shaft belts) have weakened to the point where they snap.
– Cycles / Bending Diameter / Alternating Bending – by 3 years, the belt is unlikely to be worn out due to these factors as the engine has larger diameter pulleys and the number of cycles achieved is likely to be lower due to the reduced time period.V6 Engines (2.5, 3.0 & 3.2 litre ‘Busso’ engines)
– Cycles / Bending Diameter / Alternating Bending – by 6 years, the belt is likely to have completed a great number of cycles and worn out due to these factors as the engine has small diameter pulleys and the number of cycles achieved is significant given the cycles completed within the6 year life.
– Belt age – by 6 years, the belt has aged significantly, however, its generous strength margin when new provides for a longer belt life.”GTV6 3.0 GP... | http://www.garaget.org/Besar
22 mars, 2016 kl. 10:21 #31220Övergivna Forumposter
DeltagareTack, då kan jag förhoppningsvis köra på några mil till.
Gick rakt igenom besiktningen idag med beröm godkänt! Jäklar vilken omväg det blev tillbaka till garaget.
22 mars, 2016 kl. 10:56 #31221Christer Edvardsson
DeltagareFör en 164 V6-junkie är kamremsfrågan ständigt närvarande. Att slaviskt följa intervallet för en hobbybil gör ju kamremsbytandet till den överlägset största delen av driftkostnaden. Eftersom miltalen aldrig blir aktuella har jag vilat på sexårsintervallet vilket ju, om man tar åt sig artikeln, borde vara gott nog.
Biten sedan länge - medlem först 2009
22 mars, 2016 kl. 12:04 #31222Martin Lembke
DeltagareDet är 3 år eller 6000 mil om jag inte minns fel
/Martin
22 mars, 2016 kl. 13:50 #31223Magnus Danielsson
DeltagareNär jag senast bytte på min så gjorde jag det efter 4 år och ca 2000 mil. Jag kör endast sommartid, och på vintern så står bilen i varmgarage där motorn dras runt med jämna mellanrum. Kommentaren från mekanikern var att remmen var som ny, och att den visade inga tecken på att vara formad efter spänn- och löprullarna. Det verkar som att korta miltal i kombination med att man inte utsätter bilen för stora temperaturvariationer ger lång livslängd på remmen. Jag kommer vänta minst till 6 års intervallet innan nästa byte….
/Olle
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.