är lagret ok i spänarens rulle så hade inte jag gjort det. på hederliga 12v busson så hade jag inte kört rembytet på intervallen om 3 år eller 6000 mil.
hade bytat remen o kört igen.. har du den hydraliska spännaren kvar eller den är ombyggd till mekaniska spännaren ?
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
Man kan gänga ut pinnen och svetsa igen oljekanalen (spänn ej tokhårt när du spänner remmen) jag har kört så sedan 2001 , jag har dock bytt ut lagret vid senaste bytet (pressas av och på .är lagret tyst = kör vidare:-)
Problemet är att jag inte vet om det är bytt tidigare eller “skicket” är på spännaren men jag börjar med bytet av remmen och är det den hydraliska spännaren som sitter på den så kollar jag om den fuktar/läcker, om inte så får den vara kvar annars byte till den mekaniska spännaren.
Är det en vettig arbetsordning eller är jag helt fel ute?
Lite av en smaksak ,personligen tycker jag inte om den nyare spännaren , sämre kvalitet enligt min mening .Den gamla modellen är rejäl och det där med oljan i den är för att den ska kunna SLÄPPA efter remmen lättare när motorn blir varm vilket fjädern i den klarar av iallafall ,lite hängslen och livrem typ .Läcker det olja ? Gänga ut pinnen den sitter på för den är ihålig (oljekanalen)svetsa igen den i innre änden och montera ihop som vanligt och låt bli att maxa spänningen av remmen .
Författare
Inlägg
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.