Kamrem

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Teknik Kamrem

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #33694

    Hej!

    Jag har en 156 JTS -04 som det kan eller säkert är dags att byta kamrem på. Den byttes vid 6 och 12000 mil/2013. Bilen har innan mig körts av en äldre man som säkerligen inte pinat bilen och själv är jag kanske för försiktig. Nålen letar sig sällan över 4000. Nu har jag ju läst att det inte spelar någon större roll hur man kör, utan det är tid eller mil som gäller. Nu hoppas jag att någon säger något typ: “Nej nej, det där är bara för att verkstäderna ska tjäna pengar, du kan utan vidare köra 5-6 år”.

    MVH

    Christer Persson

     

     

    #33695
    Rickard Bergh
    Deltagare

    intervallen är 6000 mil eller 3 år vilket som först uppnås.
    detta kommer inte från verkstäderna utan generalagenten som tog detta beslutet på den tiden då modellen var i produktion. detta gäller i sverige
    vad dom har för intervaller i andra länder är inte av intresse.
    sen är det upp till dig vad du vill göra. har du kommit till 3 år och bara kört 4 tusen mil. chansar du o kör 2000 till för att komma upp i dom 6 åren är det ditt beslut.   jag hade bytat. ska göra det på min syrras 146 2,0TS snart. hon har inte kört många tusen mil sen sist.

     

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #33696
    Alberto Ferrante
    Deltagare

    På min gamla GT JTS har jag bytt två gånger och båda med 4 år intervall. Ingen komponent visade något alarmerande slitage men…..det var mitt eget val.

    Jag har plockat fram instruktionsbok från andra kalla länder (Polen, Baltikum etc) och alla rekommenderade 4 år i st för 5 vid deras särskilt hårda förhållande.

    I de flesta forumen i Italien har jag inte läst om någon kamremras innan den rekommenderade bäst för datum d v s 5 år om man hade servat och varit säker att allt som skulle ha gjorts tidigare var verkligen gjort.

    Jag skull i alla fall inte säga till någon annan att ta risken, jag har valt själv att ta den eftersom jag har alltid använt motorvärmare och bytt alla rullar och komponenter vid varje byte och kände mig därför ganska trygg. 

    Valet är tyvärr bara ditt.

    Alberto

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.