kamremsbyte 2,4 jtdm
Published by Övergivna Forumposter on
- Detta ämne har 17 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 31 maj, 2014 kl. 23:58 av
Nusret Ljevo.
-
FörfattareInlägg
-
23 maj, 2014 kl. 22:46 #25349
Är det något som äger en 159 med 2,4 dieseln som faktiskt har gjort ett kamremsbyte och kan svara på vad det verkligen kostar? Har hört med alfa verkstaden i karlstad och dom menar 24tusen pga urlyftning av motor, har även pratat med en alfa verkstad i Malmö som menar 9000 och att motorn inte alls behöver lyftas ur, och även kollat via skruvat.se som menar 6000 ink delar från dom..
Men någon måste väl ha gjort det? Går det göra för.under 10 eller måste motorn ur?
Detta är nog lite av en dealbreaker för mig detta så vore kul med lite inputs..funderar även på om man inte borde kunna göra det själv, bytte senast kamrem på en Volvo v70 bensin 5a åt farsan..
24 maj, 2014 kl. 04:57 #25350På en vanlig framhulsdriven så görs det med motorn i bilen. Kommer inte ihåg vad det kostade men runt 10000:-
Har du en 4-hjulsdriven så måste motorn lyftas ur.
24 maj, 2014 kl. 09:03 #25351Kanon! Har inte köpt än men tittar på en framhjulsdriven.. Runt 10tusen va det på auktoriserad verkstad eller typ mekonomen/autoexperten?
24 maj, 2014 kl. 09:32 #25352När jag skulle byta så var det samma pris mellan Mekonomen och en Aut. verkstad.
24 maj, 2014 kl. 10:42 #25353Äger en Alfa 159 2.4 jtd -08. Tyvärr är det så att enligt instruktionerna från Alfa så måste motorn delvis lyftas ur bilen för att kamremmen ska kunna bytas. Detta gäller samtliga 2,4 (5-cyindriga). I samband med att jag köpte min bil så fick jag kamremmen bytt av firman som sålde bilen. Säljaren berättade att internpriset från deras verkstad låg på ca 14′. Dock så finns det folk som har gjort denna operation utan att lyftan ur motorn. Sök på nätet så kommer du hitta info om hur de har gjort. Har även hört att auktoriserade verkstäder i England även gör bytet utan att lyfta motorn, så det lär gå.
janne
24 maj, 2014 kl. 10:54 #25354Har oxå läst på endel engelska forum där auktoriserade verkstäder tar 350-450 pund för byta av kamrem+spännare+vattenpump! Det är ju isf värt att ta bilen till England! Får nog kolla på att göra det själv för några 10-15tusen för något så larvigt som ett kamremsbyte är inte aktuellt när det uppenbarligen inte behöver va så dyrt!
24 maj, 2014 kl. 11:27 #25355Det fanns en bra tråd om detta på gamla hemsidan om nån kan leta upp den och kopiera in här. Jag verkar tyvärr inte vara betrodd
att kolla på gamla sidan…
Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17
24 maj, 2014 kl. 11:29 #25356Frågan har varit uppe tidigare här på forumet men jag kommer inte ihåg om det var gamla eller nya.
Tror även att Rickard var inne och kommenterade dom olika påståenden om vad och hur man skulle göra.
vill minnas att han vid ett tillfälle jag var in om hos honom i verkstan hade ett sådant jobb på G så han bör veta vilket som gäller för både tillvägagångssätt och prisbild.
Leta här på forumet så hittar du säkert det tidigare inlägget.
// Gert
Hmm du hann före mig Gabriel! Precis den jag menade //
24 maj, 2014 kl. 11:40 #25357Som jag skrev innan, det görs UTAN att lyfta ur motorn på en vanlig framhjulsdriven 2,4. 4-hjulsdriven lufter man ut motorn!
Har bytat på min hos en FIAT verkstad, utan att lyfta motorn.
24 maj, 2014 kl. 18:32 #25358Har googlat info om dessa bilar nu i 2 veckor och får inte upp något konkret angående kamremsbyte och priser på detta, men.om det nu är så att motorn inte behöver lyftas ur, varför är det mer än dubbelt så dyrt att byta remen på 2,4 mot 1,9 när man kollar prisuppgifter hos tex skruvat.se eller mekonomen? Delarna har ju samma pris. Antar att det står i deras papper att motorn ska lyftas?
24 maj, 2014 kl. 18:48 #25359Den tråden ni refererar till på gamla sidan, menar ni att det även står beskrivet tillvägagångssätt. För att utföra bytet själv? Vore kanon om någon kunde länka den sidan eller beskriva hur man kommer åt den?
25 maj, 2014 kl. 09:01 #25360dom lyfter inte ur motorn för 10000 så det priset är med motorn i sen behöver det ju inte vara lätt att byta den för det. däremot är det ganska enkelt på 1.9 därav prisskillnaden
25 maj, 2014 kl. 09:30 #25361Det kan ju vara så enkelt som att vattenpumpen byts, det kostar ju som regel 1500-2000, sedan ska en spännrulle bytas – kanske 1000:- , någon brytrulle som säkert kostar 500:- st, sedan när man gräver på den sidan av motorn ska kanske aggregatremmen bytas med den kostar kanske 500- och kamremmen själv 500-. Då blir det inte så många timmars arbete , en bilmek idag tar väl sisådär 6-700:- + moms per timme. På den lilla motorn så är det ju inte så trångt i motorrummet och alla prylar enklare och billigare.
Bytesintervallen lär vara 15.000 mil eller 4 år så det känns väl ändå OK. Busso V6’an har ju 6.000 mil eller 3 år enligt all vedertagen praxis i Sverige. Där kostar ett byte ca 9.000 för “minsta möjliga” men 15.000 om man gör det som är smart att göra vart 3’e år när allt ändå är demonterat.
25 maj, 2014 kl. 09:37 #25362Tror det var 6,5 timmars arbete för att byta på min. Jag gjorde en service, vattenpump, alla remmar, ingen olja. 14000:- för 18 månader sedan.
25 maj, 2014 kl. 12:40 #25363Någon som vet varför man måste lyfta motorn om man har 4wd? Borde inte spela någon roll då rummen är på sidan och kardanen baktill.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.