Kamremsbyte 916 3.0 12v

Published by Mickey Malmqvist on

Forum Teknik Kamremsbyte 916 3.0 12v

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Mickey Malmqvist
    Deltagare

Hej gott folk!

Ganska nybliven Alfa-ägare här som nu ska ge sig på ett kamremsbyte. Alla korrekta delar införskaffade och verkstadshandboken nära till hands, men får inte ihop en sak riktigt nu när jag ska demontera kamremmen. Har funnit korrekta markeringar på kamaxlarna (hacken i kammarna som överensstämmer med respektive överfall), men på vevaxelns skiva ser det konstigt ut.

Om jag inte läser av helt tokigt står i så fall timingen fel med hela fyra kuggar? Detta då remskivan skall linjera med den gjutna “triangeln” i motorkåpan vad jag förstått.

Frågan är då, med okänd historik på bilen, om något med monteringen av remskivan på vevaxeln kan föranleda att markeringarna inte längre stämmer?

Kan tillägga att jag provkört bilen innan demontering och den gick i min mening väldigt bra, och manuell rotation av motorn visar inga tecken på kompressionsbortfall eller dylikt.

Bifogar bild för att förtydliga.

Anser ni att jag bör kunna betrakta det nya läget som nolläge och bara skifta remmen och spännare utan konsekvenser eller bör jag undersöka möjligheten att “rätta till” vevaxelns position före montering och manuell rotation?

Tack på förhand!

916 Spider -95 3.0 V6 12v

Igino Cazzola
      Deltagare

Ta av remskivan och kolla om kilen är av.

Jag är fullständigt Räserskadad

Mickey Malmqvist
        Deltagare

Märkligt, kontrollerade TDC på cylinder 1 och markeringen stämde, vilket innebär att remmen stod 4 kuggar fel. Känns inga fel på kompression men inte kommit till momentet att starta upp motorn efter bytet ännu.

916 Spider -95 3.0 V6 12v

Besar Jashanica
          Deltagare

Stod kammen så fel så borde du känna stor skillnad nu när den står rätt!
            Också om den har besiktigats så lär det synas på “fel” avgasvärden.

GTV6 3.0 GP... | http://www.garaget.org/Besar

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.