Kamremsbyte alfa 75 2.5

Published by Andreas aasland on

Forum Teknik Kamremsbyte alfa 75 2.5

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #32400
    Andreas aasland
    Deltagare

    Hej

    Jag är på gång och ska köpa en 75:a med 2.5 litersmotorn.

    Den har stått ett tag och behöver ett kamremsbyte. Har försökt att leta mig fram till någon tråd om vilka delar som behövs utan att riktigt lyckas. Är det någon som vet hur mycket man behöver byta när man ändå är igång och vart köper jag lättast delarna? 

    Väldigt tacksam för svar. 

    Mvh Andreas

    #32401
    L-G Westling
    Deltagare

    Du måste kolla in den hydrauliska kamremsspännaren, det finns både renoverings kit för hydralik och ombyggnadssats till mekanisk spännare istället.                  Det finns nog lite olika åsikter vad man ska göra, huvudsaken är nog att man gör något. Jag kör mekanisk och har pluggad oljekanalen, det funkar bra och man slipper oljekladd. Ett bra ställe att köpa delar på är http://www.ebspares.co.uk/  dom säljer även mekaniska spännare av god kvalité.                                               Lycka till!

     

     

    lgw

    #32402
    Andreas aasland
    Deltagare

    Tack för tipsen.

    Hur är det med vattenpumpen? Bör man kolla på den i samma veva eller går det att kolla över den senare? Har för mig att vattenpumpen på 3.2 literssexan som satt i 156 gta:an jag hade skulle bytas samtidigt som remmen helst.

    Motorer är inte riktigt min grej men jag har några kompisar som mekar hela dagarna som ska hjälpa mig.

     

    #32403
    Björn Hedberg
    Deltagare

    Se till att kompisen som mekar har tillgång till info om markeringarna för inställningen vid montering+,var de sitter osv. ( dra inte runt motorn baklänges om du använder den nya typen spännare och absolut inte med hjälp av kamdrevena.

    #32404
    Henrik Lindgren
    Deltagare

    Vatten pumpen har jag inte bytt, eftersom den som sitter i har impeller av metall och de nya av plast. Så den sitter där tills den börjar läcka. Sen drivs den inte av kamremmen utan av egen rem. 

    #32405
    Andreas aasland
    Deltagare

    Hur fungerar den hydrauliska spännaren och är det krångligt att byta den mot en mekanisk?

    Är det något som bytt remmen på sin bil får ni gärna göra nån typ av lista på delar ni brukar byta eller länka direkt till delar på olika sidor.

    Väldigt tacksam för lite hjälp

     

    #32406
    Björn Hedberg
    Deltagare

    Gör rent vid spännaren ,ta ett foto på den så du ser vilket läge den sitter ( det ger en indikation på ungefär hur spänd den ska va )demontera kolla OM lagret är OK + tyst ,är det tyst så behöver du bara en kamrem ,dock rekommenderar jag att du gångar ur pinnen spännaren sitter på för att sedan svetsa igen oljekanalen i botten av den .Det går kanske att köpa ett nytt lager från USA kommer ej på vad firman heter nu .Eller så kör du på konvertera till nya modellen ,men den har plasthjul som löphjul och är känd för att kunna ställa till det om man ej har Känslan för hur den ska spännas ( enligt forum runt världen ,ska nog tas med en nypa salt som man säger)

    #32407
    Andreas aasland
    Deltagare

    Nu har jag beställt renoveringskit till spännaren och alla remmar. Så till helgen hoppas jag kunna få ta premiärturen i nyinköpta Dby(Debby) ?

    #32408
    Andreas aasland
    Deltagare

    Det sket sig med helgplanerna. När vi fått bort alla prylar som satt ivägen för ventilkåporna och ställt in allting efter markeringarna blev vi lite fundersamma. 

    När vi tagit bort remmen och spännaren upptäckte vi att oljekanalen var pluggad. Och att den hydrauliska spännaren blivit  återmonterad. Verkar vara en knepig lösning. Så nu har jag beställt en mekanisk och hoppas det ska bli bättre. Känns säkrare iallafall. 

    #32409
    Björn Hedberg
    Deltagare

    Renoverings kittet var onödigt inköp då någon har gjort jobbet åt dig  då den var pluggad ,det du behöver är ett nytt löphjul / lager  ,inget annat förutom remmen .

     

    #32410
    Andreas aasland
    Deltagare

    Ja det var tydligen det. Beställde kitet i förväg för att vara lite i framkant men det hade jag inte mycket för

    Ska göra ett nytt försök nästa vecka då jag är bortrest hela helgen.

     

    #32411
    Andreas aasland
    Deltagare

    Nu är kamremmen bytt och jag har åkt ungefär 20 mil i helgen. 

    Kan konstatera att jag fullkomligt älskar bilen redan. Ljudet är helt sagolikt! Måste dock gå igenom och kolla alla slangar till insuget och eventuellt kolla soppafilret eftersom hon går lite ojämt och ryckigt. Sen är det lite smågrejer som jag måste försöka fixa. 

    Fläkten går endast på högsta läget så behöver kolla över fläktmltståndet. Någon som vet vart jag kan få tag på ett sånt och om det är knöligt att byta?

     

     

     

    #32412
    L-G Westling
    Deltagare

    Vet inte om du har koll på den här sidan, här finns info om det mesta du kan behöva ha reda på för att få ordning på pärlan.                                                             http://www.thesimp.org/workshopmanual75.html

    /LG

     

    lgw

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.