Kamremsbyte alfa 75 2.5
Published by Andreas aasland on
- Detta ämne har 12 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 26 september, 2016 kl. 22:39 av
L-G Westling.
-
FörfattareInlägg
-
22 augusti, 2016 kl. 22:01 #32400
Andreas aasland
DeltagareHej
Jag är på gång och ska köpa en 75:a med 2.5 litersmotorn.
Den har stått ett tag och behöver ett kamremsbyte. Har försökt att leta mig fram till någon tråd om vilka delar som behövs utan att riktigt lyckas. Är det någon som vet hur mycket man behöver byta när man ändå är igång och vart köper jag lättast delarna?
Väldigt tacksam för svar.
Mvh Andreas
22 augusti, 2016 kl. 22:19 #32401L-G Westling
DeltagareDu måste kolla in den hydrauliska kamremsspännaren, det finns både renoverings kit för hydralik och ombyggnadssats till mekanisk spännare istället. Det finns nog lite olika åsikter vad man ska göra, huvudsaken är nog att man gör något. Jag kör mekanisk och har pluggad oljekanalen, det funkar bra och man slipper oljekladd. Ett bra ställe att köpa delar på är http://www.ebspares.co.uk/ dom säljer även mekaniska spännare av god kvalité. Lycka till!
lgw
22 augusti, 2016 kl. 22:41 #32402Andreas aasland
DeltagareTack för tipsen.
Hur är det med vattenpumpen? Bör man kolla på den i samma veva eller går det att kolla över den senare? Har för mig att vattenpumpen på 3.2 literssexan som satt i 156 gta:an jag hade skulle bytas samtidigt som remmen helst.
Motorer är inte riktigt min grej men jag har några kompisar som mekar hela dagarna som ska hjälpa mig.
23 augusti, 2016 kl. 06:27 #32403Björn Hedberg
DeltagareSe till att kompisen som mekar har tillgång till info om markeringarna för inställningen vid montering+,var de sitter osv. ( dra inte runt motorn baklänges om du använder den nya typen spännare och absolut inte med hjälp av kamdrevena.
24 augusti, 2016 kl. 09:57 #32404Henrik Lindgren
DeltagareVatten pumpen har jag inte bytt, eftersom den som sitter i har impeller av metall och de nya av plast. Så den sitter där tills den börjar läcka. Sen drivs den inte av kamremmen utan av egen rem.
6 september, 2016 kl. 21:52 #32405Andreas aasland
DeltagareHur fungerar den hydrauliska spännaren och är det krångligt att byta den mot en mekanisk?
Är det något som bytt remmen på sin bil får ni gärna göra nån typ av lista på delar ni brukar byta eller länka direkt till delar på olika sidor.
Väldigt tacksam för lite hjälp
7 september, 2016 kl. 06:45 #32406Björn Hedberg
DeltagareGör rent vid spännaren ,ta ett foto på den så du ser vilket läge den sitter ( det ger en indikation på ungefär hur spänd den ska va )demontera kolla OM lagret är OK + tyst ,är det tyst så behöver du bara en kamrem ,dock rekommenderar jag att du gångar ur pinnen spännaren sitter på för att sedan svetsa igen oljekanalen i botten av den .Det går kanske att köpa ett nytt lager från USA kommer ej på vad firman heter nu .Eller så kör du på konvertera till nya modellen ,men den har plasthjul som löphjul och är känd för att kunna ställa till det om man ej har Känslan för hur den ska spännas ( enligt forum runt världen ,ska nog tas med en nypa salt som man säger)
7 september, 2016 kl. 09:03 #32407Andreas aasland
DeltagareNu har jag beställt renoveringskit till spännaren och alla remmar. Så till helgen hoppas jag kunna få ta premiärturen i nyinköpta Dby(Debby) ?
12 september, 2016 kl. 13:43 #32408Andreas aasland
DeltagareDet sket sig med helgplanerna. När vi fått bort alla prylar som satt ivägen för ventilkåporna och ställt in allting efter markeringarna blev vi lite fundersamma.
När vi tagit bort remmen och spännaren upptäckte vi att oljekanalen var pluggad. Och att den hydrauliska spännaren blivit återmonterad. Verkar vara en knepig lösning. Så nu har jag beställt en mekanisk och hoppas det ska bli bättre. Känns säkrare iallafall.
12 september, 2016 kl. 21:46 #32409Björn Hedberg
DeltagareRenoverings kittet var onödigt inköp då någon har gjort jobbet åt dig då den var pluggad ,det du behöver är ett nytt löphjul / lager ,inget annat förutom remmen .
14 september, 2016 kl. 20:27 #32410Andreas aasland
DeltagareJa det var tydligen det. Beställde kitet i förväg för att vara lite i framkant men det hade jag inte mycket för
Ska göra ett nytt försök nästa vecka då jag är bortrest hela helgen.
25 september, 2016 kl. 20:54 #32411Andreas aasland
DeltagareNu är kamremmen bytt och jag har åkt ungefär 20 mil i helgen.
Kan konstatera att jag fullkomligt älskar bilen redan. Ljudet är helt sagolikt! Måste dock gå igenom och kolla alla slangar till insuget och eventuellt kolla soppafilret eftersom hon går lite ojämt och ryckigt. Sen är det lite smågrejer som jag måste försöka fixa.
Fläkten går endast på högsta läget så behöver kolla över fläktmltståndet. Någon som vet vart jag kan få tag på ett sånt och om det är knöligt att byta?
26 september, 2016 kl. 22:37 #32412L-G Westling
DeltagareVet inte om du har koll på den här sidan, här finns info om det mesta du kan behöva ha reda på för att få ordning på pärlan. http://www.thesimp.org/workshopmanual75.html
/LG
lgw
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.