Kamremsbyte Alfa Romeo 156 gta.
Published by Andreas aasland on
- Detta ämne har 14 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 24 juni, 2014 kl. 17:01 av Andreas aasland.
-
FörfattareInlägg
-
18 juni, 2014 kl. 21:36 #12752
Hej
Jag är på gång och ska försöka sälja min kära 156 Gta till förmån för en bil att bruka året runt( förhoppningsvis en 159 3.2 jts).
Men nu till min fråga. Jag har pratat med en auktoriserad alfaverkstad i Örebro där jag bor. Skulle få ge 12 000 för kamremsbyte+ vattenpump. Har kikat runt på forumet och det verkar ju gå på runt 10-12 tusen för att få det fixat. Men om jag skulle byta hos en firma som är några tusenlappar billigare som inte är auktoriserad, tror ni den blir mer svårsåld då? Bilen är en 02:a som gått 12 930.
Vore otroligt tacksam för lite hjälp med detta dilemma.
Mvh Andreas
18 juni, 2014 kl. 21:54 #12753Om den ej auktoriserade firman har specialverktygen och kunskapen och det kan styrkas på något sätt så tycker inte jag att det skulle spela någon roll .
18 juni, 2014 kl. 21:55 #12754Beror ju helt på vad det är för firma, är det en känd “alfaverkstad” som t.ex Auto Alfa så skulle jag knappast se det som sämre än en auktoriserad verkstad. Är det en random okänd verkstad blir jag mer tveksam även om jobbet självklart kan vara precis lika bra gjort där.
Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17
18 juni, 2014 kl. 22:18 #12755Varför ska du byta bort GTA’n?
Jag har en 159 TI 1,9 diesel och en 156 GTA. Båda är mina bruksbilar och får gå året runt.
Eftersom vi åker 100 Km per dag (Tur o retur jobbet) så behöver vi åka diesel – men jag åker mkt hellre 156 GTA än 159…..Bilarna är i olika divisioner och jag kan inte tänka mig att 159 kan slå GTA’n på någon enda punkt förutom att designen på 159 är mkt vassare + att bilen är större invändigt.
Du får ju inte så vansinnigt mkt betalt för GTA’n och du måste lägga ut kring 15.000 för att sälja den – och du får kanske 50.000 i fickan när + o – är klart.
Sedan få du den där GM motorn….?
Vore kul att förstå hur du resonerar ? Varför vill du inte bruxa GTA’n?
18 juni, 2014 kl. 22:38 #12756Hej Kenneth.
Det har liksom aldrig slagit mig att jag skulle körs Gta:an som bruksis. Den är aldrig vinterkörd och jag tycker det vore synd med tanke på allt slitage som blir på vintern. Jag och sambon var iväg och provåkte en 159 3.2 jts för någon vecka sedan och tyckte det kändes som en robust bil att ha både sommar och vinter. Trevligt med 4-hjulsdrift. Men jag fullkomligt älskar motorn i Gta:an.
Vet att jag eventuellt får dåligt betalt för Gta:an men det känns som att jag vill låta nån annan hålla den rostfri och köra den sommartid. Gått och blivit ordentligt sugen på en 159 också….sen tycker jag det verkar smidigt med kamkedjan på 159:an.
// Andreas
18 juni, 2014 kl. 22:57 #12757Som bruksbil är 159:an överlägsen 156:an. Auto Alfa i GBG är inte auktoriserade men specialister på alfa. Kör alltid med dem.
19 juni, 2014 kl. 09:16 #12758Jag hade frågat Oscar på Autoservice Europa i Partille. Du kan spara en slant genom köpa kamremsatsen själv nere i Tyskland, brukarvara halva priset på delarna. Oscar har jobbat på Alfa Rosso en gång i tiden så han kan Alfa, tror han även har alla verktygen.
//Henrik
19 juni, 2014 kl. 09:36 #12759Du kan ju även annonsera ut bilen innan du gör bytet så får antingen köparen avgöra själv var han/hon lämnar in bilen alt så kan ni använda kamremsbytet i förhandlingen om priset.
20 juni, 2014 kl. 08:56 #12760något att tänka på med vid bytet av remmen. då du gör det är det personligen din garanti. det följer inte med bilen om du säljer den dagen efter det blir gjort.
då är det bättre och sälja bilen dom pengarna billigare så den som köper den får garanti på kamremsbytet..
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
20 juni, 2014 kl. 17:16 #12761GTA är en perfekt åretrunt bil. Det är ju ingalunda så att man får några fantasibelopp för den oavsett skick. Så kör och njut. En 159 är ju bara marginellt större och i baksätet är det ju i stort sätt lika illa. Min kommer iag köra tills botten ramlar ur…..
21 juni, 2014 kl. 20:41 #12762Har ni som åker Gta även vintertid gjort någon underredesbehandling?
22 juni, 2014 kl. 21:46 #12763Nä. Dessutom tycker jag att den underredsbehandling som min andra 156 fick var av ondo. Det kröp i i vilket fall under plasten som den sprutades med från fabrik. Så inte rostar den mindre utan skillnaden var att man inte såg angreppet förens det var försent. Den saknade helt plötsligt hela golvet och bilen skrotades.
23 juni, 2014 kl. 21:03 #12764Nu vet jag inte hur GTA ser ut under vad gäller rostskydd men min “vanliga” 156:a rostskyddade jag när den var ny och det är jag mycket glad för idag. Den var rätt sparsamt rostskyddsbehandlad från fabrik. Allra helst blir jag glad när jag jämför med min nästa jämnåriga Fiat Marea som i stort sett delar bottenplatta med 156:an och som inte är extra rostskyddad. På Fiaten ser man hur det kryper rost här och där i skarvar osv, 156:an ser ny ut undertill. Men det gäller att bättra på rostskyddet när bilen har lyfts på domkraft tex för där går det hål i rostskyddet rakt in till plåten och sen kan det börja krypa rost under plasten.
Stelvio Ti 2,0 -20, 156SW 2,5 -04 och en Fiat 500e -15
23 juni, 2014 kl. 21:19 #12765Om det är som Rickard skriver så är det väl nästan dumt att byta inför en försäljning, bättre att pruta på priset och låta nya ägaren byta remmen med bibehållen garanti.
Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17
24 juni, 2014 kl. 17:01 #12766Bra att få lite info angående rostskydd ifall det nu skulle bli en annan alfa( med största sannolikhet). Sen får jag nog göra som några av er påtalar angående kamremsbytet. Bättre att gå ner i pris och låta den nya ägaren byta själv så att alla garantier kan utnyttjas. Känns nog bättre för både mig och köparen.
//Andreas
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.