Kamremsbyte AR156 V6
Published by Patrik Jansson on
- Detta ämne har 13 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 10 november, 2017 kl. 09:19 av
Patrik Jansson.
-
FörfattareInlägg
-
12 oktober, 2017 kl. 12:02 #34561
Patrik Jansson
DeltagareHejsan,
Funderar på att köpa en AR 156 99:a med V6:a men kamremmen behöver bytas och jag undrar måste man ha alla special verktyg eller kan man byta bara remmen och spännaren samt löphjulen utan dessa ? Tänker att om man bara inte ruckar på nåt när man tar loss remmen borde ju attl vara på sin plats?
/Patrik
Mina fordon:
Alfa Romeo Giulia Super 1,6 1971
Alfa Romeo Alfetta 1.8 1974
Alfa Romeo Alfetta 1,8 1975
Alfa Romeo 156 2,0 Ts Selespeed 1998
Alfa Romeo 159 3,2 Q4 2006
Alfa Romeo Spider 1750 tbi 2010
Kawasaki KZ1000R2 Eddie Lawson Replika 1983
Four Winns Liberator 241 198812 oktober, 2017 kl. 13:42 #34562Thomas Sjölin
DeltagareDet är klart att det går, det mesta är möjligt, men det blir lite knepigare. Framförallt blir det svårt spänna remmen utan ett verktyg som är gjort för det. Dessutom är det svårt försäkra sig om att alla fyra kammar inte flyttar sig utan kamlåsen så risken är stor att kammarna kommer lite fel och bilen går piss efteråt.
Det är inget jag skulle rekommendera. Det finns säkert någon du kan låna verktyg av.
12 oktober, 2017 kl. 13:50 #34563Patrik Jansson
DeltagareInlägg av Thomas Sjölin på 2017-10-12 13:42
Det är klart att det går, det mesta är möjligt, men det blir lite knepigare. Framförallt blir det svårt spänna remmen utan ett verktyg som är gjort för det. Dessutom är det svårt försäkra sig om att alla fyra kammar inte flyttar sig utan kamlåsen så risken är stor att kammarna kommer lite fel och bilen går piss efteråt.
Det är inget jag skulle rekommendera. Det finns säkert någon du kan låna verktyg av.
Hej ok tack för input bor på Åland har frågat här om någon har verktygen annars får man väl köpa dom men skulle ju helst slippa det
! Tips om var man kan köpa vertygen vore tacksamt?
Patrik
Mina fordon:
Alfa Romeo Giulia Super 1,6 1971
Alfa Romeo Alfetta 1.8 1974
Alfa Romeo Alfetta 1,8 1975
Alfa Romeo 156 2,0 Ts Selespeed 1998
Alfa Romeo 159 3,2 Q4 2006
Alfa Romeo Spider 1750 tbi 2010
Kawasaki KZ1000R2 Eddie Lawson Replika 1983
Four Winns Liberator 241 198812 oktober, 2017 kl. 18:02 #34564Crister Borg
Deltagare12 oktober, 2017 kl. 22:26 #34565Robert Lindqvist
Deltagarehttp://www.totallyalfa.com/ Har en hel del specialverktyg till de flesta motorerna!
Gtv 3.0 24V -97
13 oktober, 2017 kl. 07:47 #34566Patrik Jansson
DeltagareInlägg av Thomas Sjölin på 2017-10-12 13:42
Det är klart att det går, det mesta är möjligt, men det blir lite knepigare. Framförallt blir det svårt spänna remmen utan ett verktyg som är gjort för det. Dessutom är det svårt försäkra sig om att alla fyra kammar inte flyttar sig utan kamlåsen så risken är stor att kammarna kommer lite fel och bilen går piss efteråt.
Det är inget jag skulle rekommendera. Det finns säkert någon du kan låna verktyg av.
Måste man lätta på kamaxelns drivhjul eller räcker det med att man tar bort späningen via spännaren så man kan ta bort remmen ?
Mina fordon:
Alfa Romeo Giulia Super 1,6 1971
Alfa Romeo Alfetta 1.8 1974
Alfa Romeo Alfetta 1,8 1975
Alfa Romeo 156 2,0 Ts Selespeed 1998
Alfa Romeo 159 3,2 Q4 2006
Alfa Romeo Spider 1750 tbi 2010
Kawasaki KZ1000R2 Eddie Lawson Replika 1983
Four Winns Liberator 241 198813 oktober, 2017 kl. 14:20 #34567Thomas Sjölin
DeltagareInlägg av Patrik Jansson på 2017-10-13 07:47
Inlägg av Thomas Sjölin på 2017-10-12 13:42
Det är klart att det går, det mesta är möjligt, men det blir lite knepigare. Framförallt blir det svårt spänna remmen utan ett verktyg som är gjort för det. Dessutom är det svårt försäkra sig om att alla fyra kammar inte flyttar sig utan kamlåsen så risken är stor att kammarna kommer lite fel och bilen går piss efteråt.
Det är inget jag skulle rekommendera. Det finns säkert någon du kan låna verktyg av.
Måste man lätta på kamaxelns drivhjul eller räcker det med att man tar bort späningen via spännaren så man kan ta bort remmen ?
Att ta bort remmen är alltid enklare än att sätta dit den så det räcker att lossa spännaren för att få bort remmen. Däremot skulle inte jag försöka mig på att sätta dit ny rem utan att lossa dreven först, det kommer bli extremt svårt att få remmen sitta helt rätt på drev och löphjul samt att du riskerar få en ojämnt spänd rem som när den sedan jämnar ut sig resulterar i kamaxlar som inte står helt rätt. Därför är det lika bra lossa på dreven innan du tar bort remmen så blir den lättare ta bort.
Det man måste tänka på när man lossar och drar fast dreven är att hålla fast kamaxlarna med en nyckel. Kamlåsen är bara till för att inte kamaxlarna ska flytta på sig, de är inte tillräckligt stadiga för att hålla fast när du lossar/drar åt kamdreven.
15 oktober, 2017 kl. 10:07 #34568Patrik Jansson
DeltagareInlägg av Thomas Sjölin på 2017-10-13 14:20
Inlägg av Patrik Jansson på 2017-10-13 07:47
Inlägg av Thomas Sjölin på 2017-10-12 13:42
Det är klart att det går, det mesta är möjligt, men det blir lite knepigare. Framförallt blir det svårt spänna remmen utan ett verktyg som är gjort för det. Dessutom är det svårt försäkra sig om att alla fyra kammar inte flyttar sig utan kamlåsen så risken är stor att kammarna kommer lite fel och bilen går piss efteråt.
Det är inget jag skulle rekommendera. Det finns säkert någon du kan låna verktyg av.
Måste man lätta på kamaxelns drivhjul eller räcker det med att man tar bort späningen via spännaren så man kan ta bort remmen ?
Att ta bort remmen är alltid enklare än att sätta dit den så det räcker att lossa spännaren för att få bort remmen. Däremot skulle inte jag försöka mig på att sätta dit ny rem utan att lossa dreven först, det kommer bli extremt svårt att få remmen sitta helt rätt på drev och löphjul samt att du riskerar få en ojämnt spänd rem som när den sedan jämnar ut sig resulterar i kamaxlar som inte står helt rätt. Därför är det lika bra lossa på dreven innan du tar bort remmen så blir den lättare ta bort.
Det man måste tänka på när man lossar och drar fast dreven är att hålla fast kamaxlarna med en nyckel. Kamlåsen är bara till för att inte kamaxlarna ska flytta på sig, de är inte tillräckligt stadiga för att hålla fast när du lossar/drar åt kamdreven.
Tack för infon kräver det något specialverktyg eller klarar man det med vanlig fasta nycklar ? Finns det någon plats på kamaxeln där man kan hålla när man drar åt kamhjulen mm ?
Mina fordon:
Alfa Romeo Giulia Super 1,6 1971
Alfa Romeo Alfetta 1.8 1974
Alfa Romeo Alfetta 1,8 1975
Alfa Romeo 156 2,0 Ts Selespeed 1998
Alfa Romeo 159 3,2 Q4 2006
Alfa Romeo Spider 1750 tbi 2010
Kawasaki KZ1000R2 Eddie Lawson Replika 1983
Four Winns Liberator 241 198815 oktober, 2017 kl. 10:10 #34569Patrik Jansson
DeltagareKanske någon har info om moment som krävs för att kunna dra allt rätt
?
Mina fordon:
Alfa Romeo Giulia Super 1,6 1971
Alfa Romeo Alfetta 1.8 1974
Alfa Romeo Alfetta 1,8 1975
Alfa Romeo 156 2,0 Ts Selespeed 1998
Alfa Romeo 159 3,2 Q4 2006
Alfa Romeo Spider 1750 tbi 2010
Kawasaki KZ1000R2 Eddie Lawson Replika 1983
Four Winns Liberator 241 198815 oktober, 2017 kl. 11:16 #34570Fredrik Assarsson
DeltagareKammarna har utfräsningar tillämpade för fasta nycklar eller rent av ordentliga sniftnycklar om man inte har rätt storlek men har lite finess.
åtdragningsmoment finns säkert här: http://www.alfadax.com/
klicka vidare till information och på motordelen finns lite längre ner .pdf för både 12v och 24v v6
'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser
9 november, 2017 kl. 08:59 #34571Patrik Jansson
DeltagareInlägg av Robert Lindqvist på 2017-10-12 22:26
http://www.totallyalfa.com/ Har en hel del specialverktyg till de flesta motorerna!
Verkar som att http://www.totallyalfa.com/ har lagt ned sin verksamhet jag kan iaf inte beställa något och dom svarar inte på mail heller någon som vet ?
Mina fordon:
Alfa Romeo Giulia Super 1,6 1971
Alfa Romeo Alfetta 1.8 1974
Alfa Romeo Alfetta 1,8 1975
Alfa Romeo 156 2,0 Ts Selespeed 1998
Alfa Romeo 159 3,2 Q4 2006
Alfa Romeo Spider 1750 tbi 2010
Kawasaki KZ1000R2 Eddie Lawson Replika 1983
Four Winns Liberator 241 19889 november, 2017 kl. 13:38 #34572Thomas Sjölin
DeltagareInlägg av Patrik Jansson på 2017-11-09 08:59
Inlägg av Robert Lindqvist på 2017-10-12 22:26
http://www.totallyalfa.com/ Har en hel del specialverktyg till de flesta motorerna!
Verkar som att http://www.totallyalfa.com/ har lagt ned sin verksamhet jag kan iaf inte beställa något och dom svarar inte på mail heller någon som vet ?
Läser man på alfaowner-forumet så kan man snabbt se att det varit dåligt med respons därifrån ganska länge. Det är nog säkrare försöka hitta de delar du söker på ebay istället.
10 november, 2017 kl. 08:36 #34573Fredrik Assarsson
DeltagareTotallyalfa har varit inaktivt i nästan 2år. Prova via ebspares eller andra samt leta på ebay.
Hittar du en sida som säljer vettiga verktyg så hojta gärna till här för det skulle vara bra att kunna komplettera arsenalen lite.
'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser
10 november, 2017 kl. 09:19 #34574Patrik Jansson
DeltagareHittade dessa firmor som säljer verktyg.
http://www.lasertools.co.uk/product…ming-Tools
https://www.toolatelier.com/en-GB/d…F-DIS-.htm
Inte så billigt som Totally Alfa men kanju vara till hjälp om man behöver något.
Mina fordon:
Alfa Romeo Giulia Super 1,6 1971
Alfa Romeo Alfetta 1.8 1974
Alfa Romeo Alfetta 1,8 1975
Alfa Romeo 156 2,0 Ts Selespeed 1998
Alfa Romeo 159 3,2 Q4 2006
Alfa Romeo Spider 1750 tbi 2010
Kawasaki KZ1000R2 Eddie Lawson Replika 1983
Four Winns Liberator 241 1988 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.