Kamremsbyte på AR 159 2.4 jtdm

Published by Oscar Sandberg on

Forum Teknik Kamremsbyte på AR 159 2.4 jtdm

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Oscar Sandberg
    Deltagare

Hej! 

Nu är det dags för min Alfas tredje kamremsbyte! Har en verkstadskontakt som fixar allt men delarna beställer jag. Ska även byta xenon ljus då ett håller på och ge sig. 

Kamrems-kit är lätta att hitta men vilket märke är bäst? Länka gärna vad ni har köpt! 

Tips på xenonljus? 

159:an har gått strax under 18 000mil, är det något annat som man ska byta när man byter kamrem? Vattenpumps grejs?  

Tacksam för svar! 

Henrik Lindgren
    Deltagare

Jag har ju alltid köpt SKF kit när jag handlat kamremskit själv. Sen vet jag inte om SKF som svenskt märke borgar för bättre kvalitet.

Thomas Sjölin
    Deltagare

SKF, Contitech, Gates. Jag tror skillnaderna är minimala.

Vattenpumpen är det nog lika bra byta eftersom den drivs av kamremmen. Om du inte byter den i samma veva och den skulle haverera så måste du ändå loss med kamrem när den ska bytas. Dessutom kan en havererad vattenpump, om den skulle skära ihop, mycket väl förstöra kamremmen. Lägga ut en extra tusenlapp och känna dig säker eller ta risken med ett totalt motorras, tänker man så är valet inte svårt.

Håkan Andersson
    Deltagare

Conti är väl säkraste valet. Brukar finnas kit inkl. vattenpump. Är denna inte bytt så är det dags.

Förvånad över bytesintervallet. 2.4 JTDM har väl 12 000 mil? Menar Du 2.2 JTS?

Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.

Jts 2,2 har kamkedja. Är väll tiden eller milen som bestämmer. Det som infaller först. Gates, conti eller orginal spelar ingen roll. Är bra kvalitét på dom. Om vattenpumpen inte är bytt innan så hade jag bytt den med. Hur mycket mer kostnad är det med pumpen? 

Oscar Sandberg
    Deltagare

Tack för svar! 

Tror att bytesintrevallen på 2.4 rem är 6000 mil eller 4 år, något runt det. Kuggrem och vattenpump kostar runt 1500kr endast remsats kostar kanske 400kr mindre. 

Henrik Lindgren
    Deltagare

Det är betydligt längre mellan bytena på 2.4an. OM det är 12 eller 15000 mil. Tror det är 12 eftersom det var då de bytte på frugans 2.4a.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.