Kamremsbyte V6 3,0

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Teknik Kamremsbyte V6 3,0

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
  • Författare

Hej!

Har inte blivit många körda mil med min fantastiska GTV. Kanske 200mil sen 2012.

Nu är det iaf dags för byte av kamrem. Gjordes när jag köpte bilen 2012 och vet inte om jag vågar köra I år också utan byte pga ålder. Byttes rem samt spännare då.

Finns det någon som gör detta till en väldigt förmånlig peng runt Kungsbacka? Behöver inget kvitto om det är en vettig mekaniker. Är en GTV -97 med 24v motor.

Henrik Lindgren
    Deltagare

Inte i Kungsbacka men i Göteborg. Auto Alfa eller Oskar på AutoService Europa i Partille. Oskar har jobbat både på Alfa Rosso och Italia Bil innan.

Så han är väl bevandrad i Alfa Romeo.

Ok! tack!

Någon som vet vad operationen hamnar på ungefär?

Roger Forsberg
    Deltagare

16000:- med vattenpump, bägge remmar och alla löphjul/spännhjul fick jag pris på för två årsedan. 

GTV 916 3.0 24V -97

Det här är ingen rekommendation, men vore detta min bil och om den vinterförvarats inomhus och körts något varje år skulle jag göra nåt roligare för pengarna än att lägga dom på ett kamremsbyte.

Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj

Alltid i garage även på sommaren mellan de få körningarna det blir. Har hört allt från 3-6år på intervallen.

Igino Cazzola
    Deltagare

Om du bara har kört 200 mil på 5 år; ‘tycker jag att du skall sälja bilen.

Jag är fullständigt Räserskadad

Körde flera av milen första åren sen kom det en liten sladdis och massa andra saker “i vägen”. Blev ett par banträffar också. I år ska det nog kunna bli lite fler mil.

Tanken att sälja har slagit mej nån gång men när man startar busson kommer man på varför man köpte den. Bilen har gått 12000mil och är i fint skick så bara att se på den gör mej glad! 

Claes Johnsen
    Deltagare

skulle spara alla bytespengar o köra tills den rasar (vilket den förmodligen inte alls gör) om typ 20-30 år. 

Kamremsbyte på Alfa V6 är nått maniskt-mystiskt-överdrivet icke problem, typ att blixten kan slå ner i ratten, men ganska så ovanligt.

men visst, en del får ju mat på bordet tack vare dessa infernaliska bytesintervallen på Alfa. 

Alfa borde ju skämmas att dom satte upp sådan groteska intervaller för att lätt gömma sig bakom, “problem solved…”

Byta rem efter 200 mil, helt sjukt ju. Shame on Alfa…

Henrik Lindgren
    Deltagare

Inlägg av Roger Forsberg på 2017-04-12 17:25

16000:- med vattenpump, bägge remmar och alla löphjul/spännhjul fick jag pris på för två årsedan. 

På vilken firma fick du det priset? Runt 6-7000 brukar det ligga på. 

Thomas Sjölin
    Deltagare

Inlägg av Henrik Lindgren på 2017-04-13 08:59

Inlägg av Roger Forsberg på 2017-04-12 17:25

På vilken firma fick du det priset? Runt 6-7000 brukar det ligga på. 

Har svårt tro någon gör detta för 6-7000. När jag gjorde jobbet själv förra året kostade enbart alla delar över 4000 och då letade jag fram
    bästa möjliga priser. Även någon som är väldigt van behöver ett antal timmar på sig för att göra det, det räcker inte med 3-4 timmar.  Ringde
    för skojs skull och frågade vad en verkstad skulle ta enbart för jobbet och de skulle ha drygt 6000 bara för det, och då var det ett  “kompispris.”

Med kvitto skulle jag säga att du får vara glad om du hamnar kring fem tusen för jobbet. Och som tidigare nämnts kommer då delarna till – förmodligen blir priset på prylarna lägre när du själv köper dom än när verkstan ska ta dom från sin leverantör (om dom ens får tag i prylarna). Som inbiten 164-junkie, som hobbyfordon med mycket lågt årligt miltal, har jag själv fuskat rätt mycket med intervallet. Sexornas kamrem anses ju också främst ta slut pga miltal (snurrande) sen är det ju förstås en annan sak med undermåliga spännare å annat som kan förorsaka haverier. Tror att det var främst dessa, snarare än remmen i sig, som fick Alfa att sänka intervallet. Glad Påsk!!

Biten sedan länge - medlem först 2009

Köpte min 166 3,0 V6 med trasig Kamrem orsaken till att remmen gått av var

spännaren som gått sönder. Gått 4000mil 5år

spännaren är “lätt” att byta så det hade jag gjort och väntat med remmen 

titta på remmen och se hur den ser ut i skick…

Kenneth Larsson
    Deltagare

Det är inte alls enkelt att “bara” byta någon del av remkretsen IMHO eftersom alla grejorna kan börja röra sig när man börjar släppa på remmen. OCh att då spara några hundringar på att inte köpa alla reservdelar känns fel ände att spara i. Att sedan tex inte byta den yttre remmen och dess spännare är också att utmana ödet helt i onödan.

Det trickiga är att bilen oftas är värd mindre än vad det kostar att byta kamrem inkl alla grejor (Om det inte är en GTA förstås) så det är ju jobbigt att behöva lämna bort hela jobbet – men det är verkligen ett omfattande jobb. Mycket elkablar som ska bort – rör och slangar etc – sedan när man ändå har tändstiften frilagda så det lika bra att byta dom med, häpp 800:- till och så håller det på.

Jag har bytt en 5-6 ggr på V6 24 V motorerna och det tar lätt en hel helg och då får man ändå vara ganska flitig + att det behövs kamlås + stora nycklar + avdragare för kamhjulen (jag blir rädd bara jag tänker på att slå av kamhjulen med huggmejsel). Att sedan dessutom byta motorolja + filter (ja det är för jäkla svårt att komma åt) gör ju ändå jobbet till en fröjd när det är klart! 

16.000 inkl alla delar på verkstad tror jag är ungefär marknadspris och 10 timmar för en van mekaniker + 5.000 reservdelar – ja så mycket kostar det ju om mekaniker ska kunna få lön etc etc

Thomas Sjölin
    Deltagare

Kamremsspännaren är den svagaste länken på busson, det har många redan konstaterat. Det stora problemet är nog att remmen spänns lite för hårt vilket ökar belastningen på spännaren rejält och därmed dess livslängd. Märkte det själv när jag bytte på min egen hur lätt det var att överspänna så det blev en del trixande innan jag fick den rätt. I jobbet, där jag byter kamremmar på renaulter i stort sett varje vecka så ser jag många exempel på tidigare jobb där man spänt alldeles för hårt. De har dock en annan typ av spännare som är mindre känslig så där är det snarare remmen som ger upp. Bara den senaste veckan har jag sett ett riktigt dåligt exempel på hur det kan se ut om remmen överspänns. Kan säga att kunden hade en enorm tur för remmen kunde gått vilken minut som helst.

Gör man rätt så ska det hålla.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.