Kamremsbytesintervall 2,5 V6

Published by Uno Johansson on

Forum Teknik Kamremsbytesintervall 2,5 V6

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #53763
    Uno Johansson
    Deltagare

      Jag vet att kamremsbyte är 6000 mil eller 3 år. Men har någon erfarenhet om man måste/bör byta efter 3 år även om bilen bara gått 1000 mil sedan byte. Bil har dock stått stilla 2 år.

      #53766
      Peter Svensson
      Deltagare

        Svårt att säga, det beror nog på hur riskbenägen du är. Personligen är jag mycket skeptisk till 3-års-intervallet. Jag kan inte se någon rimlig teknisk anledning till att kamremmen eller remhjulen skulle vara förbrukade efter 3 år, speciellt om den inte gått mer än 1000 mil under de åren. Det är också väl känt att den svenska generalagenten införde 3-årsgränsen för att själva slippa ta eventuella skadekostnader. I Italien låg det rekommenderade bytesintervallet på 5 år, tror jag.

        Jag hade en 156 2.5 V6 för tio år sedan. När jag köpte den hade den nybytt kamrem, och sedan körde jag bilen i 5 år och cirka 5000 mil innan jag bytte kamrem igen. Det är lätt att säga i efterhand men jag var aldrig speciellt orolig. Men frågar du någon annan kommer du säkert att få ett motsatt svar.

        #53769
        Thomas Sjölin
        Deltagare

          Tittar jag på engelska siter så har de 5 år eller 4500 mil som rekommendation. Många biltillverkare har dock lägre intervaller för oss i kallare klimat. Det var väl främst JTS-motorerna som led av kamremshaverier men man sänkte intervallerna för hela programmet, om jag inte minns helt fel.

          Nu minns jag inte när första kamremsbytet gjordes på min men efter jag köpte den 2011 så körde jag själv 5 år och 3000 mil själv efter det. Kamremsbytet gjordes väl ett eller två år innan jag köpte den så minst 6 år gick den och därmed minst 4000 mil mellan bytena, troligen längre. Det som gjorde att jag tvingades byta var att lagret i vattenpumpen gav upp när bilen gått 11800 mil ungefär och för att byta den måste kamremmen loss. Kan säga att remmen såg helt okej ut, inga synliga skador på den alls. Löphjulen var också fräscha. Därför känner jag mig inte alls särskilt stressad trots att det gått fyra år och ca 4000 mil sedan jag bytte senast men siktar på att byta ganska snart, troligen till sommaren.

          Egentligen är det sämre för remmen om bilen står oanvänd långa perioder. Själv hade jag under många år bilen avställd på vintern men startade den ungefär en gång i månaden, delvis för att låta kamremmen rotera lite och därmed inte stå för statiskt. Har din bil stått utan att alls vara startad i 2 år så finns det väl viss risk att remmen inte mår hundraprocentigt bra.

          Jag kan dock rekommendera att byta vattenpumpen när du ändå byter kamrem, särskilt om den aldrig är bytt förut. Visst, det är en extra kostnad men det är inte kul om den ger upp så du måste byta kamrem igen bara därför. Har den dessutom vattenpumpen med plastimpeller så är det bara en tidsfråga innan det blir problem. Själv kommer jag byta vattenpump även vid nästa byte, det känns säkrare så. Det är trots allt billigare än att behöva göra om allt igen.

           

          #53770
          Claes Johnsen
          Deltagare

            min 164 V6 Turbo-97  byttes första gången efter 10 år, ca 5 000 mil, verkstaden som bytte sa att remmen fortfarande såg ny ut och vattenpumpen hade 0,000 mm glapp, typ nyskick fortfarande. Då kan man även tänka sig att ett turbo-motorrum är varmare och kanske elakare mot t ex remmen, men den såg alltså superfin ut. Visst, man kan inte se till 100% säkert på remmen, men kanske till 98%.

            Nu har nya ägaren av den bilen bytt också, bilen har gått ca 7 500 mil nu och har fått ny rem 2 gånger på ca 23-24 år, all systems go.

            Tycker inte det var vidare trevligt o ödmjukt när generalagenten “tvingade” på oss Alfistis byte var 3:dje år.

          Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.