Kamremsintervall Guilietta Multiair

Published by Fredrik Zetterlund on

Forum Allmänt Kamremsintervall Guilietta Multiair

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #20984

    Vilket serviceintervall är det på kamremmen i en Guilietta 1.4 Multiair?

    Jag har hört både 8 år och 4år…  Det senare för att vi har ett strängare klimat i Sverige…

    Some people play hard to get. I play hard to want...

    #20985
    Kjell Helgesson
    Deltagare

     12.000 mil, eller 96 månader (8 år), MEN vid körning i kyligare klimat, mycket stadskörning etc var 4:e dock max var 5:e år....enligt instruktionsboken. Det är märkligt att Fiat/Alfa/Lancia inte kan konstruera en rem med tillbehör som håller längre när andra fabrikat har bytesintervaller upp till 20.000 mil.  Dock är rembytet på Giuliettan 1,4 Multiair inte så fruktansvärt dyrt, samma prylar som på Fiat 500. /Kjell

    alfapojken

    #20986

    Tackar! 
    Jag tittade i handboken när jag provkörde lite och där stod det samma om 4/5 år. Däremot skulle den bytas var 72a månad..

    Some people play hard to get. I play hard to want...

    #20987
    Alberto Ferrante
    Deltagare

    Googlar man på kamremsras hittar man många andra bilmärke som har råkat ut för sånt.

    Ja, kanske Alfas intervaller är för korta men…….när jag pratar med mina kompisar och bilmekaniker i Italien kan jag konstatera att det är är väldigt sällan att en kamrem pajar, i alla fall där nere.

    När man sedan tittar på en bil underifrån här i Sverige och jämför man med en där nere förstår man ännu mer.

    Min systers Citroen efter 13 år såg ut som ny under. Inte ett tecken på korrosion inte ens på bromsskivorna eller andra detaljer.

    Här ser de flesta bilar efter knappt två år inte alls lika fräscha.

    Jag tänker också på påfrestningarna på materialet när temperaturen ligger på minus 15-20 och motorn skall startas.

    Hur känns en sladd utomhus när det är kallt? De är stela. Varför skulle det vara bättre med en rem som kostar några hundra kronor?

    Dessutom skall den vid kall start dra och få snurr på en massa komponenter som är säkert inte så mjuka och lätta att röra på.

    Visst har Alfa kanske tagit för stor säkerhetsmarginal med intervallerna här men jag börjar nästan förstå varför. Även andra märken verkar ha kortat ner dem.

    Alberto

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.