Googlar man på kamremsras hittar man många andra bilmärke som har råkat ut för sånt.
Ja, kanske Alfas intervaller är för korta men…….när jag pratar med mina kompisar och bilmekaniker i Italien kan jag konstatera att det är är väldigt sällan att en kamrem pajar, i alla fall där nere.
När man sedan tittar på en bil underifrån här i Sverige och jämför man med en där nere förstår man ännu mer.
Min systers Citroen efter 13 år såg ut som ny under. Inte ett tecken på korrosion inte ens på bromsskivorna eller andra detaljer.
Här ser de flesta bilar efter knappt två år inte alls lika fräscha.
Jag tänker också på påfrestningarna på materialet när temperaturen ligger på minus 15-20 och motorn skall startas.
Hur känns en sladd utomhus när det är kallt? De är stela. Varför skulle det vara bättre med en rem som kostar några hundra kronor?
Dessutom skall den vid kall start dra och få snurr på en massa komponenter som är säkert inte så mjuka och lätta att röra på.
Visst har Alfa kanske tagit för stor säkerhetsmarginal med intervallerna här men jag börjar nästan förstå varför. Även andra märken verkar ha kortat ner dem.